תוכן שיווקי
לקראת אירוע - SAP TECHNOLOGIES & BIG DATA SUMMIT, יום ג' 14 ביולי, מרכז הכנסים אבניו

הטכנולוגיות שישנו את הדרך בה חברות יספקו מוצרים לצרכנים

06/07/2015 08:25
אבי שחם, מנהל תחום פתרונות שרשרת אספקה ב-SAP

כתב: אבי שחם, מנהל תחום פתרונות שרשרת אספקה בסאפ

ההתפתחות המואצת של ערוצי הדיגיטל והמובייל יחד עם כניסה מסיבית של דור המילניום (דור ה-"אני") לזירה הצרכנית מביאות לשינויים משמעותיים באופן בו החברות נדרשות כיום לספק שירותים, מוצרים וסחורות ללקוחותיהם. בין אם מדובר במסחר בין חברות וצרכנים (B2C), או מסחר בין חברות לחברות (B2B), הצרכנים בעידן הנוכחי דורשים לקבל את המוצר והשירות בהתאמה מלאה לצורכיהם, בזמן שנוח להם ועם חווית לקוח שתגרום להם לשמור על נאמנות מותג וספק. מגמות אלה לא נעלמות מעיני החברות בכל המגזרים ולכן, בשנים האחרונות מפנות חברות משאבים רבים במטרה לענות בהצלחה על הדרישות המשתנות של הלקוחות ולזכות בליבם וכספם.

מגמות אלה משפיעות באופן ישיר על ייצור המוצרים, תכנון וניהול שרשרת האספקה, ואופני מתן השירות. מכאן שעל אף שפתרונות שרשרת אספקה וייצור קיימים כבר שנים בארגונים באופן זה או אחר, בשנה האחרונה חלה התקדמות טכנולוגית משמעותית שמאפשרת לארגונים יותר מתמיד להגיב למגמות הרווחות בשוק ולענות על צורכי הלקוח. בין המגמות הבולטות והטכנולוגיות המתקדמות ניתן למצוא: Big Data analytics בזמן אמת, נגישות גבוהה של האינטרנט והמובייל, והאינטרנט של הדברים.

טכנולוגיות ה-Big Data analytics לעיבוד וניתוח כמויות אדירות של מידע מאפשרות כיום לחברות לבסס את פלטפורמות ה-SCM (ר"ת Supply Chain Management) שלהן על מנועים טכנולוגיים רבי עוצמה שיאפשרו להן לאסוף מידע רב ערך בזמן אמת ממגוון רחב של מקורות מובנים ולא מובנים, כגון רשתות חברתיות ואינטראקציות מגוונות עם הלקוחות. מידע מקיף זה, בהינתן היכולת לנתחו במהירות, מאפשר לקבל תובנות עסקיות ותפעוליות רבות סביב צרכי הלקוחות: מי צורך, מתי ואיפה, ולהתאים בכך את התכנון, הייצור ואספקת המוצרים והשירותים ללקוחות באופן יעיל יותר. תובנות אלה מהוות מרכיב קריטי וחשוב ביכולות של מנהלים בארגון לקבל החלטות טובות ומתאימות יותר שיפגשו בהצלחה רבה יותר את דרישות וצורכי הלקוח. אם מוסיפים לטכנולוגיות ה-Big Data את יכולות החיזוי האנליטי, הערך של טכנולוגיה זו מתעצם באופן משמעותי, כך שלא רק מנתחים את המידע הקיים אלא בונים תחזית עתידית מבוססת.

הנגישות הגבוהה של האינטרנט והמובייל בכל זמן ובכל מקום הביאו לשינויים מרחיקי לכת באופן בו הצרכנים צורכים מידע ורוכשים שירותים או מוצרים. מגמה זו הביאה חברות רבות לבסס את פעילותן בערוצי הדיגיטל, כגון אפליקציות ואתרי אינטרנט וזאת על מנת להרחיב את נקודות המגע עם הלקוחות ועל הדרך את פעילותן העסקית. כל החברות המובילות מאפשרות ללקוחותיהם להזמין שירותים ומוצרים דרך האינטרנט, כאשר חלקן מגדילות לעשות ומאפשרות לכל לקוח לעשות התאמה אישית (פרסונליזציה) של המוצר או השירות. כך, למשל, יצרנית פסטה שמאפשרת ללקוחותיה לבחור את הצורה הגיאומטרית של הפסטה שהם רוצים, ויצרנית האופנועים הארלי דוידסון מאפשרת להזמין באתר שלה את החלקים השונים של האופנוע תוך בחירת הצבע שלו והתוספות השונות אותן הלקוח בוחר. דרישות אלו שמוזנות באתר על ידי הלקוח נשלחות באופן אוטומטי למערכות שרשרת האספקה של החברה ומשם מנותבות לאורך כל התהליך עד שהלקוח מקבל את המוצר.

מגמת האינטרנט של הדברים שצוברת תאוצה משמעותית מיום ליום ומתבטאת בחיבור של חפצים רגילים ומכשירים לרשת ואחד לשני, כך שיוכלו לדבר ביניהם ללא צורך במגע אדם, מביאה עימה בשורה משמעותית לשרשרת האספקה בדמות אוטומציה של תהליכים חכמים וצפויה לגרום למהפכה של ממש בתחום. באמצעות האינטרנט של הדברים ניתן כיום לחבר באופן אוטומטי את הרכישה של הלקוח, המתבצעת באמצעות אתר האינטרנט, היישר לפס הייצור וכאשר זה מסתיים היישר למערכות ההפצה והשינוע בדרך אל הלקוח. רכיבים שונים בבתים כגון מסנני מים, ברכבים כגון מנוע ובלמים, ובמפעלי תעשייה כגון רכיבים במכונות ובמזגנים יידעו להעביר נתונים לפלטפורמות ה-SCM על רמת השחיקה שלהם ועד ליקויים ותקלות משביתות ובכך תתאפשר שרשרת אספקה יעילה ומתוזמנת יותר באופן אוטומטי וללא מגע אדם.

הטכנולוגיות המתקדמות הללו מובילות לשינוי משמעותי בתהליך שרשרת האספקה מחברות ללקוחותיהן. שילוב של כולן ביחד בפלטפורמה אחת זו כבר מהפכה של ממש – גם לארגון ולגם לצרכן. ולא, זה לא חיזוי עתידי אלא מציאות קיימת בארגונים רבים ברחבי העולם.

אירועים קרובים