האח הגדול – הגרסה הבריטית
מסמכים שנחשפו השבוע מעלים כי סוכנות ביון בריטית שאפה לעקוב אחר כל גולשי הרשת בעולם
אם אתה, או את, גלשת באינטרנט לאחר שנת 2007, הרי ככל הנראה היית יעד למעקב – כך נחשף אתמול (ג').
על פי אתר התחקירים האמריקני Intercept, סוכנות הביון הבריטית GCHQ (ר"ת Government Communications Headquarters – המטה הכללי של משרד התקשורת) החלה במימוש תכנית שאפתנית, ויש האומרים מגלומנית – לעקוב אחר כל גולשי הרשת.
במסמכים שפורסמו באתר, נחשף מבצע של GCHQ בשם Karma Police, שעקבה אחר הרגלי גלישה באינטרנט של אנשים ברחבי העולם, במה שהסוכנות עצמה כינתה "מבצע כריית המידע ברשת הגדול בעולם", שנועדה לעקוב בסופו של דבר אחר "כל משתמש גלוי באינטרנט".
שם המבצע נלקח ככל הנראה משירם של רדיוהד (Radiohead). הוא החל כתכנית מעקב אחר אנשים המאזינים לתחנות רדיו באינטרנט, והרציונל שלו היה שגורמים רדיקלים עלולים לעשות ברדיו האינטרנטי שימוש לרעה "כדי להפיץ את המסרים שלהם". היעד הראשון למעקב היה גולשים שהאזינו לתוכן דתי איסלמי, במטרה לאסוף עליהם נתונים נוספים, ולזהות את הרגלי הגלישה שלהם בסקייפ (Skype) וברשתות החברתיות. התכנית, על פי אתר התחקירים, גדלה בהדרגה עם ההצלחה שלה. על פי מסמכי GCHQ, עד שנת 2009 התכנית שמרה ואחסנה רשומות על 1.1 טריליון "אירועים", משמע פעולות גלישה ברשת. בשנת 2010, התכנית כבר אספה מדי יום 30 מיליארד רשומות על אירועי גלישה. על פי מסמך אחר שנחשף, הנתון צמח ב-2012 ל-50 מיליארד רשומות ביום.
המערכת של סוכנות הביון הבריטית כללה גם יכולות להתחבר את כתובות ה-IP של הגולשים שמבקרים באתרי אינטרנט, כמו גם לעוגיות (קוקי'ז) הקשורות לתעבורת האינטרנט של אתרים אלה. כך יכלו אנשי GCHQ ליצור פרופיל "אישיותי" והתנהגותי של הגולשים, בדומה למה שעושות ענקיות האינטרנט – המתאימות למשתמשים מודעות פרסומת אישיות.
תוכנית המעקב התמקדה בעיקר באתרים מהם ניתן לשלוף מידע בצורה קלה יותר: Microsoft Live, פייסבוק (Facebook), אתר החדשות Reddit, אמזון (Amazon), יוטיוב (YouTube), וורדפרס (WordPress), יאהו! (!Yahoo), גוגל (Google), אתר וידיאו למבוגרים YouPorn, ואתרי חדשות כגון רויטרס (Reuters), ה-CNN ו-BBC. עוד מצוין באתר כי סוכנות הביון הבריטית שיתפה במידע זה את חברותיה בסוכנויות במדינות עמיתות, המכונות "חמש העיניים": ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.
תגובות
(0)