מה הסיפור עם ביטקוין, מסחר במטבעות וירטואליים ו-ICO? חלק ד'

חשוב שלא להתפתות אך ורק לקסמי הטכנולוגיה והאפשרויות שהיא מציעה, ולקחת בחשבון גם את הסיכונים הכרוכים בהתנהלות בתוכה ● עשיית צעדים ראשונים בלימוד העניין והתעדכנות שוטפת ברגולציה המקומית והבינלאומית - תגביר את סיכוייכם להרוויח ותצמצם את הסיכונים

30/01/2018 11:36
עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט ולטכנולוגיה. צילום: ניב קנטור

אין ספק כי מדובר בעידן חדש, בעל עוצמה חובקת עולם אשר מאפשר לכל אדם להתעשר בין ליל. בכל יום מונפקים מטבעות וירטואלים חדשים ובחלק לא מבוטל של המקרים, השקעה במטבעות אלה, במיוחד בתחילת דרכן, מוביל לרווחים במכפלות של מאות אחוזים. כל שצריך לעשות הוא לרכוש מטבע וירטואלי בשלב המכירה המוקדמת (ICO Pre-Sale), ממנפיק בעל סיכויי הצלחה סבירים על הנייר (!) ובתוך מספר שעות עד ימים לממש את ההשקעה באחת מזירות המסחר ברווח של מאות אחוזים.

יחד עם זאת, הסיכון בהפסד מלוא ההשקעה קיים וככל שהזמן חולף – סיכון זה גדל, בין היתר לאור ריבוי הגיוסים. כך גם קיימת אי-בהירות בכל הנוגע לסוגיית המס. פעילותה של רשות המסים, כמו גם העובדה כי הטיוטה שהוציאה מעוררת יותר שאלות מאשר תשובות היא עניין שאין להקל בו ראש.

לשפוך את התינוק עם המים

כאשר הרגולטור מהסס באשר להגדרות השונות של מטבעות וירטואליים והנפקות ואינו יודע לומר מהן ההשלכות החוקיות של שלל הפעולות אשר ניתן לבצע בזירות המסחר של מטבעות וירטואליים, הרי שמקל וחומר משקיעים צריכים להיות עירניים וללמוד את הנושא לעומק.

במידה והנכם משקיעים פוטנציאליים ועד כה נשאתם עיניכם אל המחוקק בציפייה לבשורה כל שהיא, צר לנו לאכזב. נראה כי גם הפעם, כמו גם במקרים אחרים בהם המחוקק צריך להתמודד מול סוגיות משפטיות הקשורות בטכנולוגיה, הוא אינו מצליח לעמוד בקצב שמכתיבה זירת המסחר הגלובלית התוססת.

כמות המטבעות המונפקים חדשות לבקרים כמו גם סוגיהם, והמגוון ההולך וגדל של פעולות ועסקאות אשר ניתן לבצע באמצעות מטבעות וירטואליים כמו גם ריבוי השחקנים בשוק ומעטה האנונימיות הכבד, יקשו מאוד על המחוקק לפקח על המסחר, למסות אותו או לאכוף הפרות המתבצעות בו.

החשש העיקרי הוא שחוסר היכולת של המחוקק לעמוד בקצב והמורכבות ההולכת וגדלה של המסחר במטבעות וירטואלים, תוביל לייצור חקיקה גורפת ומוגזמת אשר תשפוך את התינוק עם המים.

להגביר את הסיכויים להרוויח ולצמצם את הסיכונים

אך גם בטרם תפורסם חקיקה המתייחסת לסוגיית המסחר במטבע וירטואלי באופן כזה או אחר ובעיקר משום שכרגע עדיין לא קיימת חקיקה ייעודית בנושא, אנו ממליצים לכל משקיע חדש השוקל לעשות צעדים ראשונים בזירת המסחר בביטקוין או במטבעות אחרים להתנהל בזהירות ובתשומת לב.

אם הנכם שוקלים לרכוש מטבעות וירטואליים, לבצע בהם עסקאות או ליזום מהלך של הנפקת מטבעות, כדאי להקדים ולהיעזר באיש מקצוע אשר יידע להדריך אתכם בנבכי הדינים החלים על פעילותכם. יש לזכור כי אי-עמידה בהוראות החוק הקיימות בנוגע למיסוי עסקאות וניכוי במקור עלולה להוות עבירה פלילית גם כשזו נוגעת למסחר במטבעות וירטואליים.

תכנון נכון של מהלכי ההשקעה ובעיקר תכנון זהיר של הנפקת מטבעות וירטואליים יסייע לכם להימנע מתסבוכות עם רשויות המס, אשר עדיין מחילות את דיני המס המסורתיים על הפעילות בזירת מסחר מטבעות וירטואלים ודומיו.

לסיכום, בלוקצ'יין, מטבעות וירטואליים, גיוס המונים באמצעות מטבעות וירטואלים וזירת המסחר במטבעות וירטואליים מגלמים חדשנות, יצירתיות, עקרונות של שיתופיות ואפשרויות חסרות תקדים לעשיית רווחים בלתי נתפסים ובאופן חוקי, נכון למועד כתיבת מאמר זה.

מאידך, חשוב שלא להתפתות אך ורק לקסמי הטכנולוגיה והאפשרויות שהיא מציעה ולקחת בחשבון גם את הסיכונים הכרוכים בהתנהלות בתוכה.

עשיית צעדים ראשונים בלימוד העניין, שקילת הסיכוי אל מול הסיכון והתעדכנות שוטפת ברגולציה המקומית והבינלאומית תגביר את סיכוייכם להרוויח ותצמצם את הסיכונים.

חלק א'

חלק ב'

חלק ג'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים