תפקיד חדש מגיע: המנהל הדיגיטלי הראשי
החלק הזה של סדרת המאמרים סוקר כיצד הטרנספורמציה הדיגיטלית מובילה לטרנספורמציה בתפקיד של המנמ"ר
בחלקים הקודמים של סדרת המאמרים הצגתי את הטרנספורמציה הדיגיטלית, את שלוש התקופות העיקריות בהתפתחות תפקיד המנמ"ר ואת המשמעויות השונות שתואר תפקיד זה קיבל. בחלק זה אציג את התפקיד החדש – מנהל דיגיטלי ראשי (Chief Digital Officer, או CDO), שנקרא לעתים גם מוביל דיגיטלי (Digital Leader).
תרשים מס. 4 מציג את השלבים השונים שתפקיד מנהל המחשוב עבר במהלך השנים – משלב א', שבו התפקיד נקרא מנהל עיבוד נתונים והנושא בו נדרש בעיקר לכישורים טכניים, דרך שני שלבי ביניים ועד לשלב ד' הנוכחי, שבו התפקיד נקרא מנמ"ר והנושא בו נדרש לכישורים עסקיים, כישורי הובלה דיגיטליים וחדשנות.
ברוב הארגונים הגדולים, המנמ"ר הפך לחבר ההנהלה הבכירה, בדרג של סמנכ"ל, והוא עוסק ברתימה נבונה של טכנולוגיות המידע ליעדים העסקיים, בתמיכה באסטרטגיה העסקית ויצירת יתרון תחרותי, ובשיפור הרווחיות והבידול מול המתחרים. כיום מצופה מהמנמ"ר להפגין כישורי ניהול, כדי לנהל יחידה עסקית גדולה, עתירת עובדים ומשאבים. עליו לדבר בשפה עסקית, להשתלב בגיבוש האסטרטגיה העסקית וביצירת בידול ובהגברת היתרון התחרותי באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות, בייזום ובהובלת תהליכי חדשנות, ובבחינת ויישום מודלים עסקיים דיגיטליים חדשניים.
ניתן לראות כיצד השינוי בתפיסת תפקיד המנמ"ר בא לידי ביטוי בשוק הישראלי במספר מינויים שבוצעו במערכת הפיננסית. עבור חלק מהעוסקים בתחום, מינויים אלה נראו מפתיעים, אולם התמונה מתבהרת אם בוחנים אותם לאור השינוי בתפיסת התפקיד בעקבות הטרנספורמציה הדיגיטלית.
כיום, הטכנולוגיות הדיגיטליות עליהן אחראי המנמ"ר מגיעות ללקוחות הארגון ולא רק לעובדיו. ממצב שבו יחידת המחשב נתנה שירות פנימי בלבד היא עברה למצב שבו היישומים שהיא מפתחת מופעלים במכשירים הניידים של הלקוחות, באתרי אינטרנט ובעמדות שירות עצמי, ומשמשים מאות אלפי ולעתים אף מיליוני לקוחות באופן ישיר. כמעט כל רעיון עסקי חדש, כל תהליך עסקי חדשני שהארגון מבקש לאמץ וכל ערוצי התקשורת עם הלקוחות תלויים בטכנולוגיות דיגיטליות. תהליך זה מחייב את המנמ"ר להפוך לפרטנר עסקי וליועץ נאמן וחשוב למנכ"ל ולכל חברי ההנהלה הבכירה, וכן למקור של רעיונות ומיזמים חדשניים.
שלב ה' הוא חדש ועדכני, והוא כולל הבנה הולכת וגוברת של הארגון לתרומה ולקריטיות של הטכנולוגיות הדיגיטליות להצלחה בזירה העסקית. לכן מופיע תפקיד חדש – מנהל דיגיטלי ראשי. תפקיד זה מסמן את המעבר מהתפיסה של מערכות מידע, שמיקודן בתמיכה בתהליכים עסקיים ובאיסוף, עיבוד, אחסון והפצה של נתונים ומידע, אל עבר טכנולוגיות דיגיטליות בכלל.
ארגון עושה כיום שימוש באוסף טכנולוגיות דיגיטליות גדול, וביניהן רשתות Wi-Fi עבור הלקוחות, רשתות חברתיות, יישומונים הפועלים על גבי טלפונים חכמים, רכיבים דיגיטליים המשולבים במוצר ובשירות. התרחבות זו של הטכנולוגיות הדיגיטליות והפוטנציאל העסקי הגלום בהן הביאו לכך שבחלק מהארגונים קיימים שני התפקידים, CIO ו-CDO, זה לצד זה. למשל, ברשת בתי הקפה הענקית סטארבאקס (Starbucks) ובחברת הביטוח הגדולה אביבה (Aviva). ה-CDO הוא חבר הנהלה חדש שייעודו הוא ההובלה הדיגיטלית, על כל היבטיה. ארגונים אלה הבינו את גודל האתגר הדיגיטלי והחליטו להוסיף בעל תפקיד שיוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית. לצד המנמ"ר, שצריך לנהל גוף גדול, מורכב ואחראי, שחולש על חלק משמעותי מתקציב ההשקעות ומהתקציב השוטף של הארגון, ומוביל פרויקטים גדולים של יישום טכנולוגיות דיגיטליות חדשניות, נמצא המנד"ר, אותו מנהל דיגיטלי ראשי, שעיקר עיסוקו הוא ייזום ואיתור בלתי פוסק של הזדמנויות דיגיטליות בתחומי המוצרים, השירותים, ערוצי הגישה ללקוחות, התהליכים העסקיים ומודלים עסקיים דיגיטליים חדשים. כמו כן, הוא מוביל תהליכי שינוי והטמעה שנובעים מהמעבר לטכנולוגיות הדיגיטליות. לעומת זאת, בחלק אחר של הארגונים לא מינו חבר הנהלה חדש אלא צוות דיגיטלי המורכב מהמנמ"ר ומסמנכ"ל השיווק (CMO – ר"ת Chief Marketing Officer) ואולי אף חברי הנהלה בכירים נוספים קיבל את ההובלה הדיגיטלית שלהם.
שלב ו' בתרשים הוא שלב עתידי וקשה כיום לחזות איך נושא זה יתפתח ומה יקרה לתפקיד המנמ"ר. הטכנולוגיות הדיגיטליות משולבות באופן חזק יותר ויותר בארגון, בתהליך עשיית העסקים כמו גם במוצרים ובשירותים שהוא מציע. סביר להניח שהמילה האחרונה בכל הקשור לתפקיד המנמ"ר טרם נאמרה. "הגבינה זזה" ולכן מנמ"ר שמבקש להמשיך ולהוביל בעידן הדיגיטלי חייב להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה החדשה. בהמשך אסקור את הדגשים החדשים בתפקיד המנמ"ר, בין אם הוא יוגדר כמנד"ר או שיעבוד בצוות עם מנד"ר ועם בעלי תפקידים נוספים.
תגובות
(0)