מי היו 50 החברות החדשניות ביותר ב-2016?
סקר BCG מצביע על הכרח גובר שחברות יאזנו בין חדשנות פנימית וחיצונית, ויזנקו מעבר לגישת ה-"לא הומצא כאן"
סקר BCG (ר"ת Boston Consulting Group) מציין את 50 החברות החדשניות ביותר ב-2016.
אפל (Apple), גוגל (Google), טסלה (Tesla) ומיקרוסופט (Microsoft) שמרו על ארבעת המקומות הראשונים בסקר השנתי של Boston Consulting Group. אמזון (Amazon) עלתה בארבעה מקומות והשלימה את החמישייה הפותחת. נטפליקס (Netflix) ופייסבוק (Facebook) נכנסו לעשירייה הפותחת בפעם הראשונה, עם קפיצה של 15 ו-19 מקומות בהתאמה.
השנה הרשימה הינה גלובלית למדי: 34 מהחברות שברשימה הן מארצות הברית, 10 מאירופה, ושש מאסיה. תמהיל האזורים הזה מייצג תזוזה משמעותית של חברות מצפון אמריקה, שבסקר 2016 מהוות 68% מ-50 החברות הראשונות, בהשוואה ל-44% ב- 2013.
מאז 2004 – מזה 11 פעמים, BCG סקרה מעל 1,500 מנהלי חדשנות בכירים, במנעד רחב של מדינות ותעשיות, כדי לחשוף את מצב החדשנות בעסקים. בדו"ח החדש שלה היא חושפת את 50 החברות שבכירי החדשנות בעולם דירגו כחדשניות ביותר, ובוחנת את הצורך הגובר בכך שחברות יכניסו חידושים מבחוץ.
"בהתחשב בשווקים הנמצאים בשינוי אינטנסיבי – והעובדה שטכנולוגיה הופכת לגורם מבדל באופן משמעותי – אפילו במגזרים ישנים יותר, גישת ה-'לא הומצא כאן' – Not Invented Here – עלולה להיות קטלנית", כך אומר אנדרו טיילור, שותף ב-BCG ואחד מכותבי הדו"ח. "כיום, החדשנים המצליחים ביותר הם אלו שמגיעים לאיזון אסטרטגי בין חדשנות פנימית וחיצונית. הם נבונים בסריקה אחר רעיונות מבחוץ, וזריזים להביא אותם לארגון".
על פי המחקר, קיים פער בין החדשנים החזקים לעמיתיהם החלשים יותר, המתבטא במרדף אחרי רעיונות מבחוץ. חדשנים חזקים נוקטים בגישה אנליטית יותר, כאשר 65% מהם מעידים שהם מוצאים רעיונות דרך כריית מידע ברשתות החברתיות וב-Big data, בהשוואה ל-14% בלבד מהחדשנים החלשים.
לעקוף את המתחרים
חדשנים חזקים הם גם גמישים באופן בו הם מכניסים חדשנות מבחוץ. לדוגמה, 66% מעידים שהם מוצאים על פי רוב רעיונות חדשים דרך שותפויות חיצוניות (בהשוואה ל-22% בלבד מהחדשנים החלשים יותר).
על פי מייקל רינגל, שותף ב-BCG וכותב משותף של הדו"ח, "אנחנו עדים לכך שחדשנים משתמשים באופן גובר בכלי ניתוח מתקדמים כדי לזהות טכנולוגיות מובילות, לקבל רישיון שימוש ולייעדן לרכישה ושותפויות – דבר שמאפשר להם לקצר תהליכי פיתוח ובכך לעקוף את המתחרים".
חברות ששואפות ליהנות מיתרונות חדשנות מבחוץ, משתמשות במגוון טכניקות – מבניות ותרבותיות – כדי לייבא רעיונות חיצוניים לתוך הארגון. "חדשנים מובילים נלחמים בגישת ה'לא הומצא כאן' באמצעות מבנה ותרבות ארגוניים", טען האדי זאבליט, שותף ב-BCG ואחד מכותבי הדו"ח. "לשימוש בדרכים מסורתיות כגון שיתופי פעולה, הם מצרפים גישות חדשות יותר, כגון חממות פיתוח והון תאגידי – ודרך מנהיגות ומתן תמריצים הם מקדמים תרבות ארגונית אשר פונה החוצה".
הנתונים תומכים בהשקפה זו. לדוגמה, בקרב החדשנים החזקים יותר, 62% משתמשים בחממות הפיתוח (ביחס ל-13% מהחדשנים החלשים). כמו כן, 80% מהחדשנים החזקים מדווחים שהארגון שלהם פתוח ומשתף פעולה (ביחס ל-22% מהחלשים).
תגובות
(0)