פייסבוק הסירה דפים של החמאס עקב קמפיין עיאש
החברה הסירה יותר מ-100 עמודים שציינו 20 שנים לחיסולו של יחיא עיאש, שכונה המהנדס, והיללו את המחבל
בשבוע שעבר (ג') עבר בישראל בקריאה ראשונה חוק הפייסבוק (Facebook), בדרך לאישורו המסתמן.
את החוק הציעו שרת המשפטים, איילת שקד והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, והוא מאפשר למדינה לבקש מבית המשפט להוציא צו שיורה לחברות דוגמת פייסבוק וגוגל (Google) להסיר תכנים שייחשבו כעבירה פלילית או כדבר הסתה.
בשבת האחרונה, עוד הרבה לפני הגעת החוק לקריאות שנייה ושלישית, הציגה הנהלת פייסבוק תכלתיות ועצמאיות בלוחמה בטרור בכלל ובארגון הטרור חמאס בפרט, כשהחליטה לחסום רבבות חשבונות ודפי תמיכה בתנועה. בעקבות החסימה הביע חמאס זעם על ענקית הרשת החברתית, כך דיווחה סוכנות מען (Ma’an).
להיות כמו יחיא עיאש
בין התכנים שהסירה פייסבוק נכללו גם 30 סיפורים אישיים שהופצו בה לרגל יום השנה להתנקשות של מדינת ישראל במחבל יחיא עיאש, המכונה "המהנדס", מי שהיה הראשון ממרכיבי הפצצות ששימשו את חמאס לצורכי פיגועים. עיאש חוסל ברצועת עזה בשנת בשנת 1996, כשטלפון סלולרי שאותו החזיק התפוצץ. במסגרת "חגיגות" יום השנה לחיסולו, השיק חמאס קמפיין פייסבוק שהכיל קריאה לחסידי התנועה "להיות כמו עיאש".
דובר חמאס, חוסאם בדראן, כינה את הפעולה של פייסבוק "קנוניה של ממשל פייסבוק עם מדיניות הכיבוש הישראלית".
ממלאת אחרי 95% מבקשות הממשלה הישראלית
פייסבוק מצידה מתנגדת לניסיון הישראלי לחקיקה שתכופף אותה ואת נהליה לצורכי הממשלה והמנהיגות הישראליים, בטענה שהיא גם כך ממלאת אחר בקשות הממשלה ומסירה 95% מחומרי ההסתה שהמדינה מסמנת לה.
אלא שישראל טוענת כי פלטפורמות חברתיות, כולל פייסבוק, שימשו ביעילות כוחות אנטי-ישראליים לצורך ארגונה של אינתיפאדת הסכינים וכן פיגועי דריסה ופיגועי ירי שהחלו באוקטובר 2015 וגרמו למותם של 247 פלסטינים ו-34 ישראלים מתים עד כה.
עוצמות עיניים מול אנטישמיות או פרו-ישראלית?
במהלך החודשים האחרונים החלו פייסבוק ושירותי מדיה חברתית אחרים להיאבק בדפי חמאס ביתר שאת. בחודש אפריל הביע החמאס כעס אחרי שפייסבוק וטוויטר (Twitter) סגרו חשבונות מרובים שנמצאו כמקושרים לגדודי אל-קסאם וכמעודדים מעשי טרור. חלק מדפים אלו, כך נטען בדיווחי ערוץ 7, השתמשו בפייסבוק לא רק לצורך גיוס מתנדבים ושאהידים, אלא גם להסברה אודות שיטות טכניות לביצוע מתקפות טרור מוצלחות יותר, באמצעות סכינים, למשל.
אך מכיוון שאין די במאבק בטרור אלא יש צורך לרדת גם לשורשי הבעיה, ענקיות מדיה חברתית שונות, כולל פייסבוק וגוגל, החליטו לנהל קמפיין מתואם בשיתוף פעילים יהודים ופרו-ישראליים, בכדי לפעול נגד הסתה אנטישמית.
אלא שפעילי זכויות אדם וקורבנות פעולות טרור טוענים שזו רק מראית עין ושהחברות בוחרות בפועל בעצימת עיניים אל מול מבול השנאה המסייע ללבלובו של טרור קטלני בישראל.
מנגד מביעים תומכי חמאס ביקורת שביסודה הטענה שפייסבוק מנהלת מדיניות פרו-ישראלית ואנטי-פלסטינית מובהקת, ושהענקית נמנעה מנקיטת פעולה נגד פוליטיקאים וחיילים ישראלים. ביולי האחרון אמר סאמי אבו זהרי, דובר נוסף של החמאס, כי המשטר הישראלי השתמש ברשת בהזדמנויות רבות בכדי להביע "גאווה על הריגת פלסטינים".
תגובות
(0)