רכב סמי-אוטונומי: מה זה אומר ואיך מבטחים אותו?
הרכב האוטונומי עולה לכבישים, אבל רגע לפני שאנחנו מורידים את הידיים מההגה, יש אפשרות ביניים ● הרכב הסמי-אוטונומי כבר כאן
כתב: יובל בנר
במהלך העשורים האחרונים, הדרכת בלימת חירום הפכה קצרה יותר ויותר עד שהיום היא מסתכמת במשפט: במצב חירום, על הנהג או הנהגת ללחוץ על הדוושה הכי חזק שאפשר. הסיבה להתקצרות היא קיומה של מערכת בלימה בכל רכב.
מערכת הבלימה יודעת לעשות את כל הפעולות הדרושות לבלימה בטוחה גם במצב חירום כך שהנהג נדרש למעשה רק לפעול לפי האינסטינקטים שלו. המערכת יודעת לתרגם את האינסטינקט האנושי לכדי סדר פעולות נכון.
זה גם הסיפור של תעשיית הרכב כולה. הרכב המודרני מנוהל על ידי מחשב ולכל דגם חדש מתווספות פעולות נוספות שהוא יודע לעשות באופן אוטומטי. אמנם רכב הנוהג את עצמו עדיין לא נמצא בסוכנות הרכב הקרובה לביתך, אבל רכבים חדשים רבים יודעים לחנות את עצמם ולספק לנהג מידע רב וחשוב, בזמן אמת ובזמן בדיקה.
רכבים אוטונומיים נמצאים בבדיקות כבר שנים ולמעשה הם כבר רשאים לנהוג גם בכבישי הארץ, ועדיין, זו תקופת ביניים. אנחנו בעיצומו של תהליך שבמהלכו הרכב שלנו הופך ממכני לחלוטין לדיגיטלי לגמרי ואנחנו הופכים מנהגים ונהגות למפעילים ומפעילות.
סמי הנהג
הרכב הסמי-אוטונומי יכול לשמור על נתיב הנסיעה, לבלום בלימת חירום, להתאים את מהירותו לזאת של הרכב הנוסע לפניו, לעבור בין נתיבים, לשלוט על האורות והמגבים, להתריע מפני סכנות רבות ואפילו לחנות את הרכב לגמרי לבד, אך הוא עדיין זקוק לנהג עירני שעושה את פעולת הנהיגה בעצמו.
הסמי-אוטונומי משופע בחיישנים ומצלמות הקולטים ושולחים מידע למחשב הרכב בכל זמן הנסיעה. המחשב מעבד את המידע ויכול לבצע פעולות בזמן אמת או להתריע לנהג.
למרות הטכנולוגיה המרשימה, למערכת יש חסם משמעותי כרגע מפני שהיא חסרת שיקול דעת. היא זקוקה לכביש המסומן בבירור, למשל, כדי שמערכת השמירה על נתיב תוכל לעבוד והיא עלולה להסתנוור מהשמש מה שעלול להוביל לפספוס של מצב חירום. לכן רכבים סמי-אוטונומיים מגיעים עם אזהרה לנהגים והנהגות: הן רק מערכות עזר והן לא תחליף להיותו נהג הרכב.
עם זאת, רובן המכריע של מערכות אלה מסוגלות להוריד באופן משמעותי את הסיכוי לתאונה מפני שהגורם העיקרי לתאונות הוא הנהג. מערכות הבטיחות החדשות שומרות על הנהג עירני יותר, מספקות לו הרבה מידע ומקצרות את זמן התגובה שלו באופן משמעותי. כך יורד הסיכוי למעורבות בתאונה.
סמי-ביטוח
בכמה יורד הסיכוי לתאונה? עד כדי כך שמערכות עזר לבטיחות בנהיגה, כדוגמת מובילאיי, נחשבת לאביזר חובה ברכבים כבדים והתקנתה ברכב פרטי יכולה להביא להנחה בביטוח. מצד שני, יש מי שטוענים כי מחירי הביטוח לא ירדו באופן משמעותי בטווח הרחוק, מכיוון שמחיר הביטוח נגזר ממחיר המכונית, והמכוניות החכמות לא הולכות להיות זולות.
כבר היום מחיר ביטוח הרכב מושפע ממאפייני הנהג: גיל, זמן החזקת רישיון נהיגה, תביעות ועוד. בעתיד יהיה קל הרבה יותר להעריך את סיכוייו של נהג להיות מעורב בתאונה לפי מאפייני הנהיגה הייחודיים שלו, כמו מהירות וציות לתמרורים, ולא לפי פרמטרים סטטיסטיים.
המכוניות הסמי-אוטונומיות הן ראשיתו של תהליך ההתאמה האישית של מחירי פוליסות הביטוח. בעתיד, מסתמן כי יהיו בידי חברות הביטוח הכלים לתת לכל לקוח את המחיר המתאים לו בהתאם להרגלי הנהיגה שלו ולפרמטרים מדידים ומהימנים הרבה יותר.
בנוסף להוזלת המחיר עבור צרכנים מסוימים, שינוי כזה עשוי לשפר את תרבות הנהיגה מאחר שנהגים יבקשו להוזיל את מחירי הביטוח שלהם באמצעות נהיגה זהירה ובטוחה יותר.
בשנים האחרונות בני האדם מתכוננים לפינוי של מושב הנהג לטובת מחשבים. אלה, המסוגלים לעבד כמויות עצומות של מידע ולבצע אלפי פעולות בשברירי שניות, יכולים לצמצמם באופן דרמטי את היקף התאונות בעולם שהולך ונהיה צפוף יותר.
מי יודע? אולי בעוד 50 שנה נצטרך להסביר לילדים מה זאת תאונת דרכים, כי כנראה שהם לא יכירו את הקונספט.