השינוי בפיד של פייסבוק: מה אומרים המומחים?

האם השינוי היה צפוי? מי ירוויח ממנו יותר - המשתמשים או המוציאים לאור, ואולי כולם? ואיך זה קשור למעורבות הרוסית בבחירות בארצות הברית?

הפיד עשה היסטוריה. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

השינוי הצפוי שעליו הודיעה פייסבוק (Facebook) עורר הדים רבים בעולמות הטכנולוגיה, הפרסום והפיננסים. מומחים ניסו להעריך כיצד השינוי ישפיע על הרשת החברתית, על המשתמשים ועל המפרסמים.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, הודיע על שינוי בפיד – כך שהמשתמשים יראו יותר פוסטים שפרסמו חברים ובני משפחה שלהם, ופחות פוסטים של בתי עסק וארגונים. בחברה אומרים כי המהלך הוא עוד יישום של המטרה שלה "לחבר בין משתמשים". צוקרברג עצמו כתב בפוסט שבו הודיע על השינוי כי הוא יביא בתחילה לירידה במעורבות (Engagement) של המשתמשים, אבל לאחר מכן הוא "יתרום לרווחתם". אולם, ההערכה הרווחת היא שפייסבוק, כחברה מסחרית, מסתכלת בעיקר על שורת הרווח.

חלק מהמומחים מעריכים כי בעקבות השינוי, ההכנסות של פייסבוק מפרסום ירדו בטווח הקצר – אבל יעלו לאחר מכן. בריאן ווסלר מקבוצת המחקר Pivotal אמר כי "אנחנו מאמינים שהשינויים האלה יניבו לחברה רווחים בטווחים הבינוני והארוך. בראייתנו, הפיכת הפיד לרלוונטי יותר יעלה לאורך זמן את המעורבות של המשתמשים בפייסבוק ואת הזמן שבו הם שוהים באתר".

ווסלר הוסיף כי "פייסבוק הופכת את השירות שלה לפחות מדיה ויותר חברתי, מה שצפוי להשפיע לחיוב על רוב המשתמשים".

"אתרי התוכן אימצו את השינויים לאט מדי"

מאט נבארה, עורך המדיה החברתית ב-The Next Web, העריך, כמו רבים אחרים, שהשינוי ייטיב בעיקר עם המשתמשים שנוהגים לקרוא פוסטים רבים של חברים ובני משפחה, אבל יקשה על אמצעי התקשורת, בהם אתרי התוכן שהתבססו על פייסבוק כאחת הפלטפורמות העיקריות להשיג כניסות, אם לא העיקרית שבהן. הוא ציין כי תעשייה זו "הייתה איטית באימוץ השינויים המהירים והעקביים שביצעו הרשתות החברתיות", ואמר כי האתרים שלא נערכו לכך כראוי נמצאים כעת ב-"חרדה".

ואמנם, נתונים של פייסבוק מראים שיש להם ממה לחשוש: בשנה האחרונה, עוד לפני פרסום השינוי, רשמו הכניסות של משתמשים ברשת החברתית לאמצעי תקשורת בריטיים מובילים ירידות תלולות, לעתים אפילו ביותר מ-50%. כך, הכניסות לאתר ה-BBC, שעמדו בינואר על 26.2 מיליון, אמנם נסקו במהלך השנה אבל ירדו לפחות מ-20 מיליון בדצמבר. ירידות בולטות יותר נרשמו בכניסות לאתרים של האינדיפנדנט (Independent) והדיילי מייל (Daily Mail).

לדברי נבארה, מוציאים לאור השקיעו בשנים האחרונות כסף רב בנוכחות שלהם בפייסבוק, וטבעי שלאחר השינויים הם ירגישו שהסכומים האלה ירדו לטמיון.

"בסופו של דבר, הן המשתמשים והן המוציאים לאור ירוויחו"

ניק ניומן, אסטרטג מדיה דיגיטלית, שמחבר את הדו"ח השנתי בנושא עבור מכון רויטרס שבאוניברסיטת אוקספורד, אמר ל-Irish Times כי השינוי הוא "לא בלתי צפוי", לנוכח העובדה שפייסבוק "סבלה בשנה האחרונה משנה רעה מבחינת יחסי ציבור". יש להזכיר במיוחד בהקשר זה את החקירות על מעורבות רוסית בבחירות בארצות הברית, ששמה של הרשת החברתית הגדולה בעולם נקשר בהן. הטענות הן כי גורמים שקשורים לקרמלין רכשו מודעות פרסום מזויפות בפייסבוק – לפני הבחירות כדי להכשיל את הילרי קלינטון מלהיבחר לבית הלבן, ואחריהן כדי לערער על אמינותו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ. בחקירה בסנאט, שאירעה באוקטובר, העידו בכירים בפייסבוק כי היא מחקה 5.8 מיליון חשבונות שנחשדו כמזויפים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר 2016.

ניומן דיבר גם על הכוונה של פייסבוק להגדיל את מספרן של מודעות הווידיאו ואמר כי הדבר עלול להביא משתמשים להרגיש שהפיד שלהם זוהם.

לעומת זאת, אמיר שוב, מנהל יבשת אמריקה ב-Smartly.io, רואה את שני הצדדים. הוא אמר ל-Biz report כי הצעד של פייסבוק "נועד כדי לשמור על המשתמשים שמחים ואקטיביים בפלטפורמה של החברה. חוויית משתמש טובה יותר תיטיב בהכרח גם עם המוציאים לאור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים