יוצרים אינטראקציה
אינטראקציה עם הלקוח היא אחד מיסודות התקשורת השיווקית ● אמצעים מסוימים ייצרו יותר אינטראקציה ואחרים פחות ● כאשר לא משקיעים באינטראקציה, לא צריך לצפות להתפתחות "יחסים עמוקים"
יצירת מעורבות כרוכה ביצירת אינטראקציה, היינו משהו שאנו עושים אשר גורם להתפתחות דיאלוג פעיל עם מי שאנו מתקשרים עמו. כיוון שיש בעניין שני צדדים מעורבים, ראשית יש להבין שלא כל נושא בכל עת מסוגל לגרום לצד השני להשקיע באינטראקציה.
סביר להניח שמי שעמלות חשבון העו"ש שלו אינן מדאיגות אותו לא ישקיע בדיאלוג עם הבנק ומי שמצב האומה לא מעניין אותו לא יגיב לפוסטים פוליטיים, ומי שלא מרגיש "חייב" לא יגיב בפייסבוק (Facebook) לתמונת הביצה שאכלתי הבוקר ב"תותח" או ב-Like.
גם כאשר יש לנו קהל מטרה מוגדר, שיש לו רצונות או צרכים עליהם אנו מסוגלים לענות, ראוי לזכור שמידת המעורבות שיוצרים אצלו תלויה רבות במידת הפעילות ההדדית, היינו אינטראקציה, שמצליחים לייצר.
שאלה לשבת
אמצעים מסוימים ייצרו יותר אינטראקציה ואחרים יצרו פחות, והדברים תלויים רבות במידת ההשקעה שלנו. כתבה למשל יכולה לייצר קריאה בלבד, "Like", "Share" ובמקרים מסוימים להוביל לרכישת מוצר או שירות. לעומת זאת כתבה שתלווה בשאלון המאפשר אקטיביות תניב יותר אינטראקציה ועשויה להביא ליתר מעורבות ותוצאות. שאלונים מכול סוג ("בחן את עצמך" או "איך אתה ביחס לקבוצת התייחסות") מהווים כלי טוב ליצירת אינטראקציה.
אפילו כשמדובר בפוסטים בפייסבוק, שאלונים ייצרו יותר מעורבות בהשוואה לכל תוכן אחר. איש התקשורת יונתן גת נוהג לפרסם בפייסבוק "שאלה לשבת", ושאלות (מתוחכמות) אלו מצליחות לגרום לחבריו לנסות למצוא את התשובה הנכונה ולהשיב.
חברה בריטית המשווקת שמנים אתריים נוהגת לפרסם בפייסבוק תמונה של צמח ממנו מפיקים שמן אתרי, ובצמוד שאלון נושא פרסים שנושאו התכונות הבריאותיות של שמן אתרי זה שהיא משווקת. ההיענות לשאלונים ועליית המכירות בעקבותיהם כלל לא מפתיעה.
אמנם לעיתים, אינטראקציה טובה כרוכה ביצירת אפליקציה חכמה המצריכה משאבים, אולם דוגמאות אלו ממחישות עד כמה פעמים רבות הדברים יכולים להיות פשוטים בתכלית.
הפעלה שוטפת של המשתמש
חשיבותה של מידת האינטראקציה עולה שעה שמדובר בלומדה, או בתיאור שירות או מוצר מורכב, שיכול להיות פיזי או וירטואלי. כאשר אלו כוללים רק טקסטים, תמונות או סרטוני וידיאו, הם ישאירו את המשתמש פחות פעיל ומעורב בהשוואה למצב בו הם כוללים גם אפליקציה חכמה המגיבה לפעילות של המשתמש ויוצרת אינטראקציה.
לומדה המלווה בהפעלת שוטפת של המשתמש תגרום לו לדעת את החומר טוב יותר ומהר יותר, וכך הדבר לגבי מצב בו אנו מעוניינים להנחיל למשתמש מידע מסחרי. משחקון שיתרום להבנת הערך המוסף של המוצר (ככל שניתן בליווי קוד הנחה למי שהשלים אותו) מהווה מנוף לא רק לרכישה, אלא גם להולדת עוד שגריר של רצון טוב.
אף כי האתר של בנק איגוד רחוק מלהיות "אתר השנה", מגיעות לבנק מחמאות על שתילת אפליקציה אינטראקטיבית בעמוד הבית, בה על המשתמש לציין בעזרת מספר מחוונים פרמטרים כמותיים הנוגעים לפעילותו הפיננסית. בעקבות זאת המשתמש מקבל מיידית אומדן חיסכון צפוי אם יימנה על לקוחות הבנק.
לעומת זאת באתר בנק לאומי (שחזותית הוא מאוד מרשים) ההבטחה לאינטראקציה היא נטולת בסיס. הם מפתים אותי בעמוד הבית לקבל מידע "כמה כסף יהיה לכם בפנסיה" ובמקום להפעיל מחשבון חכם וידידותי מנחיתים את המשתמש בעמוד "תביא פרטים". ככה לא יוצרים אינטראקציה.
גם אפליקציה אינטראקטיבית שאינה מעניקה למשתמש שום ערך מוסף מהווה מכשלה. זכורה לי אפליקציית ייעוץ וירטואלי שפיתחה אחת מקופות החולים עבור הורים שילדם הפעוט מפגין סימני מחלה, ולאחר שענית על מספר לא מבוטל של שאלות העצה היחידה שניתנה הייתה "פנה לרופא".
מאידך ניתן להביא את "מחשבון העומס" (נראה רע אבל יעיל) שבאתר חברת החשמל, כדוגמה לאפליקציה אינטראקטיבית בעלת ערך מוסף מוצק. מחשבון העומס נותן לכם מושג כמה מכשירים תוכלו להפעיל בו זמנית בכל סוג (נפח) של חיבור לרשת החשמל (אכן מוזר שאני לא יכול להזמין הגדלת חיבור מעמוד זה, אבל זו אינה המוזרות היחידה באתר חברת החשמל).
כאשר אנו יוצרים מידה מועטה של אינטראקציה לא צריך לצפות להתפתחות "יחסים עמוקים" עם הצד השני. זה תקף בכלל בחיים ובפרט בפעילות המקוונת.
תגובות
(0)