לצאת מהקופסה

אפשר לומר בהגזמה קלילה שזה הביטוי הכי מושמע ומוכר בעולם כולו ● אז מהי באמת אותה קופסה שאנו מצופים לצאת ממנה וחשוב שכל הזמן נחשוב מחוצה לה? לאייל בירן הפתרונים

06/07/2015 12:45
אייל בירן, יועץ דיגיטל ו-Big Data עסקי. צילום: קובי קנטור

כדאי מדי פעם לצאת מחוץ לקופסה. כדאי לחשוב מחוץ לקופסה. כמה פעמים אנו שומעים את ההמלצות האלה? כמה פעמים אנו שומעים על עובד או מנהל שאומרים עליו שהוא חדשן כי הוא חושב מחוץ לקופסה? אבל מהי בעצם אותה קופסה? הרי אם אכן היה קל ליישם את ההמלצה הזו של לצאת מהקופסה כל הזמן היינו עושים זאת, כל אחד היה נחשב ככזה ואז לא היה בזה שום דבר ייחודי. אז מהי באמת אותה קופסה שאנו מצופים לצאת ממנה וחשוב שכל הזמן נחשוב מחוצה לה?

כדי לענות על השאלה אשתמש, ברשותכם, בדוגמאות מעולמות הדיגיטל וה-Big Data. יוצא לי באחרונה לפגוש מגוון לא קטן של סמנכ"לי שיווק, סמנכ"לי אסטרטגיה ומנכ"לים, ולדון איתם באפשרויות שונות ליישום אסטרטגיות של דיגיטל או רב ערוציות ו-Big Data עסקי בחברות שהם עובדים בהן. הדיונים מרתקים אך מהר מאוד מעצם עולמות התוכן שאנו עוסקים בהם מתבהרת אי הוודאות וצף ועולה החשש מיישום תהליכים חדשים שהארגון לא מורגל בהם.

זהו בדיוק הרגע שהקופסה מופיעה בחדר. הקופסה מייצגת את כל המוכר והידוע. הקופסה מייצגת את כל השגרה והשוטף. הקופסה נוצרת בשיח כאשר המנהלים בדיון מתבצרים בעמדה של אי אפשר. טענות שונות מועלות כגון: היינו שם כבר, ניסינו בעבר, אצלנו בארגון זה לא אפשרי, אין סיכוי להצליח בזה ועוד מגוון הסברים למה אי אפשר ולמה לא כדאי ליישם את ההצעה השונה והחדשה שרק עלתה כרגע על שולחנם. הקופסה גדלה וגדלה ונדמה לעיתים שהיא תופסת את כל מימדי חדר הישיבות. הכל לא אפשרי, הכל כבר בוצע , הכל תלוי תקציב והכל, אבל הכל, חייב להיות קשה מדי, יקר מדי, מפחיד מדי.

בשלב הזה לקופסה יש צורה מרובעת. היא לא צבעונית. הקופסה ישנה ודהויה ומייצגת את העולם הישן. קופסה כזו היא בעיה. קופסה כזו לא יכולה להביא לשינוי ולא יכולה לקדם את הארגון. הקופסה שנוצרת מחשיבה בינונית חסרת מעוף סוגרת למעשה בתוכה כל אפשרות לשינוי ואם היא אינה מטופלת כמו שצריך היא תשאיר סגורים בתוכה את כל הרעיונות הכי טובים ואת האנשים הכי יצירתיים. קופסה כזו מחייבת מנהיגות פורצת דרך ומיומנות ניהולית בהסרת התנגדויות ועידוד השינוי, כי הדבר הכי קבוע בחיים שלנו זה השינוי. וגם קופסאות מרובעות ניתנות לשינוי.

לצאת מהקופסה. צילום: BigStock

לצאת מהקופסה. צילום: BigStock

בעולם הדיגיטל, קופסה כזו יכולה להיווצר בעת דיון על הצורך למשל בהקמת אתר סחר עדכני כאשר משתתפים בדיון יטענו שאין צורך בהרחבת עולמות המכר מעבר לעולם הפיזי, וכי למכירות ברשת אין פוטנציאל, בעודם מתעלמים ממגמות מתחזקות של מעבר לדיגיטל וצמצום היקף רכישה בעולם הסחר הרגיל, או בעודם מתכחשים למהלכים חדשניים של מתחרים בענף שלהם שמתרחבים אונליין בעולם ה-Big Data. קופסה כזו גדלה כאשר אחד המנהלים יטען שדוחות האנליזה השוטפים יוצרים תמונה מספקת על היקף המכירות ואין משמעות למודלים של חיזוי וניבוי של מכירת המוצר הבא, כי ממילא הכול נובע רק מאסטרטגיית מחיר ולא ממש מצריך היכרות של צרכי הלקוח או מידע פרסונאלי.

בעולם המובייל נגלה שקופסה כזו אוטמת חדר ישיבות מלא כאשר מנכ"ל יטען שהפעילות הפרסומית השוטפת מביאה מספיק היקף של לידים ולקוחות חדשים ולכן, כל מהלך שמציע Re-Targeting פרסומי מדויק מיותר לחלוטין. במקביל, מבחינתו, אין שום צורך בפיתוח אפליקציה ויש להסתפק באתר בלבד כי הצרכנים מבצעים את הקניות לתפיסתו בשעות הערב מול המחשב ולא בזמן העבודה בעודם גולשים במובייל.

לכופף את שולי הקופסה

בכל המקרים הללו הקופסאות שנוצרו יישארו שם אפלות ומכבידות ויהוו חסם לחשיבה חדשנית או ליצירתיות עסקית כל עוד לא יקח על עצמו אחד הנוכחים את תפקיד זה שיתרומם מעל השוטף, השלילי והשבלוני יכופף את שולי הקופסה וירשה לעצמו ולארגון לחשוב איך כן, ולא רק למה לא; ואיך לעשות, ולא איך להמנע; ובעיקר למה כדאי לבחון דרכים חדשות ולא רק להסתמך על תפיסת הבטחון העצמי לפיה אנו יודעים כבר הכל.

פורצי הקופסאות הטובים ביותר יהיו לרוב אלה שבנויים להובלת שינוי, מנהיגים ובעלי חזון שמבינים שבעולם הדיגיטלי העדכני אין שום אפשרות לארגונים, מובילים ככל שיהיו, להמשיך לנסוע בכביש המהיר במהירות בינונית רק כי זה נוח כאשר מגיעים מולם אורות כפולים בוהקים של מוצרים תחליפיים, מתחרים אינטרנטיים, או מתחרים חדשניים שברגע אחד עלולים להוכיח להם שמה שהיה נכון לאתמול לא רלוונטי היום ובוודאי מתייתר לחלוטין במונחי מחר, והאורות מולם יתבררו דקה אחת מאוחר מדי שהם לא שני אופנועים אלא משאית קדמה טכנולוגית שפשוט דרסה אותם ממש כמו בחידה המפורסמת.

בעולמות הדיגיטל וה-Big Data, אלה שחושבים מחוץ לקופסה יהיו אלו שיעודדו מעבר למובייל, התרחבות לערוצים נוספים, שיפורי חוויית משתמש, ניטור מקורות מידע חדשים, ויצירת מודלי אנליזה פרסונאליים, והכל תוך תכנון ניהול ומיקוד במטרות עסקיות ברורות. פורצי הקופסאות יחשבו איך כן ואיך אפשר, יתנסו, ילמדו, ויעשו הכל כדי שהארגון שבו הם עובדים לא ימשיך כל הזמן רק לחקות את המתחרים או לענות כמגיב ולעבוד בשיטת Me Too, אלא יהפוך למוביל שוק, יכתיב את הקצב ואפילו יקבע מה הטרנדים הרלוונטיים בענף לשנים הקרובות.

אז ברגע שאתם מזהים קופסה בחדר, תנסו לא להיכנס לתוכה אלא לפתוח אותה ולגרום לה להיות פחות משמעותית כדי לא להפריע לקסם שיכול להתחולל בחשיבה קצת שונה. בהצלחה.

הכותב הינו יועץ דיגיטל ו-Big Data עסקי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים