תוכנית מהפכנית באוצר: עובדי IT בשיטת קוסט פלוס ייקלטו כעובדי מדינה

בעקבות הסערה הציבורית שפרצה על רקע תנאי העסקתם של עובדי המיחשוב בממשלה, המועסקים על בסיס קוסט פלוס, ועל רקע איום ההסתדרות להשבית את כל שירותי המיחשוב בממשלה - נבחנת האפשרות להעביר מספר מוגבל של עובדי קוסט פלוס כעובדי מדינה ● המשמעות: נזק כספי לבתי תוכנה וחברות השמה שמעסיקות עובדי קוטס פלוס ● דובר משרד האוצר: מודל העסקת עובדי המיחשוב נמצא בדיונים בין כל הגורמים הרלוונטיים

האם צפוי מהפך במדיניות הממשלה לגבי העסקת עובדי המיחשוב? באגף החשב הכללי במשרד האוצר נערכים באחרונה דיונים קדחתניים עם נציבות שירות המדינה, כדי לבחון את האפשרות לקלוט עובדי מיחשוב בממשלה, המועסקים על בסיס קוסט פלוס – כעובדי מדינה לכל דבר. בכך ייווצר תקדים היסטורי, הנוגד את המדיניות שאפיינה את עבודת הממשלה בעולם המיחשוב, לפיה מרבית כוח האדם יהיה מבוסס על מיקור חוץ וקוסט פלוס.

מספר עובדי הקוסט פלוס במיחשוב הממשלתי נאמד בכמה אלפים, אולם לאנשי משרד האוצר ברור כי אין סיכוי להעביר את כולם כעובדי מדינה. לכן, נבדקת האפשרות – בהיבט המעשי והמשפטי – להעביר רק כמה עשרות מהם ולהופכם לעובדי מדינה. המדובר בעיקר בכאלו שקיים חשש לניגוד אינטרסים בין היותם עובדי חברה קבלנית לבין תפקידם.

מכרז כוח האדם לבתי התוכנה שנבדק כרגע על ידי אנשי החשב הכללי, כולל מרכיב מרכזי ביותר, שעלול להשפיע על מעמדם של עובדי קוסט פלוס. זאת, על רקע הצהרת האוצר לפיה בכוונתו להגביל את תעריפי כוח האדם על בסיס קוסט פלוס שהחברות גובות מהמדינה. בעקבות זאת התעוררה סערה ציבורית רחבה, אודות תנאי העסקתם של העובדים הללו.

השנה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה, ואיימה להפסיק מייד את כל עבודת המיחשוב בממשלה. זאת, אם האוצר לא ימצא פתרון לבעיה. בטיפול בסכסוך היו מעורבים עופר עיני, מזכ"ל ההסתדרות, רוני בר-און, שר האוצר לשעבר, ובכירי האוצר. ועדת הכספים בכנסת דנה אף היא בנושא באוגוסט האחרון, בעקבות הצעות לסדר של כמה חברי כנסת ובעקבות התארגנות של עובדי הקוסט פלוס בממשלה. בראשם עמד מרדכי סיבוני, שקבל על תנאי ההעסקה המחפירים של עובדי הקוסט פלוס, על אף שהם מתפקדים כעובדי מדינה לכל דבר. כעסם של העובדים גבר עוד יותר, כאשר המדינה החליטה לכלול אותם בתוכנית הקיצוצים בדמי ההבראה שחלה על כל עובדי המדינה. זאת, למרות שהם אינם עובדי מדינה.

בחודשים האחרונים נערכים דיונים בהשתתפות נציגי ההסתדרות ועובדי המדינה בנושא מעמדם של עובדי קוסט פלוס והפיכת חלק מהם לעובדי מדינה. קיים לחץ לסיים את הדיונים הללו לפני סיום מכרז כוח אדם לבתי התוכנה, משום שלהחלטה זו יש השפעה מכרעת על חלקים נכבדים במכרז, כמו גם על חברות כוח אדם שניגשו למכרז. אולם ההשפעה העיקרית שעשויה להיות, אם וכאשר תתקבל ההחלטה, היא על אותם בתי התוכנה וחברות כוח אדם, שמעסיקות את אותם עובדי קוסט פלוס: אלו עשויות לספוג הפסדים כספיים רבים.

אף אחד ממנכ"לי חברות האינטגרציה הגדולות בשוק שאנשים ומחשבים פנו אליהם לתגובה, לא היה מוכן להגיב לידיעה. רובם אמרו, כי טרם קיבלו פניה רשמית. הם הוסיפו שאם אכן המידע נכון, מדובר במהלך דרמטי, שעלול לגרור אחריו תביעות משפטיות. מנכ"ל באחת החברות העלה תמיהה: כיצד המדינה מרשה לעצמה בתקופה כזו להגדיל את מצבת כוח האדם שלה, בשעה שבכל המשק יש קיצוצים נרחבים?

גורם אחר בענף שעוקב אחר הפרשה, אמר לאנשים ומחשבים, כי להצעה לקלוט את עובדי קוסט פלוס יש יתרונות, ברמת הביטחון האישי של העובדים אבל גם לא מעט חסרונות. זאת כי לגבי לא מעטים מהם, המשמעות תהיה ירידה משמעותית בשכרם.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה, כי "מודל העסקת עובדי המיחשוב נמצא בדיונים בין כל הגורמים הרלוונטיים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מאיר

    כדאי לבדוק מה מצב העובדים מאותן "חברות אינטגרציה". שהרי במשך השנים שהחברות הללו עשקו את העובדים, הם היו בעצם אסקופה נדרסת של המשרד ובפועל ביצעו עבודות כאילו הם עובדי מדינה. אז אולי גם להם כדאי להתאגד,לזרוק את עושק ה-12.5% לחברות שמציע בנכרז הנוכחי ולגבות בעצמם את מלוא הסכומים המגיעים להם,ולא לחברות העושקניות שאינן עושות דבר עבור העובד.

  2. יורם

    איפה עובדי המדינה בסיפור ? על איזה תנאי ההעסקה המחפירים מדובר הם מקבלים את אותם תנאים כמו עובדי מדינה מלבד השכר. עובדי קוסטפלוס נקלטו בידיעה שלא יהיו עובדי מדינה והצ'פר היה שכר גבוה יותר. עובד קוסטפלוס שעובד באותו תפקיד של עובד מדינה מרויח כמעט פי שניים אך עובדי המדינה בגלל הבטחון האישי העדיפו לקבל שכר יותר נמוך. היום באים ואומרים למרות שאתם עובדי המדינה שחיים עם שכר זעום שנים אתם הולכים לאבד את הייתרון היחיד שיש לכם על עובדי הקוסט פלוס ואותו עובד שחגג עם השכר יהיה מקביל אליכם ? גם לגבי מכרזים שמתפנים שעובדי המדינה מחכים לגשת ,מחר עובד קוסטפלוס ייגש גם ???? כל עובדי המדינה בתחום המחשוב צריכים להתאגד שבמידה שמהלך כזה יקרה צריך לפצות את עובדי המדינה בשידרוג תקנים או תפקיד. ולא לתת להם אפשרות לגשת למכרזים פנימיים.

אירועים קרובים