ד"ר ג'ימי שוורצקוף, STKI: "הארגון צריך להגדיר מיהו הלקוח שלו"
"אם בעבר הכוח היה אצל העסק, כיום הוא מצוי אצל הלקוח", אמר ד"ר שוורצקוף, מנכ"ל STKI ● וגם: איך קרל מרקס קשור לעניין?
"בשנתיים האחרונות, הכוח עבר מהעסק אל הלקוח. בעוד שבעבר, כל הכוח היה אצל העסק וכל מה שהלקוח יכול היה לעשות הוא לקבל החלטה האם הוא קונה את המוצר או לא, הטכנולוגיה העבירה את הכוח ללקוח ומה שהעסק יכול לעשות הוא להחליט האם לתת את השירות או לא, לפני תחילת תהליך הקנייה. הארגון צריך להגדיר מיהו הלקוח החדש שלו", כך אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI.
ד"ר שוורצקוף דיבר בכנס שערכה באחרונה Priority, תחת הכותרת "ERP צריך להיות קל יותר". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים במרכז הכנסים והאירועים אווניו שבקריית שדה התעופה. השתתפו בו יותר מ-1,000 איש והנחה אותו עידו סולומון, כתב הטכנולוגיה של חדשות ערוץ 2.
לדברי ד"ר שוורצקוף, השתנה גם הלקוח הארגוני של ה-IT: "אם עד לפני שלוש שנים, סמנכ"ל הכספים היה ה-'לקוח' העיקרי בארגון, בימינו אלה סמנכ"לי השיווק והמכירות. בנוסף, האנליטיקה היא השפה שבה יתחילו לדבר ורוב הדברים שלימדו במנהל עסקים כבר לא רלוונטיים".
הוא הזכיר אמירה של קרל מרקס, ממחברי המניפסט הקומוניסטי: "מרקס אמר שהעולם מתחלק לשניים – אלה שיש להם את הכלים לייצור והמסכנים שעובדים בשבילם. גם אני אומר שהעולם מתחלק לשניים – לאנשים שיש להם כסף ואין להם זמן ולאנשים שיש להם זמן ואין להם כסף".
"לכל בן אדם יש שני מוחות – אחד בגוף ואחד בטלפון החכם", הוסיף ד"ר שוורצקוף. "פעמים רבות, כשאנשים רוצים לדעת משהו הם פונים לגוגל (Google) או ל-Siri. הכול נמצא שם, אין משהו שהכלים של ימינו לא יכולים לספק".
ד"ר שוורצקוף העריך ש-"האינטרנט של הדברים" תהיה מילת הבאאז גם של 2015, כפי שהייתה ב-2014. לדבריו, "הכול הולך להיות חכם: בית חכם, מפעל חכם, משרד חכם ועוד".
"למנהל המחשוב הארגוני לקח שנים להכניס מכשירים כמו מחשוב אישי, אינטרנט או סמארטפונים", ציין. "יש כאלה שמתלבטים האם להכניס אינטרנט של הדברים לעסק. אני ממליץ לכולם לעשות זאת, כדי להיות בין הראשונים שמכניסים רגל לעולם הזה".
לסיום, התייחס ד"ר שוורצקוף לעולם ה-ERP ואמר כי "ב-1995, ה-ERP הקונבנציונלי היה הדבר הכי חשוב, כי קנו מוצרים. בשנות ה-2000 החלו לקנות שירותים. או אז, נכנס ה-CRM והתחבר עם ה-ERP. כיום כבר לא קונים יותר רק מוצר או שירות, אלא חוויה. הלקוח הוא מלך העולם והוא מצפה מהארגון לעשות משהו לגמרי אחר".
האתגרים שבהטמעת ERP
חנה שראל, מנכ"לית מידעטק, דיברה בכנס על האתגרים שבהטמעת מערכת ERP. היא ציינה כי "זהו פרויקט שאף פעם לא נגמר, כי ארגונים הם דבר דינמי – הם נכנסים לתחומי פעילות חדשים, לשווקים מעבר לים ועושים פעולות נוספות שהם צריכים להתאים אליהן את המערכת".
לדבריה, "יש שלושה פרמטרים להצלחת פרויקט הטמעת ERP: עמידה בלוח זמנים, עמידה בתקציב ו-וידוא שהמערכת עושה את הדברים שלשמם נכנס הארגון לפרויקט". שראל הציגה נתונים לפיהם 58% מהארגונים חורגים מהתקציב שהוקצה לפרויקט, 53% מבצעים פחות מחצי ממנו ו-65% לא עומדים בלוח הזמנים.
"השאלה שנשאלת היא למה", שאלה והשיבה: "מנהל הפרויקט צריך להסתנכרן מול הרבה מאוד כוחות – עובדי הארגון, ספקים ואחרים – כדי שהכול יעבוד כמו שצריך, וזה לא תמיד מתאים להם. בנוסף, עובדי ה-IT בטוחים לפעמים שהפרויקט הוא לא של ה-IT אלא של כל הארגון ואז נוצר ויכוח, למשל בשאלה מי צריך לספק את הנתונים אודות הספקים. מנהל הפרויקט צריך להבין בנושא המקצועי, אבל גם להיות פוליטיקאי וגננת".
"ה-ERP ב-2015 שונה מאוד מה-ERP בשנים הקודמות", ציינה שראל. "אחד האתגרים שיש למנמ"ר הוא לראות איך עושים את תהליכי העבודה כדי שהלקוחות יקבלו את מה שהם רוצים כל אימת שהם רוצים".
"מנהל הפרויקט צריך להתמודד גם עם התקציב ולוחות הזמנים, לבחור חברת יישום שתעזור לו להתמודד עם האתגרים. לכאורה, נראה שכדי לבצע פרויקט ERP מוצלח צריך להיות קוסם. זה לא נכון – פשוט צריך ללמוד מהניסיון של אחרים, לקחת שותף עסקי שילמד את הארגון מהניסיון שלו ויעזור לו להתמודד עם האתגרים", אמרה.
שראל ציינה כי מידעטק מטמיעה מערכות Priority יותר מ-20 שנה וביצעה כבר יותר מ-1,000 פרויקטים. לדבריה, יש לחברה יותר מ-200 עובדים וחברות בנות בבריטניה, באוסטרליה ובארצות הברית. "אנחנו נותנים פתרון לכל השלבים של הפרויקט ומודל ה-ERP שלנו הוא ייחודי, כי כמעט כל העובדים שלנו באים ממערכות מידע, מכירים מודולים ומערכות פיתוח", הוסיפה.
ערן קונפינו, סמנכ"ל הכספים של אפקון החזקות מקבוצת שלמה, סיפר על הטמעת מערכת Priority בקבוצה. הוא אמר כי "המערכת גמישה מאוד, מאפשרת את כל ההתאמות הנדרשות ועונה על הדרישות שלנו. חמישה חודשים אחרי ההטמעה, יש לנו 400 משתמשים".
תגובות
(0)