זיו אופק, CDI: "נדרשת פרדיגמה חדשה לאופן בו עושים חדשנות"

לדברי אופק, מייסד ומנכ''ל המרכז לחדשנות דיגיטלית, "עלינו להשיג כמה אתגרים: הורדת סיכון, הגדלת הצלחה ואיך עושים זאת מהר"

זיו אופק, מייסד ומנכ''ל CDI, המרכז לחדשנות דיגיטלית. צילום: ניב קנטור

"היכולת להשגת חדשנות היא בעייתית וכוללת הרבה מהמורות בדרך. לכן, נדרשת פרדיגמה חדשה לאופן בו עושים חדשנות". כך אמר זיו אופק, מייסד ומנכ"ל CDI, המרכז לחדשנות דיגיטלית.

אופק דיבר במליאה המרכזית של כנס "הפסגה הדיגיטלית – מאסטרטגייה ליישום", הכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, על שם שלמה טירן, מיסודה של לשכת מנתחי מערכות מידע. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים אתמול (ד') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מקצועני IT. את המליאה המרכזית הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

אופק היה ממקימי חברת המחשוב הרפואי dbMotion, שנמכרה ב-2013 תמורת 235 מיליון דולר. החברה פיתחה מערכת שמאפשרת לשלוף "תיק רפואי" וירטואלי עבור חולה, תוך אינטגרציה של מידע ממספר רב של מאגרים שונים שבהם נשמרו הנתונים על-ידי מחלקות שונות בבתי החולים ומרפאות בהן החולה מטופל.

"נולדתי בקריית גת", אמר אופק, "למדתי באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ואת רוב שנותי חייתי בדרום". הרצאתו נסבה סביב השאלה "למה רעיונות נכשלים".

העולם מתמודד מול כמה אתגרים שונים, אמר אופק, "כך, בראשונה בעיית עודף המשקל עברה את בעיית התת-תזונה. בתוך שני עשורים בלבד עברה ארצות הברית מאפס השקעה ל-1.2 טריליון דולר השקעה במלחמה במחלת הסוכרת. כך, יש ליפן בעיית גיל שלישי: לפני שנה נמכרו יותר חיתולים לקשישים מאשר חיתולים לתינוקות. כך, בסין יש מעט מדי ילדים שיוכלו לתמוך במבוגרים: בתוך שנים ספורות יהיו במדינת הענק יותר אנשים בני גיל של 65 ומעלה מאשר גיל 0-40. אתגרים נוספים כרוכים ל-Big Data ופרטיות. כל אלה הם אתגרים שלא ניתן להתמודד עימם בכתיבת אפיון עם Excel".

הצלחה לא תלויה בכסף

הוא ציטט מחקר ממנו עולה המסקנה כי "הצלחה לא תלויה בכסף. הסיבות הלא חשובות לצמיחה, הן כסף ותוכנית עסקית. מסתבר כי התזמון חשוב פי שלושה יותר מהכסף או התכנית עסקית". מחקר אחר, ציין, "העלה כי גם הרעיון אינו מדד להצלחה. רק רבע מהמצליחים הצליחו בשל הרעיון – כלומר שאת הרעיון ניתן להחליף".

אתגר נוסף לבחינת ההצלחה וליכולת "ללכוד" אותה, אמר, "קשור ליזמים: הם מופרעים, אסוציאטיביים וקופצים. הבעיה היא כיצד לוקחים ומשלבים את הכאוס לתוך התהליך של בניית הרעיון, העסק המצליח. נדרש לשמור על איזון בין תהליך מסודר וראש מופרע. הבעיה טמונה בכך שלא מצליחים לעשות את ההיתוך ולהביא את כולם לאותו מקום".

לכן, אמר אופק, "נדרשת פרדיגמה חדשה לאופן בו עושים חדשנות. זו צריכה להשיג כמה אתגרים: הורדת סיכון, הגדלת הצלחה, ואיך עושים זאת מהר. איך בונים מודל וסביבה והלך מחשבה בכל אחד מהשלבים".

לאחר מכן, אמר, "מגיע 'משחק' בינארי: להחליט על רעיון-מיזם אם הוא יצליח או לא, כאשר נדרש לומר 'כן' לרעיון אחד ו'לא' ל-99 אחרים. גם זה בעייתי, כי יוצאים מהנחה שמישהו יודע לומר 'כן' או 'לא' לרעיון – ולהיות צודק. נדרש פה מודל ה'מודע' לאתגרים ולתקציב. צריך לענות לכלל האתגרים הללו עם מתן אפשרות של 'מדרגות' להתקדמות".

"בשל החיבור האישי שלי לדרום", אמר אופק, "החלטנו להקים מרכז דיגיטלי לחדשנות. זו עמותה ללא כוונת רווח. מטרת המרכז היא לחבר את כולם ולהביא לאותה זירה טכנולוגית של חדשנות, סטארט-אפים ולקוחות – על מנת לתת פתרון שהוא עובד והוא ישים. החלטנו להתמקד באזרח – ולכן מדובר בסטארט-אפים הפועלים בשדות הרווחה, הרפואה והחינוך.

"לבוא, ליפול – ולקום"

באוגוסט האחרון, הושק בפארק תעשיות מתקדמות של גב-ים בבאר שבע, המרכז לחדשנות דיגיטלית, ראשון מסוגו בישראל. הוא משתרע על שטח של כ-2,000 מ"ר. בשלב הראשון תתמקד פעילותו של המרכז בתחום הבריאות הדיגיטלית, ובמקביל יונחו היסודות לקידום חדשנות דיגיטלית בתחומי הרווחה, החינוך והערים החכמות.

"יש לנו אוניברסיטה במרחק מאה מטר. יש לנו עיר 'רתומה' למיזם. הקמנו מעבדה ונקים עוד ארבע. הרעיון הוא ליצור סביבה בא היזם מוכן לבוא, ליפול – ולקום. אנו מפרקים את האתגר לחלקים קטנים מדידים. צריך רעיון שניתן 'לטפס' איתו במדרגות. בחרנו סטארט-אפים שעובדים איתנו ואנו מלווים אותם לכל אורך התהליך".

"לא האמינו לנו כשדיברנו להקים את המרכז בבאר שבע, אבל כשיוצרים סביבה – אז הקפיצה הזו אפשרית", אומר אופק. "נדרש ליצור מודלים חדשניים לתמיכה וליווי לאורך מסעם רצוף המכשולים והאתגרים של בעלי הרעיון. מ-CDI ייצאו טכנולוגיות פורצות דרך שיביאו לשיפור בחייהם של מיליוני אנשים בישראל ובעולם, שיאיצו את התפתחותה של התעשייה המקומית וקידום באר-שבע והנגב".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יניב

    הבעיה בחדשנות היא המסגרת. אין היום תמיכה ביזמים פרטיים ורק ארגונים גדולים כמו מוסדות אקדמיים או מרכזי מחקר מסוגלים למנף רעיון למוצר ממשי. לדעתי זה חבל כי יכול להיות שקיימים רעיונות ממש טובים שלא ממושים

אירועים קרובים