תוכן שיווקי
בעקבות אירוע - BIG DATA & BI

הקשר שבין מהפכת האינטרנט של הדברים ל-Big Data

20/10/2015 12:22

כתב: יניב מאיר, ראש תחום BI, מלם מערכות

אנו בעיצומה של מהפכת האינטרנט של הדברים. רבים טוענים שזוהי מהפכת המחשוב השלישית לאחר זו של המחשב האישי ולאחר המחשוב הנייד. המחקרים האחרונים מצביעים שעד שנת 2020 יהיו:
• בין 80-40 מיליארד מכשירים שונים מחוברים.
• לכל אדם בממוצע יהיו כעשרה מכשירים שונים מחוברים.
• על פי גרטנר (Gartner) עולם הפתרונות סביב האינטרנט של הדברים מוערך שיצמח עד לכ-7.2 טריליון  ב-2020.

מדובר במהפכה שמשנה את האופן שבו אנו חיים בעולם המודרני החל מהרגלי הצריכה, שיפור השירות ועד שיפור היעילות והפחתת הבזבוז (Waste), כאשר החזון הטכנולוגי הוא שהכל יהיה מחובר – אנשים, תהליכים, מידע ודברים או בקיצור – האינטרנט של הדברים.

Anytime , anywhere, by anyone, and anything

כניסת האינטרנט של הדברים לחיינו נמצאת בכל תחום מבלי שנשים לב: סמארטפון, טלוויזיה חכמה, בתים חכמים, ביגוד לביש, בניינים חכמים, מעליות, מכוניות – כמעט כל מכשיר מצויד ברכיב אינטרנט של הדברים וחיבור לרשת.

בימים אלו אנו כבר שומעים על "פרות חכמות" אשר עליהן מותקנים שבבים אשר משדרים באופן קבוע ורציף את נתוני בריאותה של הפרה, ועל ידי כך ניתן לעקוב לאורך זמן רצוף וקבוע על פעילות הפרה. במידה והפרה מגלה סימנים של מחלה מרחיקים אותה משאר העדר, מפסיקים את החליבה שלה ומתחילים בטיפול מונע, כך שממקסמים את תפוקות וכמויות החליבה בהתאם למצב בריאותה של הפרה.

אנו מבצעים היום את אותן פעולות שעשינו בעבר. גם בעבר יצאנו, קנינו, בילינו ונסענו ממקום למקום, אך כיום כתוצאה מכניסת האינטרנט של הדברים, אנו מסוגלים בקלות ובפשטות, לתעד, לשתף, לתחקר, לייעל ואף לחזות קדימה. תהליך זה מתאפשר הודות לטכנולוגיה של היום, כאשר רשת האינטרנט זמינה כיום כמעט בכל מקום, וכבר לא צריך לגשת למקום מסוים על מנת לתחבר. בנוסף, עלות הרכיבים וחיבורם לרשת הוא זול והכי חשוב פשוט. התלות בפרישה גיאוגרפית של שרתים המוגבלים בנפח ויכולת העיבוד שלהם אינה קיימת, רשתות מחשבים המחוברות לרשת נמצאות כמעט בכל מקום בו נמצאים בני אדם או מכונות, ובמקרים רבים הן מחוברות לענן. גם היכולת לבצע אנליטיקה ותחקור המידע הינה פשוטה וזמינה כיוון שהרכיבים ברובם מגיעים עם פתרון אפקטיבי שפותח סביבם, ובאמצעותם ניתן לצפות, לתחקר, ולבצע תחזיות קדימה.

הצד השני של המטבע

אך מהפכת האינטרנט של הדברים אינה יכולה להיות שלמה ללא בשלות של הצד השני של המטבע שהוא תשתית וטכנולוגיית ה-Big Data.

האינטרנט של הדברים יוצר לארגונים הזדמנויות עסקיות רבות בכל הקשור לניתוח המידע והפקת תובנות עסקיות אמיתיות. ולטובת מימוש תובנות אלו יש צורך בחיבור הדוק של האינטרנט של הדברים לעולם ה-Big Data, כאשר מה שחשוב הוא היכולת לזהות את הערך העסקי בארגון מבלי לטבוע בים של המידע. ה-Big Data מאופיין על ידי ארבעת ה-V, הרי הם: volume, variety, velocity and veracity, ובעברית – נפח, מגוון, מהירות ואמיתות הנתונים.

כלומר נתונים גדולים מגיעים בכמויות גדולות (volume), אשר כוללים תערובת של מידע מובנה ובלתי מובנה (variety) ויכולים להגיע בצורה מהירה בזמן אמת (velocity) ויכול להיות שמקורן לא ברור (veracity).

קליטת מידע כזה אינה מתאימה לעיבוד באמצעות מערכות ניהול מסדי נתונים רציונליים ושאילתא SQL מסורתיות (RDBMSs), וזו הסיבה להתפתחותם של כלים חלופיים שפותחו על פלטפורמת הקוד הפתוח של Apache Hadoop, כוללות מערכת HDFS, ומסדי נתונים NoSQL. במקביל כלי ה-BI גם הם מתקדמים ומאפשרים היום גישה לנתוני ה-Big Data והצגתם באופן ישיר, ושילובם במקביל והשלמה ל-DWH הארגוני.

אנו במלם מערכות מתמחים בעולם ה-Big Data ועדים לאופן שבו מהפכת האינטרנט של הדברים מייצרת אתגרים עסקיים ללקוחותינו בסקטורים שונים. בנוסף, אנחנו מתמחים בעולמות ה-Big Data ופועלים בשיתוף פעולה עם יצרנים מובילים כגון: Pivotal ופתרונות סאפ (SAP), ומיקרוסופט (Microsoft) בתחום ה-Big Data.

ממש לאחרונה עלינו לאוויר עם פרויקט רחב היקף בתחום התחבורה, אשר אחד מהמרכיבים שלו הינו קליטת נתונים רבים הן בזמן אמת והן באצווה מרכיבים שונים אשר מותקנים הן על כלי הרכב והן על הרציף . מידול הנתונים, ושילובם במערכת BI כמקור נתונים נוסף למחסן הנתונים מאפשר כאמור לענות על צורך עסקי שהוא בסופו של דבר עמידה במדדי שירות שונים ועל ידי כך – שיפור השירות לנוסע, קליטת הנתונים מהאמצעים השונים, הצלבתם, וניתוחם גם לצרכי תכנון תחבורה ציבורית. הפתרון המיושם יאפשר חיבור למערכת בקרת רמזורים וגלאי בצירי תנועת הרכבים, לזיהוי כלי תחבורה ציבורי ולאפשר גל ירוק ותעדוף לתחבורה ציבורית.

אנו צופים שבשנת 2016 נמשיך לראות מימוש צרכי לקוחות בטכנולוגיות Big Data שונות והתחלת פרויקטים בהיקף משמעותי בסקטור הציבורי ממשלתי.

אירועים קרובים