מוזילה ויאהו הסתכסכו משפטית – בגלל מנוע החיפוש של פיירפוקס

האם מנוע החיפוש של יאהו הוא שגרם לפיירפוקס לאבד פופולריות? האם הייתה למוזילה, לפיכך, הזכות לוותר עליו ולעבור לעבוד עם המתחרה, גוגל? לבית המשפט פתרונים

פיירפוקס. מקור: דניזן, BigStock

תביעה ותביעה נגדית בעולם הדפדפנים: וריזון (Verizon) הודיעה השבוע שהיא תובעת את מוזילה (Mozilla), הארגון שמאחורי פיירפוקס (Firefox), שכמה ימים אחר כך הודיע שהוא תובע את חברת הענק בחזרה.

הכל התחיל לפני כשלוש שנים, כשיאהו (Yahoo), שבינתיים נרכשה על ידי וריזון, ומוזילה הודיעו ש-Yahoo Search יהיה מנוע החיפוש הרשמי של פיירפוקס בארצות הברית. אלא שמערכת היחסים הזו הסתיימה הרבה לפני תום החוזה, אחרי שבחודש שעבר התברר שמוזילה הטמיעה דווקא את מנוע החיפוש של גוגל (Google) כברירת המחדל בדפדפן פיירפוקס קוואנטום (Firefox Quantum).

בתגובה, וריזון הגישה תביעה נגד מוזילה בגין הפרת חוזה ומסרה כי זו "סיימה הסכם אסטרטגי ארוך טווח עם יאהו" ב-10 בנובמבר. בהודעה נמסר שיאהו – שכעת מנוהלת על ידי Oath, שהיא חברה בת של וריזון – "דרשה ממוזילה לפני הגשת התביעה לנקוט בצעדים מידיים בכדי לתקן את ההפרות שלה ולבטל את הודעת סיום החוזה". התביעה מבקשת לזכות את וריזון בפיצוי על נזקים כספיים שהיקפם לא צוין.

מוזילה: מנוע החיפוש של יאהו לא עמד בתנאי החוזה

מנגד, השיבה מוזילה בתביעה משלה, אותה הגישה נגד Oath, יאהו ו-וריזון, שבמסגרתה היא מבהירה את רציונל שלה לסיום היחסים על פי החוזה. לטענתה, "באחרונה מימשנו את זכותנו החוזית לסיים את ההסכם שלנו עם יאהו בהתבסס על מספר גורמים, כולל הביצוע הטוב ביותר עבור המותג שלנו, והמאמצים שלנו לספק חיפוש איכותי באינטרנט ואת חוויית התוכן הטובה ביותר עבור המשתמשים שלנו. מיד לאחר הרכישה של יאהו ביצענו תהליך ארוך ורב חודשים בכדי להשיג הבטחות ממנה ומרוכשיה ביחס לגורמים אלה. כאשר התברר כי המשך השימוש ביאהו כספקית חיפוש בברירת המחדל שלנו ישפיע לרעה על כל האמור לעיל, מימשנו את זכותנו החוזית לסיים את ההסכם ונכנסנו לחוזה עם ספקית אחרת".

מוזילה תובעת מ-Oath את הכסף שהיא חושבת שזו חייבת לה בגין הפרת תנאי החוזה, שהיה אמור להיות תקף עד 2019 ושיכול להסתכם בכ-750 מיליון דולר.

תגובתה של מוזילה ותביעת הנגד שלה מצביעות על כך שבחוזה המקורי נכלל סעיף שנתן לחברה את הפתח, אם מתקיימים תנאים מסוימים, שלא להמשיך לקיים את ההסכם בין החברות. המחלוקת בבית המשפט צפויה להסתכם בקביעה עובדתית אם הדברים שהטרידו את מוזילה היו לגיטימיים ונתמכו בראיות.

האם מנוע החיפוש הוריד את פופולריות הדפדפן?

מוזילה בעצם אומרת שיאהו לא עמדה בסטנדרטים של איכות החיפוש שהובטחו לה בזמן חתימת ההסכם הראשוני ב-2014. בין תיאוריה בדבר הבעיות במנוע החיפוש נכתב למשל כי "במקום להתמקד בשיפור האיכות של מוצר החיפוש שלה, כפי שהבטיחה יאהו למוזילה לפני הכניסה לעסקה, היא התמקדה ללא הרף במונטיזציה לטווח קצר ובאירועים מיוחדים, כגון האולימפיאדה והבחירות, על חשבון איכות המוצר".

עוד צוין כי "החיפוש של יאהו נכשל באופן עקבי בשמירה על המשתמשים ועל נפח החיפוש לאורך זמן, ובכך גרם לצמצום ההכנסה הפוטנציאלית (עבור מוזילה – ג"פ) במסגרת ההסכם".

בנוסף, ציטטה מוזילה נתוני צד שלישי, שקובעים שבמהלך תקופת ההסכם איבד פיירפוקס נתח שוק לטובת הדפדפן כרום (Chrome) של גוגל. הארגון מייחס זאת, לפחות חלקית, ליכולות מנוע החיפוש של יאהו.

וריזון ויאהו יטענו כנראה כי בעיות בחוויית הדפדפן – כמו למשל, מהירות וביצועים – הן המקור לאבדן הפופולריות שלו. האמת נמצאת כנראה איפה שהוא בין הטענות השונות.

כך או כך, נתח השוק של פיירפוקס עומד על כ-13% ואילו זה של כרום – על כמעט 59%. נתח השימוש במנוע החיפוש של יאהו עומד על כ-12% בעוד שזה שבמנוע של גוגל משתמשים 63% מהגולשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים