היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: כפר סבא-רעננה

רבים מפרידים ביניהן, אבל בכל מה שקשור להיי-טק - כוחן באחדותן ● כפר סבא ורעננה הן מוקד משיכה לחברות גדולות וגם לסטארט-אפים שובבים, עם נגישות גבוהה לרכב מחד אך העדר תחנת רכבת מרכזית מאידך ● האם שתי הערים הצמודות האלה הן שראויות לזכות בתואר?

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

רעננה וכפר סבא
שתי ערי השרון הצמודות זו לזו הן ערים מבוססות ובעלות מעמד סוציו-אקונומי גבוה מאוד, שמתגאות בשנים האחרונות גם בתעשיית היי-טק וטכנולוגיה מפותחת ומשגשגת. חברות היי-טק בינלאומיות מובילות כגון אמדוקס, נייס, סאפ (SAP) וסנדיסק (San Disk), שתקעו יתד בגבולותיהן, משכו חברות גדולות וקטנות לאורך השנים והפכו את האזור למבוקש מאוד מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות וסטארט-אפים מבטיחים.

החיבור הגיאוגרפי בין שתי הערים מהווה את סוד הכוח שלהן ולמעשה נותן להן את הזכות להתמודד על התואר "עמק הסיליקון הישראלי". ברעננה, חברות ההיי-טק והטכנלוגיה מתרכזות בעיקר באזור התעשייה קריית אתגרים, שממוקם בחלק הצפון-מזרחי של העיר, בסמוך למחלף רעננה צפון. בשנים האחרונות הלך חלקה של תעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה באזור זה וגדל ולב הפעילות המסחרית והקמעונאית באזור נמצא בקניון רננים המצליח, שמושך אליו מדי יום אלפי עובדים מהסביבה למסעדות ובתי קפה בקניון עצמו ובסמוך לו. אזור זה זוכה גם ליוקרה אקדמית בזכות מתחם האוניברסיטה הפתוחה הממוקם בסמוך לו.

מתחם היי-טק נוסף ברעננה הוא רחוב הפנינה בצומת רעננה מרכז, על גבול כפר סבא. אזור זה לא כולל מספר רב של חברות, אך שתי ענקיות בינלאומית שוכנות בו – אמדוקס ומיקרוסופט (Microsoft) ישראל – והופכות אותו לאזור היי-טק מובהק.

גם לכפר סבא אזור היי-טק מובהק ושוכנות בו חברות כגון סנדיסק, יעל תוכנה ואלקטל-לוסנט (Alcatel Lucent).

מהם מאפייני החברות באזור ומיהן החברות המובילות?
המאפיינים הבולטים הם בעיקר חברות היי-טק בינלאומיות לצד סטארט-אפים קטנים.

אילו חברות היי-טק בולטות באזור?
ברעננה – אמדוקס, מיקרוסופט, HP, רד-האט (RedHat), סאפ, נייס, טלפוניקה (Telefonica), טקסס אינסטרומנט (Texas Instruments), מלנוקס, Liveperson, ריטליקס, NCR, פאנאיה (Panaya), סטארהום ו-Waze. בכפר סבא – סנדיסק, יעל תוכנה, N-Trig, דאסו סיסטמס (Dassault Systemes), אדוויס, אלקטל לוסנט ומגוון.

האם יש נגישות תחבורתית?
אזורי ההיי-טק ברעננה ובכפר סבא נהנים מנגישות גבוהה בזכות הכבישים 4, 6 ו-531. באזור מתבצעות פעילויות הרחבה של כבישים וצמתים הצפויים לשפר עוד יותר את ההגעה לאזור. פעילות אוטובוסים בתדירות גבוהה ובפריסה רחבה מקלה מאוד על אלה שמגיעים בתחבורה ציבורית.

מהם מאפייני שטחי הנדל"ן למשרדים?
מדובר בעיקר בבנייני משרדים חדשים ומודרניים, ברמת ניהול ותחזוקה גבוהה, שנבנו בהתאמה לחברות היי-טק. החברות המובילות באזור שוכרות שטחי משרד של אלפי מ"ר, חלקן בבניינים ייעודיים להן, בעוד חברות הסטארט-אפ שוכרות לרוב שטחים של עד כ-300 מ"ר. בין הבניינים המרכזיים ברעננה ניתן לציין את שני הבניינים הסמוכים – של אמדוקס ומיקרוסופט. בנייני היי-טק מרכזיים נוספים בעיר ממוקמים ברחובות זרחין והתדהר, למשל אלה של נייס, סאפ ומלנוקס. בסמוך אליהם נמצא הבניין של HP.

בנוסף, באזור "עתיר ידע" ניתן למצוא בניינים חדשים ומודרניים יותר המותאמים במקור לפעילות חברות היי-טק וטכנולוגיה כגון בניין סנדיסק ויעל תוכנה.

כמה זה עולה לנו?
ברעננה, בניינים מסוג CLASS A יעלו עד 75 שקלים למ"ר, בניינים מסוג CLASS B – בין 60-65 שקלים למ"ר ובניינים מסוג CLASS C – בין 45 ל-50 שקלים למ"ר. דמי הניהול נעים בין 12-18 שקלים למ"ר. בכפר סבא העלות היא עד 60 שקלים למ"ר ודמי הניהול נעים בין 10-14 שקלים. יצוין כי מוצעות באזור הטבות ארנונה לחברות טכנולוגיות, שמשלמות תעריף מופחת, שעומד כיום על כ-120-130 שקלים למ"ר.

האם יש תוכניות לפיתוח עתידי?
אזור רעננה-כפר סבא צפוי להתפתח משמעותית בזכות השקעות בתשתיות, כגון השלמת העבודות על כביש 531, שישפר את הנגישות לאזור, וכן תחנת רכבת שתוקם ליד הפארק ברעננה ותכלול שאטלים לאזורי התעשייה. קומברס מתוכננת לעבור מתל אביב לבניין חדש וייעודי המצוי בבנייה בימים אלה, במחלף רעננה צפון, ממש בכניסה לאזור התעשייה מכביש 4.

בנוסף, סאפ בונה לעצמה מתחם חדש בחלקו הצפוני של אזור התעשייה, על גבול בצרה. עם השלמת בניין זה צפויים להתפנות המשרדים הנוכחיים של סאפ, ששטחם כ-20 אלף מ"ר. באזור קיימות עוד עתודות קרקע הנמצאות בשלבי משא ומתן לבניית שטחי משרדים ומסחר.

בכפר סבא צפויים להיבנות שטחי מסחר נוספים לצד מתחם סינמה סיטי ומשרדים, מה שצפוי להגביר את הביקושים ולמשוך חברות נוספות הפעילות בתחום.

חשוב לציין כי בימים אלה נבנה מלון עסקים כהמשך לפרויקט בית המילניום בכניסה לאזור התעשייה ברעננה. מדובר בבניין ותיק ומבוקש, שמאכלס בעיקר חברות היי-טק. המלון, שיתפרס על שטח של כ-10,000 מ"ר, צפוי להיפתח במהלך 2015.

מה היתרונות?
מיקום במרכז הארץ עם נגישות תחבורתית גבוהה, ברכב ובתחבורה ציבורית, קרבה לריכוז אוכלוסיית היי-טק, בניינים חדשים ומודרניים ברמת ניהול ותחזוקה גבוהה, מגוון רחב של חברות ונותני שירותים, קרבה למוסדות אקדמאיים ורמת מחירים יחסית סבירה.

ומה החסרונות?
אווירת היי-טק ומסחר רדומה ולא תוססת ונוצצת, בניגוד להרצליה ותל אביב. בנוסף, אין תחנת רכבת בסמוך לאזורי התעשייה, בחלק מהמתחמים עדיין קיימת פעילות של תעשייה קלה וכבדה, שפוגעת במיצוב האזור, ואין מלונות עסקים לאורחים מחו"ל.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן וליאור כץ, יועץ הנדל"ן של נת"מ לאזור השרון

ואולי עמק הסיליקון של ישראל נמצא ביקנעם? או דווקא בהרצליה?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מורים פרטיים

    כל הכבוד לדור המוביל של ישראל בתחום הייטק. ללא ספק תדמית זאת מעצב את דמותה של ישראל בפני כל העולם. הרבה ברכות והצלחה לעוד הרבה סטראטאפים מובילים !

אירועים קרובים