"ישראל לא ערוכה למתקפת סייבר רבת עוצמה"

"בניגוד לפצצות ולסכינים ברחובות, ולטילים מעזה, שם אנחנו יודעים מה לעשות וכיצד להגיב, מלחמת סייבר עלולה לתפוס אותנו לא מוכנים", אמר אלוף (מיל') איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר

אלוף (מיל') איתן בן אליהו. צילום: יח"צ

"ישראל לא ערוכה למתקפת סייבר רבת עוצמה. בניגוד לפצצות ולסכינים ברחובות, ולטילים מעזה, שם אנחנו יודעים מה לעשות וכיצד להגיב, מלחמת סייבר עלולה לתפוס אותנו לא מוכנים", כך אמר אלוף (מיל') איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר.

הוא ציין כי "תרגול שנערך באחרונה הראה שאנחנו רחוקים ממוכנות כזו ומלבד לסגור את השאלטרים של חברת החשמל, הבנקים וכדומה אין לנו הרבה תוכניות למקרה של מתקפת סייבר גדולה, שמטרתה שיבוש החיים בישראל".

אלוף (מיל') בן אליהו גילם את ראש ממשלת ישראל במשחק סימולציה שנערך באחרונה באוניברסיטת תל אביב, בו השתתפו אישים וקבוצות שייצגו מדינות שונות ומקבלי החלטות בהן.

המשחק החל בשרשרת תאונות מוזרה שאירעו כביכול ברחבי צרפת, לאחר שלפתע, בלי התראה, סטו משאיות מהמסילות עליהן נסעו וגרמו לעשרות תאונות קטלניות. בהמשך סטו רכבות נושאות חומרים מסוכנים מהמסילות בפורטוגל, ומדינות אירופה נאלצו לסגור תחנות כוח גרעיניות ולפגוע באספקת החשמל לתושבים, כדי למנוע פגיעה ממתקפת סייבר. האירועים הלכו והתעצמו, ובנוסף לאירועי סייבר אירעו פיגועי טרור פיזיים.

לדברי בן אליהו, "המיקוד בטרור, על אף היותו מבוזר, יכול להיות אפקטיבי. לארגוני טרור יש חשיבה שיוצאת מכל פרופורציה, אומץ רב ותכנון טוב – אירועי ה-11 בספטמבר ממחישים זאת היטב. הם יכולים לבצע תקיפות איומות ונוראיות גם עם כלי סייבר. בטרור סייבר לא צריך להתאבד, ואפשר לבצע הרבה דברים קשים בהרבה מדינות בזמן קצר".

"החשש הוא שההידרדרות עלולה להיות תלולה והדבר מכריח את המנהיג להיקלע לדילמה נוראית", אמר. "אם תגיב מהר ובחריפות, יכול להיות שתגרום להידרדרות, ואם תאחר, ולו במעט, אתה עלול לחטוף ולמצוא אותך לפתע עם מערכות משותקות, מה שיוריד את האפקטיביות של התגובה".

"חשש נוסף הוא שיהיו מדינות שינצלו את הכאוס ויצטרפו לארגוני טרור כמו דאעש במתקפות הסייבר שלהם מבלי להיחשף. למשל, איראן", העריך בן אליהו.

"יש להפעיל גם אמצעי מודיעין אלטרנטיביים"

"בתרחיש שבסימולציה נאלצנו להכריז על מצב חירום במדינה, וראינו שאנחנו לא מתורגלים. אין לנו מושג מה לעשות חוץ מלבקש מאנשים לסגור את האינטרנט, להפסיק לנסוע במכוניות וכמובן, לסגור את נמל התעופה בן גוריון", אמר בן אליהו.

"ישראל צריכה להיערך לאיומי סייבר, לפחות לספיגה, מוקדם ככל האפשר, אבל גם אם נניח שנקטנו בפעולות הספיגה הנחוצות, אין לנו ניסיון במתקפת סייבר רבתי", הוסיף.

לדבריו, "כמו בכל מתקפה, גם במתקפת סייבר עלינו להגיב, אבל לזהות את מקור התקיפה לוקח בין ארבעה לשמונה שבועות, בעוד שמלחמה כזו לא תארך יותר מכמה ימים".

"אמצעים טכנולוגיים עלולים לא לפעול בגלל מתקפת הסייבר ולכן, הפתרון הוא להפעיל תוך כדי המלחמה אמצעי מודיעין אלטרנטיביים – אנושיים. לדוגמה האזנות", ציין בן אליהו. "חיוני להקים תשתית מודיעין אנושי ברחבי העולם כדי לדעת מהיכן הגיעה המתקפה. בנוסף, אנחנו חייבים לפתח ולשפר את יכולת הספיגה שלנו וייתכן שיהיה עלינו, בשלב מסוים, לנטוש את מערכות השליטה ולעבור למערכת פשוטה ופרימיטיבית, שרק באמצעותה נוכל לפעול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים