יבמ: היקף המכירות ברשת ביום שישי השחור עלה ב-9.5%; מחציתן – ממכשירים ניידים

נתונים שפרסמה יבמ מעידים כי נרשמו שיאי מכירות ברשת ביום הקניות המפורסם ובחג ההודיה, שחל יום לפני כן ● עוד עולה כי 20% מכלל הקניות באינטרנט בוצעו במכשירי iOS וכי אתרי מסחר אלקטרוני בבריטניה התקשו להתמודד עם עומסי השיא

קונים ברשת? פרטי כרטיס האשראי שלכם בסכנה. צילום אילוסטרציה: BigStock

יום שישי השחור (Black Friday) הביא עימו השנה שיאי מכירות באתרי הקניות בארצות הברית ונתון מרשים למכשירים הניידים – מהנתונים עולה כי הם היוו ביום זה המקור לכ-48% מכלל התעבורה באתרי הקניות האמריקניים. גם בחג ההודיה, שחל יום לפני כן, נרשמו שיאי מכירות אונליין.

בסך הכול עלה היקף הקניות באתרים הגדולים בארצות הברית ב-9.5% בהשוואה ל-יום שישי השחור אשתקד – כך עולה מדו"ח שפרסמה יבמ (IBM) בסוף השבוע. אולם, בבלומברג (Bloomberg) ובאמזון (Amazon) דיווחו על עליות גדולות בהרבה – של 22% ו-25.9%, בהתאמה, בעוד שב-eBay דיווחו על עלייה מתונה, של 3% בלבד. אתר Best Buy אף קרס לפרק זמן מסוים.

בבריטניה נרשמה עלייה גבוהה בהרבה בהיקף התעבורה בהשוואה לשנה שעברה, שבאה לידי ביטוי גם בקשיי גישה לאתרים: אתרי קניות ידועים בממלכה, ובכלל זה אתרים של רשתות שיווק דוגמת ג'ון לואיס, ארגוס וטסקו, התקשו לעמוד בהיקפי התעבורה העצומים של קונים שביקשו לרכוש מוצרים במבצעים של יום שישי השחור. היו מי שדיווחו שנאלצו להמתין עד שעה ב-"תור וירטואלי".

ברשת ג'ון לואיס דיווחו על עלייה של 307% בהיקף התעבורה בהשוואה ליום שישי השחור אשתקד. המוצר הנמכר ביותר ברשת היה iPad mini. באתר של רשת Currys PC World נאלצו הקונים להמתין עד חצי שעה כדי לגשת אליו, ואילו האתר של Tesco Direct לא היה זמין בחלק מהזמן עקב עומסי התעבורה הגבוהים.

כאן, iOS מובילה על אנדרואיד

מהנתונים של יבמ עולה כי מכשירי iOS היו אחראים ל-20.2% מכלל הקניות באינטרנט באותו היום – שיעור גבוה קרוב לפי ארבעה ממכשירי אנדרואיד (Android), הנפוצים מהם בהרבה, שהיו אחראים ל-5.6% בלבד. גם שיעור ההזמנה הממוצע מהחנויות המקוונות היה גבוה יותר במכשירים מבוססי אפל (Apple) ועמד על 127.34 דולר בהשוואה ל-101.82 דולר במכשירי אנדרואיד.

טלפונים חכמים היו אחראים ל-33.6% מכלל התעבורה ביום שישי השחור – קרוב לפי שלושה מטאבלטים, שהיו אחראים רק ל-12.8% ממנה. אולם, הנתח של מחשבי הלוח מכלל הקניות עמד על 14.3% בהשוואה ל-11.7% לטלפונים חכמים.

ניו-יורק – המובילה במכירות אונליין

על פי הניתוח האנליטי של יבמ, נרשם שיא חדש למכירות המקוונות ולמכירות המובייל בחג ההודיה, שחל ביום ה' האחרון, וביום שישי השחור, שחל יום לאחריו: מכירות המובייל בחג ההודיה עלו ב-25.4% והמכירות המקוונות – ב-14.3%. ביום שישי השחור, המכירות המקוונות גדלו, כאמור, ב- 9.5% ומכירות המובייל – ב- 28.2%; העיר ניו-יורק הובילה את המכירות המקוונות בארצות הברית.

עוד עולה מהנתונים כי מחיר העסקה הממוצעת ברשת בשני ימי הקניות ירדו: בחג ההודיה היא עמדה על 125.8 דולר – ירידה של 1.8%, וביום שישי השחור – על 129.37 דולר, ירידה של 4.4%. לעומת יום שישי השחור, בו היוו המכירות אונליין, כאמור, 48% מכלל העסקות, הרכישות המקוונות ממכשירי המובייל בחג ההודיה היוו 52.1%. זו השנה הראשונה בה עוקף ערוץ המכירות בנייד את המכירות ממכשירים נייחים.

גולשים מהטלפון החכם – קונים מהטאבלט

הנתונים על המכירות הופקו על ידי אנשי הענק הכחול בתהליך ניתוח בזמן אמת, בעזרת פלטפורמת הענן האנליטי, המריצה את המדד הדיגיטלי של יבמ. הניתוח מספק לקמעונאים ולמשווקים גישה ליותר מ-370 אינדיקטורים לביצועים, המאפשרים להם לבחון עצמם מול מתחרים בתעשייה, ובכך לשפר את המיקוד בלקוחותיהם.

לפי יבמ, הטלפון הנייד הוא בן הלוויה הדיגיטלי החדש מבחינתם של לקוחות רבים. מכשירים כאלה מייצגים 34.7% מהתעבורה הכללית באתרי המסחר האלקטרוני במהלך יום שישי השחור, יותר מכפליים מנתח התעבורה של טאבלטים, האחראים ל-14.6% מהגלישה. ועדיין, כשמגיעים למכירות בפועל, ממשיכים הטאבלטים לנצח במלחמת הקניות: 16% מהמכירות למשתמשי מובייל באו מלקוחות המבצעים את העסקה בעזרתם, לעומת 11.8% המבצעים אותה מהטלפון החכם. משתמשי טאבלטים מבצעים עסקות בשווי ממוצע של 126.5 דולר, לעומת 107.55 דולר בממוצע לעסקה של משתמשי טלפון חכם – הפרש של 17.6%.

עוד עלה מניתוח של הענק הכחול כי חלה עלייה במשלוח אי-מיילים מפולח. קמעונאים שלחו בממוצע 5.3 אי-מיילים ללקוחות בשבוע שלפני יום שישי השחור השנה – ירידה של 11% בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד. זאת, בשל המגמה של קמעונאים לשלוח פחות הודעות, אך יותר ממוקדות, לקהל המטרה שלהם. שיעור הפתיחה והמעבר מהודעות אלה – נמענים הפותחים בפועל את ההודעה ועוברים אל לפחות קישור אחד הכלול בהודעה – עמד על 12.9% ו-2.4%, בהתאמה.

למרות כל האמור על הרכישה מהמכשירים הניידים, קובעים החוקרים של יבמ כי "המחשב השולחני לא מת". קונים רבים ב-יום שישי השחור המשיכו לבחור במחשב שולחני לביצוע משימות הגלישה והרכישה. העסקה הממוצעת ממחשבים נייחים הסתכמה ב-135.33 דולר לעומת 116.2 דולר של קונים בערוצי המובייל – הפרש של 16.6%.

בהשוואה בין הרשתות החברתיות פייסבוק (Facebook) ופינטרסט עלה כי ההפניות מפינטרסט הולידו עסקות ממוצעות של 100.24 דולר בהשוואה ל-109.94 בהפניות מפייסבוק – הפרש של כמעט 10%. עם זאת, שיעורי ההמרה בפועל של גולשים שהגיעו מפייסבוק (מספר הגולשים המבצע עסקה ביחס לסך כל הגולשים המגיעים בהפניה מהאתר) היה יותר מפי שניים בהשוואה לרשת החברתית המתחרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים