תוכן שיווקי
בעקבות אירוע Big Data

מכבי שירותי בריאות הטמיעה את WebFOCUS BI של תים

10/02/2015 15:53
שלומי רמז-מור, מנהל צוות שירותי מידע באגף מערכות מידע ותקשוב במכבי שירותי בריאות

מכבי שירותי בריאות הטמיעה שולחן עבודה בנושא מאושפזים ומשוחררים. המערכת, מבית Information Builders, מבוססת WebFOCUS ומיוצגת בישראל על ידי SRL של חברת תים מקבוצת מלם-תים. תודות למערכת ניתן לקבל תמונת מצב עדכנית ויומיומית אודות מבוטחי מכבי המאושפזים בבתי החולים בארץ, ובכללם מבוטחי מכבי ששוחררו מאשפוז באחרונה.

בעקבות כנס Big Data נפגשנו עם שלומי רמז-מור, מנהל צוות שירותי מידע באגף מערכות מידע ותקשוב במכבי שירותי בריאות, ועם ד"ר שרון צחורי, מנהלת יחידת הבקרה של מכבי ומומחית יישום.

מדוע נזקקה מכבי שירותי בריאות למערכת BI?
רמז-מור: "נזקקנו להנגשת המידע באמצעות כלי ידידותי, שיהיה מעודכן וזמין בזמן אמיתי לטובת גורמים רלוונטיים בקהילה: צוות סניף, יחידות לטיפולי בית, מחלקת בקרת בתי חולים, מוקדים שונים ויחידות אינטגרציה. נדרש לנו פתרון שיאפשר התערבות פרו-אקטיבית – רפואית, סיעודית, שיקומית ואדמיניסטרטיבית, סמוך ככל האפשר למועד השחרור של המבוטח מהאשפוז".

ד"ר צחורי: "כקופה המנהלת קשר שוטף עם המבוטחים נדרשנו לענות לצורך קליני ומנהלי שהיה קיים בכל המרכזים הרפואיים, כמו גם בכל זרועות הטיפול הקיימות במכבי. הצורך שלנו היה להעביר את 'המקל' מזרוע אחת לאחרת באופן מיטבי, שיסייע לנו לתת למטופל את המענה הטוב ביותר. זה אומר שכל זרועות הטיפול מעודכנות בזמן אמיתי במצבו ובמיקומו של המטופל במערכת".

באילו מערכות השתמשתם קודם לכן?
רמז-מור: "הסתמכנו על דו"חות שנמצאים ב-AS400,  שהציגו נתונים בסיסיים על המאושפזים בבתי החולים, כפי שהם מגיעים משם, ללא יכולת להוספת מידע המעשיר את התמונה כולה. למשל, נתונים אדמיניסטרטיביים של המנותח, אשפוזים קודמים וגורם מנהל טיפול במכבי. השתמשנו בקבצים גולמיים שלא היו מונגשים לכולם והיו חסרים בהם פרטים חשובים לטיפול מיטבי ומלא במבוטח".

מדוע בחרתם דווקא במערכת WebFOCUS של Information Builders, המיוצגת על ידי חטיבת SRL של תים?
רמז-מור: "התשתית של WebFOCUS מאפשרת לנו הצגת מידע שאינו מובנה כולו במערכות ה-BI האחרות הקיימות בארגון. כלומר, כל מידע שלא קיים במערכת ספציפית ייעודית מושלם על ידי דוחות המתקבלים ממערכת ה-WebFOCUS. כתוצאה מכך מתאפשר רצף טיפולי מהיר בין האשפוז להמשך הטיפול של המבוטח בקהילה, בהתאם להנחיות השחרור ומצבו הכולל של המטופל, מה שלא היה לנו קודם".

אילו מודולים הטמעתם?
רמז-מור: "שני מודולים עיקריים – של מבוטחים שמאושפזים כעת ושל מאושפזים ששוחררו באחרונה. המודול השני מרחיב את זה הראשון, עם הוספת גורמי מנהל טיפול לצורך יצירת רצף טיפולי.

המערכת מאפשרת לנו שתי נקודות ראות עיקריות: על פי השיוך האדמיניסטרטיבי של המבוטח למרכז רפואי ועל פי שיוך המבוטח לרופא ראשוני (רופא משפחה וילדים), בכפוף להרשאות.

המודול הראשון מיועד לגורמים אדמיניסטרטיביים והשני – לרופאים בקהילה".

איך אתם נהנים כיום מהמערכת?
רמז-מור: "המערכת מספקת מספר חיוויים ממספר מערכות ודחיפה למשתמשים, תוך שימוש בהתראה יומית הנשלחת באי-מייל ובה מידע רלוונטי לכל משתמש שביחידתו אותרו משוחררים נכון ליום האתמול, כמו גם מטופלים שלגביהם נדרשת התערבות פרו-אקטיבית לאחר השחרור מבתי החולים. המערכת נגישה באמצעות האינטרנט למשתמשים רבים ואין צורך לפתוח מערכת AS400, חיפוש בקטלוג דו"חות או הפקת דו"ח ספציפי כדי להציג מידע גולמי מבתי החולים".

ד"ר צחורי: "יש לנו תפירת עילית לכל מטופל והמשמעות עצומה. החלק הקשה הינו העברת המידע המגיע מכל גורמי הטיפול, במיוחד כשמדובר במטפלים מחוץ לארגון. המערכת מצליחה להעביר את המידע בזמן אמיתי לכל הגורמים: רופא, אחות, מרכזי טיפול מיוחדים, אשפוזי יום, טיפולי בית ועוד. מעבר לנתונים המגיעים מבתי החולים היא מספקת נתונים אדמיניסטרטיביים ומצב קליני של המבוטח, כמו גם מגדירה גורם טיפול יחיד וברור שמתחיל בקשר מול המבוטח המשוחרר. אותו גורם מרכז את כל פעילות מכבי הנדרשת מולו. הדבר חוסך מהמטופל טרטור רב, שכן המערכת משקפת לנו מידע מקיף וסטטוס עדכני בכל רגע נתון, מאפשרת חסכון במשאבי אנוש וחוסכת בירוקרטיה למטופל.

מה שיפה במערכת זה שבסופו של יום היא לא רק מערכת, זהו כלי ניהולי טיפולי, והיא מאפשרת לנו לעמוד בחזון הארגוני שלנו של איכות רפואית, צרכים עסקיים של הקופה ומעל לכל – השירות למטופל".

אירועים קרובים