יוטיוב מתמודדת עם סוגיית התמלוגים ללא דורש

הענקית מנסה להשיט את האנייה העצומה שלה מבלי להתנגש באף קרחון, ותשלומי התמלוגים הם אחד בלתי עביר במיוחד ● הסכם חדש יאפשר ליותר מפרסמים לתבוע מעכשיו תמלוגים בעבור מה שהעלו בשנה החולפת

מצנזרת מציאות? יוטיוב

בשורה מרגשת בעבור יוצרים אמריקנים – מיליוני דולרים בתמלוגי מוזיקה ללא דורש יופצו בארצות הברית על ידי יוטיוב (YouTube), זאת בעקבות הסכם עם ההתאחדות הלאומית למו"לים למוזיקה של ארצות הברית, ה-NMPA (ר"ת National Music Publishers' Association).

מבחינה טכנית התשלום מתייחס לקטעי מוזיקה שבעליהם הלא-ידועים העלו לפלטפורמה בין אוגוסט 2012 לדצמבר 2015. אל מפרסמים שיירשמו תישלח רשימה, ולאחר מכן יפתח חלון שבו יוכלו לטעון לבעלות על התכנים.

בסיום החלק הזה בתהליך, התמלוגים ללא דורש שיוותרו ישותפו בין כל התובעים. הסכום הכולל שיוצע עוד לא אושר, אבל הניו יורק טיימס (New York Times) סבור שמדובר על יותר מ-40 מיליון דולר. סכום לא מבוטל כלל וכלל.

שלושה חודשים להגשת התביעה

ההצטרפות לתובעי התמלוגים נפתחת היום (ב'), 12 בדצמבר, ותסתיים ב-28 בפברואר 2017, כך שלמפרסמים תהיה תקופה של שלושה חודשים כדי להגיש את תביעתם. התהליך יחזור על עצמו בשנים 2017, 2018 ו-2019, כשבכל שנה ניתן יהיה לתבוע תמלוגים בעבור השנה הקודמת.

"זה חיוני שנעבוד עם שירותים דיגיטליים כמו יוטיוב לצורך הסדרת האתגר של מידע חלקי על בעלות, על-מנת להבטיח שתמלוגים לא יהיו עוד לא הוגנים ושבעלי המוזיקה יזכו לתשלום מדויק על ידי הפלטפורמות המסתמכות על עבודתם", אמר מייסד ה-NMPA והמנכ"ל של הארגון, דיוויד ישראלייט, בהצהרה.

מאמצים להסדיר את רישוי המוזיקה באתר

בשלהי שנת 2011 רכשה יוטיוב, שהיא חברה בת של גוגל (Google), את RightsFlow – חברה שמסייעת ליוצרי שירים, חברות להפצת מוזיקה ושירותים של מוזיקה דיגיטלית, להשיג הסדרי רישוי ולהסדיר את תשלומי התמלוגים.

מטרת הרכישה הייתה כי "השילוב בין המומחיות והטכנולוגיה של RightsFlow לפלטפורמה הטכנולוגית של יוטיוב יסייע למאמצים להסדיר את רישוי המוזיקה באתר, על מנת להבטיח שהמשתמשים יוכלו ליהנות מהמוזיקה, והיוצרים יוכלו ליהנות מהכנסות", כך נכתב בזמנו בהודעה אודות הרכישה, שפורסמה בבלוג של גוגל.

אלא שבינתיים הדברים עדיין סבוכים והחברה עוד לא הצליחה להשתלט לחלוטין על תחום התמלוגים. יש להניח שהבשורה החדשה היא עוד חלק במאמץ זה.

רוברט קינקל, מנהל עסקים ראשי ביוטיוב, כתב השבוע בפוסט שפורסם בבלוג החברה כי הפלטפורמה של גוגל שילמה יותר מיליארד דולרים בתמלוגים לאמנים ב-2016. אבל הפדרציה הבינלאומית של תעשיית הצילום, ה-IFPI (ר"ת  International Federation of the Phonographic Industry) אמרה כי זה לא היה מספיק.

"עם 800 מיליון משתמשי מוזיקה ברחבי העולם, יוטיוב מכניסה קצת יותר מדולר לכל משתמש לכל השנה", אמר דובר החברה ל-BBC בתחילת השבוע.

"זה מחוויר לעומת הכנסות שהופקו על ידי שירותים אחרים, הנעים בין אפל (Apple) ל-Deezer עד ל-Spotify. לדוגמה, בשנת 2015 שילמה Spotify לבדה לחברות התקליטים כשני מיליארד דולר, שמשתווים לבערך 18 דולרים פר משתמש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים