העתיד המבטיח של מנהלי הדיגיטל
תפקיד מנהל הדיגיטל חדש בארגונים, אבל ילך ויצמח ● ההנהלות יבינו את התועלת שיש בהצטרפותו אליהן של אדם בעל תפקיד חוצה ארגון וחדשני, שמבין הן טכנולוגיה והן את התהליכים העסקיים
ה-CDO, מנהל הדיגיטל בארגון, הופך להיות ישות עצמאית, בעלת חשיבות הולכת וגדלה בהיררכיה הארגונית. כך סבורים לפחות מנהלי טכנולוגיה בארצות הברית, על פי מחקר עדכני שערכה גרטנר (Gartner).
המחקר התבסס על שאלונים שהוצגו ל-180 מנהלי דיגיטל בארגונים או כאלה שממלאים תפקידים דומים. "אנחנו מזהים מגמה הולכת וגוברת שבמסגרתה ממנים בארגונים מנהלי דיגיטל ויש להם ישות משל עצמם", כתבו עורכי המחקר. "יש למנהלי הדיגיטל מרחב הולך וגדל של אחריות והמיוחד בתפקידם הוא בכך שהוא חוצה ארגון".
מנהלי הדיגיטל עדיין לא נמנים ברשימת המנהלים הבכירים (C Level), אולם גרטנר סבורה שבתוך שלוש שנים המציאות הזו תשתנה.
הארגונים הראשונים שמינו את האנשים לתפקיד זה היו ארגונים פיננסיים, שיש להם מחויבות רגולטורית והם מונעים מהצורך לעלות על עגלת הבנקאות הדיגיטלית. בהמשך המגמה זלגה לארגונים בתחומים האחרים.
עד כמה המגמה רחבה?
מחצית מהארגונים דיווחו שיש אצלם אנשי מנהל דיגיטל ראשי ו-20% ציינו שהם מתכוונים למנות בעל תפקיד שכזה.
אלא שעדיין, התקציב שנותנים הארגונים, לפחות בארצות הברית, למנהל הדיגיטל לא משמעותי ועל פי גרטנר לא עובר את ה-6.5 מיליון דולר. באירופה המצב חמור הרבה יותר – התקציב עומד על מחצית מכך. אבל המשקל הסגולי שלהם וההשפעה שלהם על כלל הארגון תלך ותגדל. בעתיד, חוזה גרטנר, הם יטפסו למעלה לקומת ההנהלה, בין היתר בגלל האופי חוצה הארגון של התפקיד,
מנהלי דיגיטל רואים את התמונה הכללית, של כל הארגון, מכירים את התהליכים העסקיים ויודעים מדוע צריך לשנות דברים ואיך לעשות זאת. התפקיד העיקרי שלהם הוא להעביר את הארגון לעידן הדיגיטלי, אבל הניסיון שיצטבר אצלם, בגלל אופי תפקידם, יביא את הנהלות הארגונים להבנה שהם צריכים להיות חלק מהן, ואולי אפילו קרובים מאוד למנכ"ל.
מחקר אחר, שנערך על ידי IDC לפני קצת יותר משנה, שאל מנהלי דיגיטל כיצד הם רואים את תפקידם. חלק מהם העדיפו להשיב על דרך השלילה: אין להם שום כוונה למלא פונקציה היברידית, כלומר – להיות "פקק" שממלא משימות לפי הזמינות ולא לפי הגדרת תפקיד ברורה. בדיון במחקר הובאה דוגמה של תפקיד מנהל הדיגיטל הראשי בחברת הנדסה גדולה בארצות הברית. נכתב שם שאחד ההישגים שלו מתבטא בכך שהוא הצליח להטמיע בארגון שיטות עבודה ותרבות שקיימות אצל גיבורי התרבות הדיגיטלית של ימינו – אמזון (Amazon), גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook).
מי שמכיר את הדברים קצת מקרוב יודע שזה לא מובן מאליו. חברת ההנדסה שאותו CDO עובד בה היא ארגון ותיק עם מסורת קשיחה, שדומה יותר לבטון. האתגר שלו היה להתאים שיטות עבודה חדשניות לארגון מסורתי, מה שמעצים את מעמדו של מנהל הדיגיטל ומחזק את הצורך בו.
תובנה אחרת שעלתה בדיון היא שאחת התכונות הנדרשות ממנהל הדיגיטל הראשי היא היכולת להוביל שינוי תרבותי חדש מבלי להרוס את ה-DNA של הארגון. זה חשוב לא רק לארגון פנימה אלא גם ללקוחות, שהם לעתים הרבה יותר שמרניים וקנאים לתרבות הישנה של הארגון ולמסורת שלו. שינוי חריף מדי בתרבות הארגונית עלול להבריח לקוחות, וכבר היו דברים מעולם. תפקידו של מנהל החדשנות הוא להציע לארגון את הדרכים הדיגיטליות הטובות ביותר, מבלי לפגוע ביסודות של הארגון.
ומה בישראל?
אצלנו, מנהל הדיגיטל הוא תפקיד חדש עוד יותר. מקורו במגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית – מהפכה שמרבית הארגונים עדיין נמצאים בתחילת הדרך למימושה.
מספר הארגונים בישראל שבהם יש תפקיד מוגדר למנהל דיגיטל הוא קטן ואלה שמבצעים אותו נעים בין אנשים שבאים מתחום הטכנולוגיה, לעתים המנמ"ר עצמו, לכאלה שמגיעים מהאגף העסקי-השיווקי.
גם בישראל, מנהלי הדיגיטל הראשונים היו בארגונים הפיננסיים, בעיקר אנשים בכירים מתוך ההנהלה. אבל גם אצלנו המציאות משתנה, והתפקיד הגיע למגזרים כמו תעשייה, קמעונות, שירותים ואף המגזר הציבורי.
השורה התחתונה: תפקידו של ה-CDO עדיין לא מוגדר ולא ממוצב בצורה ברורה. זה נובע בין היתר ממהות תפקידו – לייצר שינוי ולהוביל חדשנות בארגון, שכוללת טכנולוגיה והרבה מאוד תהליכים עסקיים. ככל שמנהלי הדיגיטל יצליחו בתפקידם, כך מעמדם יהיה יציב וגבוה יותר.
קבוצת אנשים ומחשבים הקימה פורום של מנהלי דיגיטל, שיצטרף לקהילות הידע המקצועיות שהקבוצה מנהלת. את הפורום יוביל אייל גולדברג, יועץ בכיר בשטראוס אסטרטגיה. מפגש ההשקה יתקיים ב-1 בפברואר במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון.
תגובות
(0)