תוכן שיווקי

שילוב של טכנולוגיה וחוכמת ההמונים לחיזוי הממשלה הבאה

05/01/2015 14:11
בוא לבחור את ממשלת החלומות שלך. צילום מסך: נבחרת החלומות

הבחירות לכנסת ה-20 ייערכו ב-17 במרץ 2015 והמערכת הפוליטית בישראל כמרקחה. מועמדים מחליפים מפלגות, מפלגות מתאחדות ומתפצלות, הימין מאשים את השמאל, השמאל את הימין והציבור מבולבל ומיואש.

בחיפושינו אחר דרכים כדי להקל על הבחירה הקשה נתקלנו באפליקצייה כייפית ומהירה לבחירה א-פוליטית של המועמדים המתאימים ביותר להנהגת המדינה. נבחרת החלומות, אפליקציה הזמינה בחנויות היישומים של אפל (Apple) וגוגל (Google), מאפשרת למשתמשים לבחור את המועמדים שהם היו רוצים לראות מכהנים כשרים ל-11 ממשרדי הממשלה החשובים ביותר, בהם משרדי ראש הממשלה, הביטחון, החוץ, האוצר והמשפטים, ללא קשר למפלגה שאליה הם משתייכים.

לאחר בחירת המועמד האידיאלי לכל אחד מ-11 המשרדים, מורכבת ה-"נבחרת" האידיאלית של אותו משתמש והוא יכול להשוות אותה לממשלה שבחרו שאר המשמשים.

נבחרת החלומות אינה אפליקצייה חדשה – היא הושקה כבר לפני הבחירות הקודמות, לכנסת ה-19. בבחירות הקודמות התוצאות, שהתבססו על כ- 1,800 "בוחרים", הפתיעו במידת הקרבה שלהן לשרים שכיהנו בפועל במשרדים אלה. מתוך 11 משרדים ניחשו המשתמשים באפליקציה נכונה את זהות השרים המכהנים בארבעה משרדים (כולל משרד ראש הממשלה). לתפקיד ראש הממשלה בחרו את בנימין נתניהו 43% מכלל המשתמשים. לשר הביטחון נבחר מי שמכהן בתפקיד גם במציאות – משה (בוגי) יעלון, עם 26% ולשר החוץ נבחר אביגדור ליברמן עם 18%.

האפליקציה נחלה הצלחה יחסית בחיזוי השרים גם במשרדים אחרים. יאיר לפיד, שכיהן בממשלה כשר האוצר, נבחר על ידי משתמשי האפליקציה במקום השלישי למשרד האוצר עם 9% פחות מהמקום הראשון. במשרד הפנים ניחשה האפליקצייה שהשר המכהן יהיה אלי ישי, בעוד שבפועל מונה גדעון סער, אותו בחרו משתמשי האפליקציה במקום השלישי.

ממשלת החלומות של 2015? צילום מסך: נבחרת החלומות

ממשלת החלומות של 2015? צילום מסך: נבחרת החלומות

"השנה מתוכננים מספר שיפורים באפליקצייה שיהפכו אותה למעניינת הרבה יותר", אמר אייל שפיץ, מייסד גרין שפיץ, האחראית על בניית האפליקצייה. "כבעלים של חברה לפיתוח והשקעה באפליקציות מובייל וכמי שנפגש עם יזמים על בסיס יומיומי, חשבנו שיש מקום לאפליקציה קלילה שתאפשר לציבור הרחב להביע את דעתו על זהות המועמדים לתפקידי מפתח אלה, ולאפשר לכלל הציבור לראות את התוצאות באופן בלתי תלוי ומיידי".

"מכיוון שהנתונים של המשתמשים שלנו מתעדכנים בזמן אמת, נוכל בכל רגע נתון לראות את הנבחרת העדכנית ולכן יהיה באפשרותנו להצביע על שינויים במיקום המועמדים לאור אירועים שיקרו במהלך מערכת הבחירות".

"במידה שאתם מזהים מועמד מסוים שמתאים לתפקד כשר באחד המשרדים ושלא מופיע באפליקצייה, צרו איתנו קשר ואנו נוסיף אותו לרשימה כך שיוכל להיבחר", הבטיח שפיץ.

הוא ציין כי "אין לנו כל כוונה לייצר מדגם סטטיסטי מייצג שידמה את הבחירות עצמן, אין כאן חשיבות למפלגות אליהן משתייכים המועמדים. בסך הכול אנחנו מייצרים כלי שמאפשר לאזרחים לבטא בצורה דמוקרטית מי הם היו רוצים לראות בתפקידי מפתח אלה. מאוד הופתענו מהתוצאות בבחירות הקודמות ואנו מקווים שגם הפעם, בעזרת חוכמת ההמונים, נצליח לחזות את הרכב הממשלה הרבה לפני כולם".

לאור ההצלחה מהפעם שעברה, יהיה מאוד מעניין לעקוב אחר תוצאות האפליקציה ככל שמועד הבחירות יתקרב ולראות האם גם השנה היא תצליח לנבא את שמות השרים שיכהנו במשרדי מפתח בממשלה הבאה.

אירועים קרובים