מגוון המימדים של תפקיד המנמ"ר

במהלך השנים התפקיד רכש לעצמו חשיבות וערך הולכים וגדלים בארגון המודרני, עד שהפך לשילוב מפחיד ומורכב של מימדים מהעולם העסקי והטכנולוגי גם יחד ● המדריך ל-CIO המוצלח

16/03/2016 11:05
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

החברות והארגונים שמינו את המנמ"רים (CIO) הראשונים בסוף שנות ה-,70 לא יכלו לחזות את הביקוש ואת האחריות הרב-מימדית הכרוכה בתפקיד זה והתפתחה במשך השנים. המנמ"רים הראשונים שאבו את סמכויותיהם מההיבט הטכני של עולם טכנולוגית המידע. במהלך השנים התפקיד רכש לעצמו חשיבות וערך הולכים וגדלים בארגון המודרני עד שהפך לשילוב מפחיד ומורכב של מימדים מהעולם העסקי והטכנולגי גם יחד. לכל אלה שמפקפקים בכך, מתאר המאמר בקצרה מספר מימדים הנדרשים למנמ"ר המוצלח.

Chief Integration Officer

יישום מערכות מידע Legacy ל"אורך" הארגון (SILOS) כמענה לביקוש ייחודי של פתרון שלם ומלא ליחידה הארגונית הבודדת, גרם במשך השנים ליצירת "סיוט" של מערכות מידע מורכבות. המנמ"ר נדרש לראייה רוחבית של המערכות בארגון, המוליכה לצורך להתפשר ברמת היחידה הבודדת. למעשה, אין ברמה הניהולית הבכירה בעל תפקיד אחר שנדרש ליכולת אינטגרציה שכזו. רק המנמ"ר נדרש להיות אינטגרטור, מתווך ומפשר בעת ובעונה אחת.

הקושי בתפקיד הכפול הנ"ל נובע:
● ראשית, מכך שהיישומים קרובים היום יותר ללקוח הסופי, והאופי האיטרטיבי של ארכיטקטורת השירותים (SOA) מחייב רמת הבנה גבוהה בתהליכים העסקיים ולא רק ביכולות הטכנולוגיות.
● שנית, מכך שהשינוים במודלים של ניהול השירות והמשאבים (Sourcing) דורשים מהמנמ"ר לשלב את הדרישות העסקיות עם יכולת אספקת השירות ואופן הקצאת המשאבים.
● כמו כן, מורכבות האינטגרציה אינה רק במסגרת הקשר ספק/לקוח בתוך הארגון, אלא מתרחבת ליישויות חיצוניות נוספות של ספקים ולקוחות המחייבת שילוב של אלמנטים משפטיים/חוקיים, עסקיים וטכנולוגיים ברמה "חסרת תקדים".

Chief Innovation Officer

חדשנות מגיעה היום מכל כיוון ומקור אפשרי ומשפיעה על שינויים רבים בארגון. בסביבה של ריבוי שינויים חובה להבינם, לנהלם ולהתאימם לתרבות המקומית.

החדשנות בעבר הייתה נחלה של יזמים יחודיים בודדים והפכה בתנאים של היום ל-"Open-Source ". וירטואלית, כל אחד עם גישה לאינטרנט יכול ליזום את הדבר הבא אשר גם אם הוא באורינטציה עסקית, יכולת המימוש שלו כרוכה בשימוש נכון בטכנולוגית המידע. אמנם, יש היום ארגונים שמינו מנהל אחראי על חדשנות, אך בין אם הוא קיים ובין אם לאו – המנמ"ר אמור למלא תפקיד מרכזי בטיפוח, יישום והסברת החדשנות בכל הארגון.

Chief Irritation Officer

נכון, אין זה המימד המחמיא של המנמ"ר, אך הוא בהחלט אחד החשובים. ארגונים ואנשים אינם מטבעם "מחפשי" שינויים כל העת. בעוד ארגונים מחפשים לייעל את תהליכי העבודה שלהם, אין הם מאמצים גישה של שינוי ושיפור מתמשכים. כל ארגון נזקק ל"מרגיזן" אסטרטגי, אחד אשר יאתגר ובאותה עת גם יכבד את הסטטוס קוו, אחד אשר יתמודד עם שיווי המשקל שבין היכול הטכנולוגית והישימות הכלכלית.

הזדמנויות רבות לשינוי מקורן בשימוש בטכנולוגיית המיד בעסקים, והמנמ"ר  הוא המתאים ביותר לשמש כברוקר לשינויים בארגון.

Chief Identity Officer

ניהול הזהות היא יכולת קריטית בניהול האופטימלי של זרימת מידע לשותפים, לקוחות, ועובדים. ידיעת הזהות הנכונה של המשתמש המאפשרת להעביר לו את המידע הנכון, בפורמט המתאים, בעיתוי הנדרש לאמצעי התקשורת המתאים, מהווה שילוב נכון של IT ועסקים.

העמדת מערכת מתאימה לניהול הזהויות ביכולות הנדרשות לשיפור תהליך העבודה והקשר עם הגורמים המעורבים הוא באחריות המנמ"ר.

Chief Inoculation Officer

אבטחת המידע מהווה גורם של make-or-break לפעילות העסקית. החדשות מלאות בסיפורים על האקרים, סוסים טרויאנים, וירוסים, תולעים וגניבת זהויות המהווים סיוט לכל CXO פוליטית ופיננסית ויכולים לעלות לו בכיסאו. לא רק החיסון בפני כל החולים הללו הוא בתחום האחריות של המנמ"ר אלא גם הריפוי וההתאוששות מפגיעתם.

האתגר אינו רק בהיקפי האבטחה אלא בשילובה במסגרות רחבות יותר של הארגון, התהליכים העסקיים בו ותכני המידע הזורמים בו. אבטחת המידע בארגון אינה מרכיב עלות בלבד אלא רכיב המאפשר התעצמות עסקית.

תפקיד המנמ"ר לבחון תהליכי אבטחה, כלים וטכניקות חדשים יחד עם הבנה וידע מעמיקים בתהליכי התפעול העסקי לניהול הסיכונים.

Chief International Officer

תומס פרידמן בסיפרו "The World is Flat" מצפה מכל ארגון להתמודד עם ההשלכות העסקיות של פעילותו בעולם ללא גבולות. בעוד האחריות הישירה נופלת בדרך כלל על מנהל התפעול הראשי, הרי האתגר בבניה ותחזוקה של תשתית נדרשת של תקשורת, מרכזי עיבוד, שירות ותחזוקה של ארגון גלובלי, נופל בחצר המנמ"ר. זו אינה אחריות טריוויאלית להתמודד עם כללים וחוקים שונים במדינות, המנמ"ר נדרש, איפוא, להיות מעט עו"ד, טכנולוג, פוליטיקאי אבל בעיקר איש עסקים.

Chief Investigative Officer

טכנולוגיית המידע לא מפסיקה להתחדש ולצמוח בקצבים אדירים תוך שיפור יכולותיה – המנמ"ר חייב להיות עם היד על הדופק, להתעדכן ולהבין את המגמות החדשות ובעיתוי המתאים ליישמם ליצירת ערך עסקי גבוה יותר.

החדשנות לא פוסחת גם על האופן בו מתנהלים העסקים ומתפתחים השירותים של הארגון – המנמ"ר שותף מלא למימוש החדשנות גם אם אינו אחראי לה, ולשם כך עליו להכיר את המודיעין העסקי הרלוונטי ואת השלכותיו.

Chief Information Officer

זה התפקיד המסורתי המוכר והמובן מאליו, אך גם בו המגמה בשינוי מעיבוד נתונים ותמיכה בתהליכים למידע לקבלת החלטות ההופכת את המידע לערך.

עד כאן תפקידי המנמ"ר – אך לא פחות חשוב מאיזה תפקידים עליו להימנע כדלקמן:

Chief Inertia Officer

אינרציה מוגדרת כתכונה של הארגון להמשיך ולהתמיד באותה דרך להתקדם ללא כל שינוי, אלא אם נדרש או נכפה על ידי גורם חיצוני. האינרציה גורמת לארגונים להתמיד בדרכן גם אם סימני השינוי כבר עברו. תפקיד המנמ"ר להוות כוח המתגבר על האינרציה ביכולתו לא רק לזהות תקלות מערכתיות אלא גם לשפר ביצועים.

Chief Impediment Officer

טכנולוגית המידע היא Enabler לעסקים ולא מכשול להם, זו אחריות המנמ"ר להבטיח את תנועת היישומים לכיוון העסקים והמשתמשים תוך מימוש ארכיטקטורות חדשות (SOA), גם אם צוותי IT לעתים מתנגדים לה.

המנמ"ר אחראי לתהליך המעבר המוצלח מיישומי Legacy קשיחים ליישומים מבוססי SOA גמישים ומודרניים בהתאם לצרכים העסקיים של הארגון.

Chief Inefficiency Officer

היעילות של הארגון קשורה בטבורה ליעילות ה-IT. בנייה ושמירה על יעילות תפעולית של ה-IT הופכת למטלה יומיומית קבועה. תהליכי ניהול (Governance), כלים ושיטות חדשות, ידרשו כדי לאפשר למנמ"ר לעמוד באתגרי היעילות.

לסיכום, המנמ"רים של העתיד חייבים להיות רב-מימדיים יותר מכל CXO אחר. הוא לא יכול להסתפק בעבודה ברמה האסטרטגית אלא להבין ולהתמודד עם הפרטים הקטנים.

המנמ"ר הוא גם עו"ד, גם טכנולוג, גם מתווך וגם סוכן שינוי. הוא מרגיש בבית גם בנושאים עסקיים כמו בנושאים טכנולוגיים. די בטוח לומר שגם בעתיד, המנמ"ר יתמודד עם מטלות, תפקידים ואחריות שלא התנסה בהם – זהו טבעו של התפקיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים