מדוע כדאי לארגון לעבור לענן?
הענן הוא הדבר הבא באינטרנט, אבל מנמ"רים רבים עדיין נזהרים ואף נרתעים ממנו ● הנה כמה סיבות מדוע כדאי להם לחדול מכך
את/ה נמצא/ת בפגישה עם הנהלת העסק שלך. במהלך הפגישה מזוהה הזדמנות עסקית חדשה. הצוות סבור כי אם תוכלו להשיק את המוצר או השירות החדש בתוך ששת השבועות שלאחר הפגישה, תשיגו יתרון על פני המתחרים וזרם הכנסות חדשות מובטח. אבל אז המציאות טופחת: כדי לספק את המוצר או השירות, החברה יכולה להתבסס על תוכנה שפיתוחה הסתיים באחרונה, אך צריכה לרכוש תשתיות IT ותוכנה נוספים, שהטמעתם תיקח 12 שבועות.
תשתית ענן הייתה יכולה לתמוך בגמישות ובזריזות (אג'יליות) העסקית הנדרשת. שדרוג התשתית הטכנולוגית לעמידה בעומסים הנוספים הצפויים היא עניין של דקות והחזרה לרמה הרגילה בסיום התהליך אפשרית ללא הוצאות כספיות מיותרות.
בעשור האחרון אנחנו עדים לרעידת אדמה בעולם המחשוב. מחשוב הענן הוא אחד הנושאים המדוברים ביותר בענף וכלול בכל תחזית העוסקת במחשוב במאה ה-21. זאת, משום שהענן הוא הדבר הגדול הבא מאז האינטרנט. הוא מציג את כל המאפיינים של טכנולוגיה הרסנית, יוצר שווקים חדשים ומשנה באופן קיצוני שווקים קיימים בתוך ה-IT בעולם. מחשוב הענן תופס גם את תשומת הלב של עולם העסקים.
המכון הלאומי לתקנים ולטכנולוגיה (NIST) בארצות הברית, לאחר מספר שנים של עבודה ו-15 טיוטות, הגדיר בהגדרה רשמית את מחשוב הענן: "מחשוב עננים הוא מודל שמאפשר גישה נוחה ומכל מקום באמצעות הרשת למאגר משותף של משאבי מחשוב כמו רשתות, שרתים, אחסון, יישומים ושירותים המסופקים במהירות ודורשים מאמץ מינימלי לניהול או אינטראקציה עם ספק השירות".
כאשר מסירים כל ביטוי טכנולוגי משפת הדיבור, מחשוב ענן פירושו בעצם שניתן לקבל שירותים ויישומים דרך האינטרנט בכל מקום ובכל זמן מבלי הצורך להבין את הטכנולוגיה שבבסיסם. הענן אינו מוצר, אלא מודל לאספקת שירותי IT בדרך יעילה ביותר.
יתרונות הענן
באמצעות הענן ניתן לספק יתרונות רבים לעסק ועסקים יכולים להפחית את ההוצאה הכוללת על ידי דרישה של פחות משאבי IT, כדי לתמוך ביוזמות עסקיות חדשות. את ההוצאות על הקיבולת העודפת של ה-IT ניתן להפחית באמצעות שימוש בשיטות תשלום לפי השימוש בפועל, להפחית ממשאבי מרכז המחשבים ולצמצם עלויות תחזוקה. הוצאות ה-IT יכולות להיחשב כהוצאות תפעוליות ולא כהשקעות הוניות.
עובדים שאינם עוסקים עוד בתחזוקת תשתיות הפעלה Legacy יכולים להתמקד באספקת ערך רב יותר לעסק באמצעות שירותים ופונקציונליות חדשים.
כאשר יישומים מסופקים באמצעות האינטרנט, עובדים ולקוחות מקבלים גישה מרחוק למה שהם צריכים באמצעות הענן שלה. כל מה שנחוץ הוא דפדפן וחיבור לאינטרנט.
היכולת של העובדים והלקוחות לגשת ליישומים ומסמכים קריטיים משפרת את היעילות והתפוקה שלהם.
מדוע מנמ"רים עדיין נזהרים מהענן?
למרות האטרקטיביות לכאורה של הענן, מנמ"רים בארגונים רבים נשארים זהירים לגבי אימוץ גורף שלו. על פי ממצאי סקרים אחרונים שערכה דלויט (Deloitte) בקרב מנמ"רים, רק 40% מהארגונים משתמשים בשירותי ענן ורק שני שליש מהם משתמשים בשירותים המבוססים על תוכנה כשירות (SaaS).
הסקטורים הפחות "מאוהבים" במחשוב הענן הם השירותים הפיננסיים ובריאות הציבור, בשל המגבלות הרגולטוריות והחששות מהשלכות של אבטחת מידע. אולם, חשוב לציין שרק 4% מהנשאלים הקפיאו או ביטלו את יוזמות הענן שלהם.
אלא שיש מקום לאופטימיות: האימוץ הוא אמנם איטי, אבל במגמת התקדמות. יותר משלושה רבעים של המשתתפים בסקרים הללו מתכוונים להגדיל את השימוש שלהם בשירותי ענן ב-18 החודשים הבאים.
נראה שלמרבית העסקים אין עדיין אסטרטגית אימוץ ענן רשמית. עסקים רבים בוחרים היבטים טקטיים של הענן, שעשויים להתאים לפתרון צרכים ודרישות לטווח הקצר, אבל לא מאמצים אסטרטגיית ענן שיכולה להציע יתרונות אסטרטגיים לעסק.
זה ההווה והעתיד לרוב החברות בטח הקטנות והבנוניות ובעולם זה קורה בקצב מואץ