"המטרה: קשר אישי בין האזרח לפקידי הממשלה"

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה אתמול (ג') בהצעת חוק ממשל זמין, שנועדה להקל על הקשר עם המשרדים ● הכוונה היא להביא את ההצעה לקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא, ולהעביר אותה סופית עוד לפני פסח

יש הרבה תירוצים, אבל דבר אחד אין: שירות טוב לאזרח. צילום אילוסטרציה: BigStock

"המטרה של הצעת חוק ממשל זמין היא שאזרחים יוכלו להגיע לפקידי הציבור ולעובדי הממשלה באופן נגיש, ולא באמצעות המחלקות לפניות הציבור – שהן המחסום הגדול ביותר. מדובר בקשר ישיר ואישי, באמצעות מיילים", אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, בדיון אודות הצעת חוק ממשל זמין שהתקיים בוועדת המדע והטכנולוגיה.

ח"כ ביטן אמר ש-"ניתן להעביר את החוק בקריאה ראשונה בשבוע הבא ובשבוע האחרון של המליאה (לפני היציאה לפגרת האביב – נ"א) – בקריאות שנייה ושלישית".

ההצעה הוגשה על ידי שורה של ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה – ח"כ ביטן עצמו ואיתו הח"כים שולי מועלם-רפאלי, מרב מיכאלי, רועי פולקמן ויו"ר הוועדה, אורי מקלב. ההצעה קוראת לחייב משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים בפרסום כתובות מייל שבאמצעותן ניתן לפנות אליהם ולעובדיהם, ולהעביר להם מסמכים. זאת, במטרה להנגיש את השירות הציבורי לאזרח ולהגביר את אמון הציבור בגופים. יצוין כי בחלק לא מבוטל ממשרדי הממשלה נעשה עד היום שימוש לצורך כך באמצעים מיושנים.

ח"כ מקלב העיד כי "כח"כ ותיק, נאלצתי לפתח טכניקות ליצירת קשר ולהשגת הפקידים. כשיש צורך אני פונה למנכ"ל המשרד הרלבנטי, אבל לאזרח הקטן אין את האפשרות הזו, ואת זה בא החוק הזה לתקן, מתוך חשיבה שיש לתת שירות לכל אזרח".

הטיעונים נגד ההצעה

גורמי המקצוע במשרד המשפטים וראש רשות התקשוב הממשלתי, יאיר פראנק, הצביעו על מורכבויות שונות בהצעה, בהן הבעייתיות שבחשיפת שמות של נושאי משרה בגופים ביטחוניים.

מרבית הטיעונים שהושמעו נגד הצעת החוק במתכונתה הנוכחית עסקו בכך שלפי המתנגדים, היא נותנת מענה בעייתי לפנייה לעובדי ציבור שונים, שהם לא בעלי הסמכות להשיב על הפניות, לעובדה שפנייה לגורמים שונים לא תיענה, כמו גם לעובדה לא תהיה אפשרות לעקוב אחר הפניות ולפקח על הטיפול בהן. אלא שמציעי החוק, ובהם הח"כים מקלב וביטן, התנגדו לטענות ונראה שהם נחושים להעביר את החוק בקריאות שנייה ושלישית עוד לפני סיום המושב הנוכחי של מליאת הכנסת.

"אנשים צריכים להגיע לבעלי התפקידים השונים בהתאם לצורך", אמר ח"כ מקלב. "מרבית הטיעונים האלה הם פרקטיקה ולא טיעונים משפטיים. אנחנו מעוניינים שהציבור יוכל לקבל שירות ולא ייאלץ לחפש מי נותן השירות, כפי שקורה כיום. כיום הציבור עומד בפני שוקת שבורה".

הוא הוסיף ש-"לאחר שנחיל את החוק נוכל לעקוב ולבדוק אחר יישומו, ואף נוכל למצוא פתרונות למצבים הבעייתיים".

בתום הדיון הוחלט שהצדדים ייוועצו ויגיעו לתיקונים מוסכמים, במטרה לקדם את הצעת החוק בשבוע הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים