ירוק זה השחור החדש
לחסוך כספים ולהציל את היקום בעת ובעונה אחת? נשמע כמו משימה בלתי אפשרית ● חדשנות בטכנולוגיית המידע מאפשרת לחברות לחסוך בעלויות האנרגיה ולהשיג יתרונות תחרותיים, תוך הורדת פליטת הפחמן ושימור המקורות הטבעיים
פתרונות IT ידידותיים לסביבה עוזרים למרבית החברות לאזן את האחריות לאיכות הסביבה שלהן עם רווחיות וצמיחה.
חברות קמעונאיות ויצרניות של מוצרים בני קיימה (CPG) הן בין אלה היכולים לקצור רווח ממשי מהגישה ה"ירוקה". במיוחד, האופן בו המוצרים של עסקים אלה מגיעים אל המדפים יכול להשפיע מהותית על רווחתם הפיננסית והסביבתית.
הצרכנים מודעים היטב לצורך למקסם את התועלות מהמשאבים שברשותם. כל ליטר דלק או קילוואט חשמל נחשבים. האופן בו בני האדם מבצעים את המטלות הפשוטות ביותר שלהם משפיע על ההבדלים בצריכה הכוללת שלהם.
צרכנים עם מודעות גבוהה לאיכות הסביבה לא יבזבזו מים וחשמל על ידי הפעלת מדיח הכלים כשהוא חצי ריק. הם לא יבזבזו דלק על נסיעות חוזרות ונשנות לחנות הכלבו לצורך קניות קטנות, אלא יתכננו נסיעה אחת לרכישת מלאי המוצרים הדרוש להם לצרכיהם.
רק מספר קטן של מוצרים משפיע על רוב המכירות
אם כך, מדוע החברה הממלאת את המדפים במוצריה באותה חנות כלבו תפיץ אותם במשאיות חצי ריקות, או מדוע היצרן יקנה את חומרי הגלם הדרושים לו בהזמנות קטנות במקום במשלוח אחד כולל.
כדי להפיק את המקסימום ממשאבים נתונים, נדרש להתייחס בעדיפות הראשונה לנושא היעילות בכל מה שנעשה. עד כאן, בחינה מעמיקה של שרשרת האספקה המורחבת מקצה לקצה יכולה לזהות הזדמנויות מרובות לחברות קמעונאיות ויצרניות מוצרי צריכה לחסכון המשולב באסטרטגיה "ירוקה".
יש להתחשב בעובדה שבאופן יחסי רק מספר קטן של מוצרים משפיע על רוב המכירות ברוב החנויות. בחנות כלבו אמריקאית ממוצעת נמצא למעלה מ-50 אלף מוצרים, אך רק 12 אלף מוצרים ימכרו ביום עבודה רגיל.
מרבית החברות הקמעונאיות, גיבשו את אסטרטגיות ניהול המלאי וההפצה שלהם בתקופה של מחירי אנרגיה נמוכים והעדיפו להימנע ממלאים גדולים ולהפיץ משלוחים קטנים יותר בתדירות גבוהה יותר. אך לאור נסיקת עלויות האנרגיה בעת הזאת החשיבה נדרשת להשתנות.
מערכות מסחר מספקות היום נתונים מדויקים מרמת עמדת המכירה (POS) דרך שקיפות מלאה של הנתונים לאורך שרשרת האספקה, המאפשרים לרשתות הקמעונאיות מימוש חסכונות משמעותיים ושיפור האיכות הסביבתית על ידי ניצול נכון של ציי ההובלה להגדלת המלאים על המדפים של מוצרי הצריכה המועדפים. מידע רחב ואמין של נתוני התפעול וכלי ניתוח נתונים מתקדמים מאפשרים לתכנן הובלה במשאיות מלאות סחורה במגוון מוצרים תוך הימנעות ממצב של מחסור במוצרים המבוקשים ביותר.
מידע איכותי ומתוזמן היטב הוא המפתח למימוש הפוטנציאל ה"ירוק" בתהליכים העסקיים. למרבית המזל מוצרי IT ושירותי IT זמינים היום לניהול וניתוח שרשרת האספקה כמו:
● מערכות לניהול מחסני נתונים מתקדמים.
● מערכות ניתוב, תזמון ותכנון הפצה מתקדמות.
● מערכות לניהול הזמנות מתקדמות.
● כלים אנליטיים לחיזוי ועיתוד מלאים.
● כלים לתכנון שטחי האחסון וניהולם.
המשמעות היא שמלאי הוא לא בהכרח גורם מפריע. המלאי בחנות נקבע לפי ניתוח מדויק מעמדת המכירה ולא על בסיס הנחות וממוצעי צריכה של הרשת כולה. ניהול נכון של המלאי מאפשר שינוע הסחורות בעיתויים אופטימליים תוך חסכון בהוצאות ההובלה ועמידה בדרישות המדף של החנויות.
נדרש לתאם עם השותפים המסחריים השונים כדי לתחזק "שרשרת אספקה" התומכת בחזון הירוק ומבוססת על השקעה אופטימלית במלאים. נדרש להגדיר מדדי יעילות חדשים לניהול חיי המדף של המוצרים.
טכנולוגיית המידע מהווה כאמור אמצעי עיקרי לתמיכה במימוש רעיונות השינוי בתהליכי העבודה וההתנהגות העסקית. יישום מוצלח של השינוי הנדרש באסטרטגיה דורש הערכה מחדש של היישומים התומכים וחידושם בגישה המשמרת מחד את הניסיון העסקי/מסחרי שהצטבר עם השנים תוך שימוש ברעיונות וחשיבה חדשים ומודרניים מאידך.
דרושה גישה אסטרטגית ושיטתית לחידוש ומודרניזציה המאפשרת למקסם את ערך יישומי ה-Legacy תוך הסבה יעילה לפלטפורמות חדשניות.
בגישה ארכיטקטונית נכונה ניתן להשיג את הגמישות הרצויה במסגרת הזמן הנדרש. יחד עם זאת, עם פורטפוליו היישומים דורש החלפה של רכיבים רבים יש להתכונן ל"מסע" ארוך יותר הדורש התמחויות בתהליכי הסבה ויכולות לאירוח תשתיות ויישומים.
תגובות
(0)