מודל לשיפור ניהול ה-IT ומעמדו בארגון

ה-IT קריטי לתפקוד העסקי של החברה, ורבות מהן אינן יודעות כיצד לנצלו ולהפיק ממנו את המיטב ● אריה עמית מבהיר כיצד פועלים לשיפור המצב

29/07/2015 17:07
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק ומכפילה יכולותיה בכל שנתיים בערך. IT הוא משאב עסקי המספק יכולות לשינוי פני הארגון כפי שאנחנו מכירים אותו. ה-IT קריטי לתפקוד העסקי של הארגון, וארגונים רבים אינם יודעים כיצד לנצלו ולהפיק ממנו את המיטב עבור העסק.

המנמ"רים הראשונים שאבו סמכויות מההיבט הטכנולוגי של ה-IT. במהלך השנים הם רכשו לעצמם ערך הולך וגדל בארגון המודרני, עד שתפקידם הפך לשילוב של מימדים מהעולם העסקי והטכנולוגי. המנמ"רים של היום הם רב מימדיים יותר מכל סמנכ"ל בארגון. הם לא מסתפקים בעבודה ברמה האסטרטגית אלא מתמודדים עם הפרטים הקטנים. המנמ"ר הוא גם עורך דין, טכנולוג, מתווך, וסוכן שינוי. הוא מרגיש בבית בנושאים העסקיים ובנושאים הטכנולוגיים.

ארגונים רבים מתקשים להבין במדויק את הערך האמתי שנובע מהשקעות ה-IT  שלהם. הארגונים דורשים שתמיכת ה-IT תשתפר בהדרגה ותביא לחדשנות עסקית בנוסף לניהול שוטף של תשתיות ויישומים.

ניהול ה-IT מאתגר את ציבור המנמ"רים. קיים פער ציפיות בין הנהלת החברה ויכולת המנמ"ר לעמוד בהם. מנמ"רים רבים נדרשים להקטין סיכונים עסקיים, לנהל את הפעילות השוטפת ובנוסף לספק ערך עסקי. מנמ"רים נדרשים לתפקד כשותף עסקי לכל דבר ולספק אסטרטגיות IT זריזות כדי לשמור על התחרותיות בעסקים.

המודל לשיפור מעמד ה-IT בארגון

המודל מתמקד ביכולת – האפשרות לבצע באופן יציב, עקבי וחוזר על עצמו, פעילויות ניהול IT להשגת ערך. יכולת היא אוסף המשאבים שניתן להקצות כדי להפיק תוצאות, להבדיל מביצועים, המודדים את אופן הביצוע והתוצרים המתקבלים.

המודל מורכב מארבעה תחומים אסטרטגיים לניהול IT:

● ניהול IT כעסק.
● ניהול תקציב IT.
● ניהול יכולות IT.
● ניהול IT להשגת ערך עסקי.

ניהול IT כעסק – כמו בכל עסק ל-IT  יש לקוחות, מוצרים, ושירותים, וקיים הצורך להשגת החזר להשקעות בפיתוח ותחזוקת מערכות. כשארגון מערכות המידע מתחיל לחשוב יותר עסקי, הנהלתו תגלה כי הארגון כבר לא מנהל מרכז עלות מבודד משאר החברה והעולם החיצון. יכולת ה-IT היא במרכז הפעילויות ושותפה באחריות לערך העסקי של החברה יחד עם שאר חברי הנהלתה.

יש חברות הממצבות את ה-IT שלהן כמפתח ליתרון תחרותי בתחום המוצרים והשירותים שלהן. הן מתבססות על רשימה קצרה של יכולות בהן החברה חייבת להצטיין כדי להצליח.

המטרה של ארגון IT הינה להפוך לארגון שירות אמיתי, הפועל כעסק. וזאת בזכות היכרותו הטובה את צרכי הלקוחות הפנימיים והתאמת פתרונות עבורם תוך הפחתת עלויות.

ניהול תקציב IT – התוצאה הנלווית לניהול IT כעסק הינה התקציב, כך שניהול תקציב IT מהווה אתגר במיוחד בתקופה הכלכלית הקשה שאנו חווים, המחייבת ארגוני IT לבחון עלויות ולצמצם מסגרות.

בארגוני IT "בוגרים", מנוהל ומבוקר תיק התוכניות והפרויקטים באמצעות ניהול המשאבים המוקצים להם במסגרת התקציב, על בסיס ההלימה עם היעדים והאסטרטגיה הכוללת של החברה. האתגר הוא בהבנה כיצד ההשקעה ביכולות חדשות או בשמירת הקיים – "השארת האורות הדולקים" – מסייעת לעסק הנושא בעלות להשיג את יעדי הביצועים הפיננסיים והעסקיים שלו.

תקציבי IT של ארגונים מסוימים מהווים תעלומה מוחלטת לעסקים המשלמים עבורם, אין בהם שקיפות נדרשת ולא ניתן להבין מהו הערך האמיתי שלהם.

ניהול יכולות IT – התקציב "מתדלק" ארגון IT לצורך ניהול יכולות ה-IT בו. אלה כוללות את הפעילויות יוצרות הערך של עסקי ה-IT. ל-IT כמו לכל עסק ישנם נכסים ושרשרת ערך המשמשים ליצירת הערך שלו. ישנם סוגים שונים של נכסי IT  הדורשים ניהול: תשתיות, אנשים, קשרים, וידע. ניהול נכסי התשתיות דורש תחזוקה גמישה ויעילה של רשתות תקשורת, מערכות אחסון, מעבדים, תחנות עבודה ומערכות תוכנה בסיסיות.

ניהול IT להשגת ערך עסקי – לארגון IT מכוון להשגת ערך עסקי נדרשים מדדים לוודא שהיעדים מושגים ואלה מובילים ליכולת המסכמת; ניהול IT להשגת ערך עסקי. בעוד שבעבר IT  דיווח על זמני תגובה ומדדי תפעול טכניים, היום ארגון IT  נדרש לפתח ולהטמיע מדדים של ערך עסקי. היום חשוב אם ההשקעה ב-IT  השפיעה על ה"שורה התחתונה", ארגון IT נדרש לנהל את השקעותיו כדי להבטיח שהערך ממומש.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר –I-amIT. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים