מהו המהלך הטכנולוגי הנדרש לצמצום הקטל בכבישים?

הממשלה וגופים נוספים נוקטים בתוכניות שונות כדי להוריד את כמות תאונות הדרכים - אולם ללא הצלחה ● גם כאן, הטכנולוגיה יכולה לעזור

02/04/2017 17:03
עדי עזריה, מייסד משותף של Sisense. צילום: יח"צ

דו"ח אחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה כי המצב בכבישים בישראל מחריף. ב-2016 נרשמו עלייה במספר התאונות הקטלניות וגידול של כ-6% במספר ההרוגים בכבישי ישראל. מעל ל-46 אלף תאונות אירעו אשתקד וכ-64 אלף איש נפצעו בהן.

דו"ח זה אינו לבד. הוא מצטרף לדו"חות אחרים ולאינספור ועדות שדנו בבעיה המחריפה ושניסו להציע פתרונות לצמצום הקטל בכבישים. יחד איתם, המציאות ממשיכה להכות בנו – מספיק לעקוב אחרי מהדורות החדשות כדי להבין שמצבנו בדרכים בכי רע. זאת, על אף שממשלות ישראל אימצו תוכניות לאומיות למאבק בתאונות הדרכים – שהביאו להצלחה מזערית מאוד.

אין ויכוח על כך שכלל היוזמות – ממשלתיות, ציבוריות ופרטיות כאחד – שכל תכליתן צמצום ומניעה של תאונות והצלת חיי אדם הן מבורכות וחשובות. אולם, אם נסתכל על חו"ל, על מדינות דוגמת הולנד, גרמניה, שוויץ, צרפת, בריטניה ושבדיה, ניווכח שישראל צריכה להתחיל לבצע פרקטיקות חדשות, שיביאו להורדה דרמטית יותר של מספר התאונות והנפגעים.

ראשית דבר: ניתוח המידע

אם להתייחס למצב הקיים, נדמה שדבר אחד משמעותי לוקה בחסר: ניתוח המידע שנאסף בכל זמן נתון מכבישי ישראל ולמידה אמיתית של הנתונים. רק בעזרתם יוכלו הגורמים השונים להפיק פתרונות יעילים יותר. אבל לפני שארוץ שוב להצעת פתרונות והעלאת תכניות חדשות, יש להבין מדוע צריך ניתוח מעמיק של המידע הקיים.

בעידן שבו יצרניות הרכבים מחנכות את הנהגים לטכנולוגיה מתקדמת ומתקינות עבורם מכשור חכם ברכבים, מחשבים ומוחות דיגיטליים שיודעים לצפות מהלכים קדימה ולשמור נתונים אחורה, ראוי לו תאומץ תפישה חדשה למאמץ נגד הקטל בכבישים.

ואמנם, כמה חברות כבר הכריזו על תוכניות בתחום. אחת מהן היא ניסן (Nissan), שיצאה באחרונה בפרויקט SKY, שמטרתו לבלום את כמות תאונות הדרכים באמצעות טכנולוגיה חכמה. הפרויקט כולל שילוב של כל המכלולים הקיימים בשוק הטכנולוגי. זאת, כחלק מהטמעת ITS (ר"ת intelligent transportation systems), שעתידה, על פי מומחים, לחולל שינוי בכבישים בכל העולם.

גם בארץ, אין לזלזל בכמויות האדירות של הדטה שעולה מכבישי הארץ השונים, מהנהגים עצמם, מהרכבים ומארגונים שונים שאוספים מידע, דוגמת המשטרה והרשויות המקומיות. סנכרון נכון של אותה הדטה ממספר רב של מקורות, ניתוחה ויצירת תצוגה אינטראקטיבית עבור מקבלי ההחלטות הם דברים מתבקשים, בהינתן הטכנולוגיות המתקדמות שקיימות בשוק. תצוגה זו גם יכולה כמובן לשמש לטובת יזמים וארגונים ששמו לנגד עיניהם את המלחמה בתאונות הדרכים.

ההתקדמות המטאורית של הטכנולוגיה בשנים האחרונות מעידה שצעד זה אינו דמיוני. הוא בר ביצוע ואף יכול להיות זה שיגרום לשינוי אמיתי. ניתן לייעל את התוכניות הקיימות באמצעות הסתכלות רחבה על המידע והצלבתו עם נתונים משנים קודמות, מצמתים שונים בכבישים הרבים ותוך בחינה של נתוני הנהגים. יש לזכור שבמציאות הנוכחית, צעד זה מתבקש. ראוי לעשות אותו תוך שיתוף פעולה מלא של הממשלה עם חברות ענקיות מתחום התחבורה, דוגמת Waze, ועם פתרונות טכנולוגיים אחרים – כיאה לאומת ההיי-טק.

הכותב הוא מייסד משותף של Sisense.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים