"העתיד יהיה קודר אם לא תקום אלטרנטיבה לפייסבוק"

"המצב משול לגשר שעומד לקרוס ואף אחד לא עתיד לשאת באחריות לקריסתו", אמר פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר, וסיפק כמה הערכות מאוד מדאיגות לגבי העתיד שלנו עם הרשת החברתית

17/04/2016 18:01
פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט במרכז הבינתחומי בהרצליה. צילום: גדי דגון

"העתיד יהיה קודר מאוד אם לא תקום אלטרנטיבה לפייסבוק (Facebook). המצב משול לגשר שעומד לקרוס ואף אחד לא עתיד לשאת באחריות לקריסתו. מיליוני אנשים בנו את הגשר הזה ועל אף אחד לא תיפול האשמה – לא על המהנדס ולא על האדריכל או הקבלן. כולם התכוונו לטוב וביצעו את מלאכתם נאמנה, אבל למרות זאת, הכול התמוטט", כך אמר פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט במרכז הבינתחומי בהרצליה.

פרופ' המבורגר דיבר במליאה המרכזית של הכנס הראשון להתנהגות דיגיטלית, שהתקיים באחרונה במרכז, במסגרת הרצאתו "פרטיות בעידן האינטרנטי".

הוא ציין כי "אנחנו מוותרים על הפרטיות שלנו שלא מבחירה. החברות העסקיות לומדות אותנו בלי רשות. המטרה הסופית שלהן הוא איסוף מידע אודותינו. לכאורה, רוצים להקל עלינו עם חידושים יומיומיים מהירים ובחינם, אבל בסופו של דבר, אנחנו נדרשים לספק תמורתם מידע על חיינו, הרגלינו והעדפותינו. כל זה יימכר בכסף לכל דורש ואנחנו נהיה חשופים למניפולציות תובעניות".

"זה כבר לא סוד שהמגמה היא איסוף מידע לצרכים שיווקיים", אמר פרופ' המבורגר. "גוגל (Google) כבר הצהירה שהיא יודעת עלינו יותר משאנחנו יודעים על עצמנו. יש לגוגל שותפים עסקיים והמידע מגיע אליהם".

לדבריו, "יש לחוקרים ולמפתחים אחריות למעשיהם. הם צריכים להבין שזה לא תמים, אם לא הבינו זאת קודם. הגולשים מקבלים מהם שיפורים יומיומיים בחינם ובתמורה חושפים מידע על עצמם בשאננות. אובדן הפרטיות הזה לא יוביל לעולם טוב יותר".

"ילדים הופכים לנרקומנים של מחיאות כפיים"

"הנזק של פייסבוק לא מתמצה רק באובדן הפרטיות. מדובר על היומיום של ילדים, שנפגעים מכך שהם חיים בעולם חברתי מדומה וסגור. אני חושש לגורל אלה שחיים בתוך פייסבוק בלבד, או הרבה מאוד. צעירים, בעיקר ילדים, מאמינים בתמימות למה שמוכרים להם. שמעתי על בחור שסיפר בשמחה שהתאהב בבחורה בדייט אונליין, לדבריו בגלל המראה ובשל פרופיל המצליחנית שהציגה. אלא שזאת לא התאהבות, משום שללא מפגש אמיתי, לא תיתכן התאהבות. פרופיל אישי בכמה שורות ותמונה הם שום דבר", אמר פרופ' המבורגר.

"ילדים הופכים לנרקומנים של מחיאות כפיים", הוסיף. "הם קובעים את ערכם העצמי לפי הפוסט הבא, בתקווה שיזכה לתגובות ולייקים. יש כאן אינפלציה של ריגושים וכדי לשמור על רמת הריגוש, הם מוכרים את הפרטיות שלהם גם לחברים בפייסבוק. ילד בן 10 הופך ליחצ"ן של עצמו. אלא שזאת יח"צנות עקרה. מי שהיה בודד יישאר בודד גם בפייסבוק, ומצבו אף יורע בהמשך. האלטרנטיבה צריכה להיות הרבה יותר מפוקחת ואחראית. הבעיה היא שאין מי שישקיע את ההון הדרוש, מפני שהמצב הנוכחי הוא הרווחי ביותר לכולם".

פרופ' המבורגר ציין ש-"השפה הרגשית היא בעייתית. במקום הבעת רגשות אמיתית, מדובר בהוספת אייקונים של רגשונים. היכולת ליצור שליטה פנימית הופכת לבעייתית והילדים מאבדים את חוט השדרה. זאת מגמה שמתחזקת כל הזמן וילדים רבים כבר נולדו לתוך זה. פייסבוק הוא עבורם עולם סגור, שאין להם שליטה עליו. הם נשלטים על ידי אלגוריתם".

בהמשך התריע פרופ' המבורגר מבעיות רגשיות אצל ילדים שמשתמשים בסמארטפונים בחלק ניכר מזמנם, וכאלה שהוריהם משתמשים במכשיר בנוכחותם. "בגלל השימוש הרציף, הילדים של היום יוצרים פחות קשר עין וזמן האיכות שלהם עם ההורים מצטמצם מאוד", אמר.

לסיכום הוא ציין כי "קשה להיגמל מפייסבוק. הפחד הגדול של החברה הוא שתהיה נטישה ולכן, פייסבוק מספקת למשתמש את הריגושים והחידושים המידיים. מרגע שנכנסת פנימה, היציאה מאוד קשה. הפחד של המשתמשים שנופלים לתוך זה הוא שיאבדו את המעגל החברתי והרושם החברתי הטוב שיצרו. לכן הם מפחדים להיעלם ומתמכרים לאיסוף חברים, וחשים עוצמה מדומה ומזיקה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אוריה

    ההגדרה הטובה ביותר כי אוספים חברים מפלסטיק. אבל זה לא רק בפייסבוק זה גם ובעיקר בסמארטפונים שמצאים איתם כל הזמן כולל וואטסאפ ומסרונים. הורים אחראים צריכים להגביל את גיל הילדים ואת זמן השימוש בהם.

אירועים קרובים