יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה: "האוצר רוצה להפוך את המדען הראשי לרשות עצמאית בלי לקיים דיון"

ח"כ גפני הביע ביקורת על ההחלטה של משרד האוצר לבצע את המהלך במסגרת חוק ההסדרים ואמר כי אם אכן יקרה כך - הוועדה תתנגד ● חלק מהדוברים התנגדו להעברת המדען מהממשלה, בין היתר מחשש שרשות עצמאית "תעשה מה שמתחשק לה"

28/07/2014 15:54

יש לקיים דיון על הפיכת המדען הראשי לרשות עצמאית ובכל מקרה, לעשות זאת בהצעת חוק מסודרת ולא באמצעות חוק ההסדרים – כך קוראים חברי כנסת שהשתתפו היום (ב') בישיבה שעסקה בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה, ובראשם יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

הישיבה התקיימה בעקבות פנייתה של ח"כ מיכל בירן לקיים דיון מהיר בנושא, בעקבות פרסום הצעת מחליטים במסגרת חוק ההסדרים, לפיה לשכת המדען הראשי תיהפך לרשות לאומית למחקר ופיתוח (מו"פ), במעמד של תאגיד ציבורי עצמאי. ההצעה גובשה על ידי משרד האוצר ומשרד הכלכלה. המדען הראשי, אבי חסון, לא השתתף בדיון "עקב סיבות אישיות", וח"כ גפני הביע תמיהה על כך.

נציגי העובדים בלשכת המדען הראשי ציינו בדיון כי ההצעה של הממשלה התקבלה ללא ידיעתם וללא כל דיון עימם. לעומת זאת, עמית צור, נציג משרד האוצר, טען כי הייתה הידברות עם העובדים. תשובתו לא סיפקה את ח"כ גפני שאמר כי "הוועדה רואה בחומרה רבה את העובדה שלא היה סיכום עם העובדים לפני שהביאו את הצעת המחליטים לממשלה". הוא הוסיף כי "הוועדה דורשת שלא לבצע את המהלך בחוק ההסדרים, כי זה מעיד על רצון שלא לקיים דיון ציבורי כמו שצריך. אם הנושא יובא במסגרת חוק ההסדרים – נתנגד לכך".

ח"כ מאיר שטרית אמר כי "הרעיון להפוך את המדען הראשי לרשות עצמאית הוא רעיון רע. לשכת המדען הראשי חייבת להיות בידי הממשלה. המדינה היא הקובעת את המדיניות ואם נעביר את הנושא לרשות חיצונית, היא תעשה מה שמתחשק לה. הרשות מתהדרת ברצון ללכת לקרנות הון-סיכון. אם יפסידו את הכסף – המדינה תפסיד".

דובר נוסף בדיון היה ח"כ אראל מרגלית, שציין שהממשלה רוצה להפוך את המדען הראשי לרשות עצמאית בגלל הביורוקרטיה. לדבריו, "הכוונה מאוד טובה, אבל החשש הגדול של אנשי המקצוע הוא שהמעבר לרשות עצמאית אחרת לגמרי עשוי לשמוט חלק גדול מהכוונות של המדען הראשי, בין השאר מאחר שהוא יהפוך לשחקן שמשקיע בעצמו באופן ישיר בחלק מהמקרים".

אודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, טען כי "לפני שמקבלים הצעת מחליטים, ראוי להבין בצורה מסודרת מה לא בסדר היום, איפה הפגמים שבגללם רוצים לעשות שינוי – ואז התעשייה תוכל להגיב בצורה חכמה".

יואב שלוש, יו"ר איגוד התעשיות המתקדמות, אמר כי "אנחנו בעד להפחית ביורוקרטיה. עם זאת, המדינה יודעת שהיא לא צריכה להיות שחקן בהשקעות ישירות. אנחנו רוצים להימנע מהקמת גוף שיעדיף תשואה על פני סיכון".

בין הדוברים היה גם יגאל ארליך, שכיהן בעבר כמדען הראשי. הוא התנגד לעריכת השינוי ואמר כי "הרצון להקים רשות עצמאית פותח פתח להעמקת פעילות שלא דרושה כיום. צריך להגדיל את התקציב של המדען הראשי, אבל לא להפנות אותו לכיוונים אחרים".

ח"כ גפני ביקש לקיים דיון המשך בנושא, הפעם בנוכחות המדען הראשי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים