התחזית לשנה הקרובה: בינה מלאכותית בכל מקום
הבינה המלאכותית היא בין המגמות שהולכות לתפוס מקום נרחב מאוד ב-2018 ובשנים שיבואו אחריה – בעולם הטכנולוגי ובכלל ● גרטנר חוזה איך זה יבוא לידי ביטוי
בכנס השנתי של גרטנר (Gartner), שנערך בחודש שעבר, חשפה החברה שורה של מגמות שצפויות בשנה הקרובה ובשנים שלאחריה. המכנה המשותף ביניהן הוא שכולן מסתובבות סביב הבינה המלאכותית (AI). זהו כנראה הטרנד החם ביותר, שיככב ב-2018 ומעבר לה, ויצית את הדמיון של המפתחים, היזמים ומנהלי המחשוב. כלומר: AI כמעט בכל מקום.
אחת הדוגמאות שהובאו בכנס היא של יצרנית הרכב הונדה (Honda), שייצרה מערכת שמקשרת בין מכוניות שנוסעות בצמוד ובינן לבין הסביבה הקרובה. כך, למשל, המערכות מבוססות הבינה המלאכותית הללו יכולות להתריע על תאונה בכביש מסוים כמה מיילים לפני המקום עצמו, מבלי להמתין לאפשרויות אחרות שקיימות, כמו שיתוף בין משתמשי Waze.
גרטנר סבורה שהבינה המלאכותית תהיה חלק מרשת דיגיטלית שתכלול אנשים, רכיבים, תוכן ושירותים חכמים. אלה יקומו על פי מודלים דיגיטליים, פלטפורמות עסקיות ושירותים דיגיטליים עסקיים חכמים, שיחליפו שירותים קיימים.
בינה מלאכותית – גם בקבלת החלטות
חברת המחקר נוקבת במספר תחומים שהבינה המלאכותית תהיה טרנד בהם. כך, למשל, היא תקנה לה מקום ואף תשנה את תחום קבלת ההחלטות, בין היתר על ידי מתן משקל רב נוסף לדיווחים של לקוחות ולחוויה שלו. בכלל, הלקוח יהפוך להיות גורם מאוד דומיננטי עד 2025. או אז, הקלישאה שלפיה הלקוח הוא המלך תהפוך למשהו מוחשי, למציאות שאי אפשר יהיה בלעדיה. כמו כן, ה-AI יסייע למקבלי ההחלטות לזהות מגמות עסקיות או חדשנות טכנולוגית, שיכולה לשבש את מה שקיים. בנוסף, היא תבוא לעזרת העוסקים בניהול סיכונים ואמון במערכות ותהליכים.
תחום נוסף אליו תחדור הבינה המלאכותית הוא פיתוח אפליקציות. לפי התחזיות, היא תרוץ כרקע באפליקציות רבות, והדבר יאפשר לארגונים לקבל אינדיקציה יותר ברורה כיצד הלקוחות יגיבו במהלך שימוש בהן. זאת ועוד: אפליקציות חכמות ייצרו שכבת תיווך חדשה בין האדם למכונה, ויש בהן פוטנציאל לשנות את אופי ההתנהגות והעבודה בארגון, כמו גם לייצר כלים שיוכלו להציג לעובדים את הלקוחות ומאפייניהם.
ואיך אפשר בלי לימודי מכונה – מאבני היסוד של הבינה המלאכותית. המערכות המבוססות על בינה מלאכותית תהיינה חייבות ליישם רכיבים של לימודי מכונה, כדי שתוכלנה לעבוד טוב יותר מול המשתמשים.
מגמה נוספת מוגדרת על ידי גרטנר "תאומים דיגיטליים". הם יהיו פופולריים בעיקר בתחום האינטרנט של הדברים ובמקום לשדר רק מידע גולמי-דיגיטלי, כפי שקרה עד כה, הם ייצגו מעתה את הגורם הפיזי, שממנו או אליו הם מיועדים. על פי גרטנר, עד 2020 יהיו מיליארדי רכיבי אינטרנט של הדברים – וכנ"ל התאומים הדיגיטליים שלהם.
טרנדים נוספים: פלטפורמות של צ'טים, שיובילו שינוי פרדיגמה בתרגום פעולות ושיחות בין המשתמש ללקוח. מערכות אלה ינהלו דיאלוג פשוט וברור עם הלקוח, שיוכל לומר להם כל דבר שעולה על רוחו – משיחת חולין על מזג האוויר ועד להזמנת מקום במסעדה איטלקית נחשבת.
החוכמה הזו תנוצל גם למטרות יותר חשובות, כמו זיהוי מראש של דפוסים של חשודים בפעילות לא חוקית. יש גם את המציאות המדומה, שאף היא תתוגבר על ידי הבינה המלאכותית. גרטנר לא שכחה גם את הבלוקצ'יין, שמדברים בו רבות באחרונה. הוא יהיה על השולחן של מקבלי ההחלטות וייהנה גם הוא מיתרונות הבינה המלאכותית, בהיבט של יכולת הבנה טובה יותר של ההזדמנויות העסקיות.
השורה התחתונה: כפי שזה נראה עכשיו, בשנה הבאה יופיע המושג בינה מלאכותית פעמים רבות בהקשרים שונים – של מגמות, של המצאות חדשות ובעיקר של הבנה טובה יותר את המציאות. זו מייצרת שכבות של מידע, שהמערכות החכמות ביותר של הבינה העסקית כבר לא מספיקות כדי להתמודד אתן. הבינה המלאכותית תבהיר את התמונה, ותאפשר למקבלי החלטות לזהות טוב יותר הזדמנויות ולהתכונן טוב יותר לעתיד.
מתעניינים בבינה מלאכותית? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לאירוע Future of AI של אנשים ומחשבים.
תגובות
(0)