אביטל ינובסקי, צופן: "הסוד – להקים תעשיות היי-טק בערים הערביות"

"יש פוטנציאל רב בערים במשולש ובצפון, מה שצריך הוא שהחברות יגיעו אליהן", אמרה ינובסקי, מנהלת פיתוח עסקי בעמותה

אביטל ינובסקי, מנהלת פיתוח עסקי בצופן. צילום: פלי הנמר

"הסוד הוא להגיע לערים הערביות, להקים שם תעשיות היי-טק. יש פוטנציאל רב בערים במשולש ובצפון, מה שצריך הוא שהחברות יגיעו אליהן", כך אמרה אביטל ינובסקי, מנהלת פיתוח עסקי בעמותת צופן.

ינובסקי אמרה את הדברים בכנס שערכה העמותה, שפועלת לקידום ערבים בהיי-טק הישראלי, בגן התעשייה בנצרת, בהפקת אנשים ומחשבים. האירוע נערך בהשתתפות יזמים ועובדים מהמגזר הערבי, וכן בכירים בתעשייה. הנחו אותו הנס שקור, יועץ לסטארט-אפים דיגיטליים ומייסד MobileMonday נצרת, ופלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריה פרסה ינובסקי את החזון של צופן: "יש בו שני דברים מרכזיים – להנגיש את התעשייה לכוח האדם במגזר הערבי ולהנגיש אותו לתעשייה. הצדדים לא מספיק מכירים זה את זה".

העמותה פועלת בימים אלה בעיקר בנצרת ובמקומות נוספים בצפון, ומתחילה להתרחב גם לאזור המשולש. "יהיו לנו שם מרכזים עם חברות ישראליות ורב לאומיות, כשיהודים וערבים יועסקו בהם", צופה ינובסקי. "אנחנו מארגנים אירועים טכנולוגיים לאוכלוסיה הערבית בצפון ובמשולש, שותפים לחברות היי-טק לסדנאות ולתוכניות באוניברסיטאות. לרוב המועמדים הערבים אין חברים ומשפחה שהיו בהיי-טק ויודעים לכוון אותם. אנחנו מנסים לגשר על הפערים, מסייעים בסינון והכנה של מועמדים לחברות, מבחינת ראיונות עבודה ומבחינות נוספות".

"אנחנו מעבירים את המועמדים הללו תוכנית במסגרתה הם מקבלים ייעוץ והכוונה ממנטורים יהודים וערבים. ביכולתנו לתת שירותי השמה, לבצע גיוסים מסיביים לחברות שעוברות למקומות בהם אנחנו פועלים או שמעבירות להם מרכז. אנחנו מספקים קורסי הכשרה ייעודיים בשיתוף החברות. ככלל, צופן מלווה את תהליך המעבר של החברה לעיר הערבית", הוסיפה.

"הציונות המעשית של ימינו"

גלעד רבינוביץ', חבר מועצת המנהלים של צופן ומנכ"ל ITStrategy, חברה לייעוץ אסטרטגי וניהולי, אמר כי "בסופו של דבר, השיקול של חברה האם להגיע למקום מסוים או לא, כולל במגזר הערבי, הוא כלכלי. כניסה למגזר הערבי עשויה להשתלם לחברות כלכלית: יש בו אפשרויות אינסופיות, עם תמיכה של משרד הכלכלה ושל צופן, שיודעת לסלול ולפתוח להן דרך, ועשתה את זה ללא מעט חברות. אין לי ספק שזה רק עניין של זמן עד שהמגזר הערבי יפרוץ בתחום ההיי-טק".

גלעד רבינוביץ', חבר מועצת המנהלים של צופן ומנכ"ל ITStrategy. צילום: פלי הנמר

גלעד רבינוביץ', חבר מועצת המנהלים של צופן ומנכ"ל ITStrategy. צילום: פלי הנמר

לדבריו, "צופן משנה את פני החברה הישראלית. זאת הציונות המעשית של ימינו".

הצד של הממשלה

רועי אסף, ראש אגף פיתוח חברתי ברשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, אמר כי הוא חולש על תקציב של 1.2 מיליארד שקלים, שמטרתו להגדיל את ההשתתפות של אוכלוסיות אלה בשוק העבודה, באמצעות החינוך. "אנחנו רואים שינוי גדול מאוד והצפי הוא שהיצע מקומות העבודה במגזר הערבי יגדל", ציין. "הביקושים לעובדים נוצרים על ידי החברות הפרטיות וזה תלוי בהן. הממשלה לא תשכור עובדים בשבילן אבל תספק קרקע שתאפשר להן לעשות זאת".

רועי אסף, ראש אגף פיתוח חברתי ברשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה. צילום: פלי הנמר

רועי אסף, ראש אגף פיתוח חברתי ברשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה. צילום: פלי הנמר

הוא הוסיף כי הממשלה מציעה מסלולים שונים, בהם סבסוד מסוים של שכר, במטרה "להפחית סיכונים לאנשי העסקים בחדירה לשוק חדש", והכשרה פנים מפעלית.

אסף אמר ש-"בין החסמים המרכזיים לכניסת עובדים מהמגזר הערבי להיי-טק נמצא הניסיון התעסוקתי. אם מתגברים על זה, אנשים מצליחים להיכנס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים