מנהלים טובים לא נתפסים לפאניקה

מנהל טוב צריך לדעת לקבל החלטות, נדרש גם ליכולת הקשבה, ובהחלט כדאי שיהיה אמיץ ● אז האם כל אחד יכול להיות מנהל טוב? לאריה עמית התשובות

15/07/2015 17:36
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

אנחנו חווים היום תקופה כלכלית קשה שהיא כמעט כמו מבחינת כוח עליון, כמו סופת טורנדו היכולה להביא חברות לאיבוד שליטה. אבל היא באמת מבחן קריטי לכישורי הניהול החשובים של המנהל. זו תקופה שמנהלים מתמודדים עם דברים שלא ציפו להם, הם נדרשים להתכונן לעתיד ובה בעת לבצע צמצומים במקומות בעלי רווחיות נמוכה. אבל ההתייעלות צריכה להיעשות בתחומים שבהם היא לא תזיק לחברה בעתיד. כלומר אסור לצמצם בתחומים שמהם אמורה החברה לצמוח בעתיד. מנהלים טובים לא נתפסים לפאניקה, הם ממשיכים לקבל החלטות קשות עם מרכיב של סיכון ולהתכונן להשלכות של החלטותיהם.

נשאלת השאלה: מהן התכונות הנדרשות ממנהל טוב?

מנהל טוב צריך לדעת, ראשית כל, לקבל החלטות. לעיתים אלו החלטות קשות שלא תורמות לפופולריות שלו. חלק מקבלת החלטות היא היכולת לקחת סיכונים, לדעת לנתח את המשמעויות של ההחלטות ולהכין את האלטרנטיבות והיכולות להתמודדות עם תוצאות בלתי צפויות של ההחלטות הללו.

מנהל טוב נדרש גם ליכולת הקשבה. היכולת להקשיב מצריכה סבלנות רבה. מנהל צריך להיות אדם סבלני כי הדברים אינם מתרחשים, בדרך כלל, מהרגע להרגע. לרוב, קבלת החלטות אינה מביאה לתוצאות מידיות וצריך להמתין ולחזות בהתפתחויות, וכמובן, להשפיע עליהן בכיוונים הרצויים.

מנהל טוב צריך גם לדעת לנהל ישיבות ולשלוט בהן, כך שהמשתתפים יקשיבו זה לזה ויתנו לדבר. הדיון צריך להתנהל כך שייווצר מגוון של דעות, שיהיה ניתוח טוב של הדברים שנאמרו, ושיוסקו המסקנות המתאימות.

מנהל טוב זקוק לאומץ. לעתים מגיע המנהל לארגון הזקוק לרה-ארגון מלא, לשינוי דרסטי של התרבות הארגונית שלו. צריך לעשות זאת ללא פחד.

כל אלה, דורשים ממנהל טוב ארגון נכון של זמנו, עניין לא פשוט בעולם עסקי שיש בו התפוצצות של מידע, תהליכים מואצים וריבוי נושאים, מתוכננים ולא מתוכננים.

אם כך, האם ניתן לפתח כישורי ניהול?

מי שחסרות לו כמה תכונות בסיסיות להן זקוק המנהל, כמו יכולת הקשבה וניתוח וביטחון עצמי, לא יהפוך למנהל טוב גם אם ישקיעו בלי סוף בהכשרתו. גם כישורי הפרזנטציה מאד חשובים, זו יכולת בסיסית ומי שחסר אותה יתקשה מאד לאמץ אותה, אפילו אם יעבור עשרות קורסים והדרכות. ארגונים צריכים לדעת לאבחן את התכונות הבסיסיות הנחוצות הללו ורק אחר כך להשקיע בהכשרת מנהלים.

כושר התמרון במשולש בעלים, לקוחות ועובדים

למרות שזה נראה כמו השילוש הקדוש, יש כאן יותר ממשולש. מעבר לגורמים האנושיים, יש גם גורמי שוק ותחרות, וכמובן גם טכנולוגיה. מנהל צריך לדעת להקצות לכל גורם את הזמן באופן נכון, כדי לענות על הציפיות ולהעמיד את המטרות הנכונות. בראש וראשונה, צריך להקדיש את הזמן להגדרת ייעוד, חזון, ויעדים לחברה, ומהם לגזור את ההתייחסות לכל המרכיבים שהמנהל צריך להתמודד עמם בעבודה השוטפת. בשורה התחתונה המנהל נמדד על ידי בעלי המניות של החברה, כמובן. אבל אצלם יש לו בעיקר חובת דיווח אמינה שאינה יומיומית, הפעילות השוטפת מחייבת אותו להקדיש זמן רב ללקוחות ולעובדים – שני אלי אינם מתפקדים בנפרד. העובדים הם אלה שמספקים את הפתרונות והשירותים ללקוחות ונדרש להקנות להם את המוטיבציה לעשות זאת על הצד הטוב ביותר.

התמודדות עם הצלחות וכישלונות

רק מי שאינו עושה – אינו ניכשל. הפתרון הוא תמיד להמשיך הלאה ולא להישבר, קודם צריך לנתח מה לא היה בסדר ומדוע נכשלנו, ובהמשך להפיק את הלקחים. ולגבי ההצלחות, הנושא משמח הרבה יותר אך ראוי לזכור כי להצלחה יש הרבה אבות ורק הכישלון נשאר יתום. אסור למנהל לקחת את הקרדיט לעצמו. ההצלחה היא של כולם. מנהל טוב חייב לתת קרדיט לשותפים בתהליך שהביא להצלחה.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר – I-amIT

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים