זוכה פרס נובל לכלכלה: "התנהלות המיסוי של אפל – הונאה"

פרופ' ג'וזף שטיגליץ, יועץ לקמפיין של הילרי קלינטון, אומר שחוקי המס, שמאפשרים לחברות דוגמת אפל להחזיק כמות גדולה של מזומנים מחוץ לארצות הברית, "לוקים בחסר באופן ברור"

פרופ' ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה ויועץ לקמפיין של הילרי קלינטון לנשיאות ארצות הברית. צילום: ממשלת תאילנד, מתוך ויקיפדיה

מדיניות תשלום המסים של אפל (Apple), שמייחסת כמות הכנסות גדולה ליחידת מכירות קטנה מחוץ לארצות הברית – באירלנד, היא "הונאה", כך טוען פרופ' ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה.

פרופ' שטיגליץ השיב לשאלה שנשאל על ידי טום קין מערוץ הטלוויזיה של בלומברג (Bloomberg) על ההיתכנות של התוכנית בנושא שהגו הילרי קלינטון, המועמדת מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, והסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן. השתיים מבקשות לעודד חברות דוגמת אפל להחזיר את הרווחים שצברו בחו"ל בחזרה לארצות הברית. שטיגליץ משמש כיועץ לקמפיין של הילרי קלינטון לנשיאות.

הוא אמר כי חוקי המס האמריקניים, שמאפשרים לחברות דוגמת אפל להחזיק כמות גדולה של מזומנים מחוץ לארצות הברית, "לוקים בחסר באופן ברור".

הערכות: הנציבות האירופית תכריז על התנהגות אפל לא חוקית

שטיגליץ הוא פרופסור באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק ושימש בעבר כסגן נשיא בכיר וככלכלן הראשי של הבנק העולמי. רוב הביקורת שלו כוונה בראיון נגד מערכת המיסוי האמריקנית, שלדבריו יוצרת פרצה המאפשרת לחברות לבחור ביעילות את המדינות בהן הן תשלמנה את רוב המס שלהן.

בביקורתו הוא ציין שאפל ביססה את המטה הראשי שלה באירלנד ומזרימה דרכו את כל המכירות שלה באירופה – על מנת להקטין את חבויות המס שלה. "יש לנו כאן מקרה של התאגיד הגדול ביותר בשווי השוק שלו, לא רק באמריקה אלא גם בעולם", הוסיף פרופ' שטיגליץ. "תאגיד הגדול יותר ממה שהייתה ג'נרל מוטורס (GM) בשיאה, שטוען שרוב רווחיו נובעים מעבודה של כמה מאות אנשים שעובדים באירלנד. זו הונאה!"

יצוין כי הנציבות האירופית, זרוע הביצוע של האיחוד האירופי, חוקרת כבר זמן רב את הסדרי המס של אפל באירלנד ועל פי ההערכות, עתידה להכריז עליהם כלא חוקיים. אם זה אכן מה שיקרה, ממשלת אירלנד – ולא אפל – תהיה זו שעליה תוטל האחריות להפרה של החוק. אפל כבר הזהירה את בעלי המניות שלה שייתכן שתיאלץ לשלם החזרי מס בסכום של יותר משמונה מיליארד דולר.

אירלנד משמשת מקלט מס ליותר מ-1,000 חברות רב לאומיות, בשל העובדה שמס החברות שם, בשיעור של 12.5%, הוא נמוך בהרבה משיעור המס המרבי בארצות הברית, שעומד על 35%, והנמוך ביותר מבין המדינות המכונות "העולם המפותח".

אפל סירבה להגיב לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים