קארלי פיורינה, לשעבר מנכ"לית HP: לא ידעתי שהחברה מכרה ציוד לאיראן

בתגובה לחקירת הרשות האמריקנית לניירות ערך, אמרה פיורינה, כי לא ידוע לה על עסקאות שבוצעו עם המדינה בעת כהונתה ● לדבריה, "HP מילאה בקפדנות את חוקי ארצות הברית ואת הסנקציות שהוטלו" ● פיורינה מתמודדת בימים אלה למשרת סנאטורית, והמתחרים תוקפים אותה בעקבות הפרשה: "היא מנהלת חברה ולא יודעת מה קורה בה?"

האם מתפתחת פרשת "איראן גייט" של HP? בעוד הרשות האמריקנית לניירות סיימה בימים אלה חקירה בחשד שהחברה מכרה ציוד מתוצרתה לאיראן ולסוריה – מדינות שארצות הברית מגדירה אותן כתומכות טרור – קארלי פיורינה, לשעבר המנכ"לית שלה, מכחישה שידעה על כך. שאלה זו מסעירה בימים האחרונים את התעשייה בארצות הברית, בין היתר בשל העובדה שפיורינה, חברת המפלגה הרפובליקנית, שואפת להתמנות כסנאטורית מטעם קליפורניה.

דובר הקמפיין של פיורינה טען, כי "היא לא ידעה ולא הייתה מודעת למכירה כלשהי לאיראן שנעשתה בימיה בחברה. זה לא חוקי לסחור עם איראן, ולמיטב ידיעתה – HP לא עשתה עסקים עימה, ומילאה בקפדנות את חוקי ארצות הברית ואת הסנקציות שהוטלו".

ההודעה של פיורינה סותרת דיווח שפורסם בבוסטון גלוב, ולפיו מדפסות החברה הפכו לנפוצות ביותר באיראן. מייק טרנט, לשעבר קצין אכיפת חוקי המסחר במשרד המסחר הפדראלי, אמר, כי אם פיורינה וחברי ההנהלה שלה אכן ידעו על מכירת המוצרים – הדבר עלול להביא להטלת קנס כספי עליהם, ואולי אף לפתיחת חקירה ותביעה אישית נגדה, בשל הפרת האמברגו.

המתחרים של פיורינה: "ספק אם הבוחרים יקנו את התירוצים שלה"

לקראת התמודדותה לסנאט, עשויה פיורינה להידרש לענות על שאלות, כמו: מה היא ידעה לגבי מכירת הציוד לאיראן. זאת, כיוון שבמהלך השנים, המזרח התיכון נחשב ל-"אזור בצמיחה" בכל הנוגע למכירות הציוד של החברה. אם אכן ידעה פיורינה ידיעה על המכירות הללו, הרי שהיא הפרה את האמברגו האמריקני שהוטל על איראן.

בנוסף, פרשנים פוליטיים העריכו, כי גם אם בסופו של דבר תצא פיורינה "נקייה" מהפרשה, הדבר יגרום נזק, אולי בלתי הפיך, למרוץ שלה לסנאט, שכן המתחרים של פיורינה התחילו להשתמש בה כדי לנגח אותה. כך, אמר ג'ון ברטון, יושב ראש המפלגה הדמוקרטית בקליפורניה: "פיורינה מנהלת חברה ולא יודעת מה קורה שם? זו תמיד 'אשמתו של מישהו אחר'. אני בספק אם הבוחרים יקנו את התירוצים שלה".

הרשות האמריקנית לניירות ערך חושדת ש-HP מכרה ב-12 השנים האחרונות מדפסות ומוצרים נוספים בשווי מאות מיליוני דולרים לאיראן. הרשות מעריכה, כי החברה ביצעה את המכירות דרך משווק על אירופאי, באמצעות מפיץ במזרח התיכון. חקירה זו מתבצעת במסגרת חקירה מקיפה של חברות אמריקניות שעל פי החשד – סחרו עם מדינות שארצות הברית מגדירה אותן כתומכות בטרור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים