חוזרת אחורה: פייסבוק תילחם בפייק ניוז באמצעות גלויות
לאחר שכשלה במניעת פרסום חדשות מזויפות, הרשת החברתית הגדולה בעולם מתכוונת להשתמש בדואר הישן כדי לוודא שמפרסמים של מודעות פוליטיות הם אנשים בשר ודם - ולא טרול או בוט בעל כוונות זדון
פייסבוק (Facebook) חוזרת אחורה ומתכננת לשלוח גלויות – פיזיות ולא אלקטרוניות – בכדי לאמת את זהותם של גורמים שרוכשים פרסומות פוליטיות כדי שיופיעו ברשת החברתית. הגלויות יכילו קוד ספציפי, שאותו תדרוש פייסבוק לפני שתאפשר לתוכן המקדם מועמד מסוים למשרה פדרלית בארצות הברית להתפרסם על הפלטפורמה שלה – כך דיווחה סוכנות רויטרס (Reuters).
המהלך מבוצע כחלק ממלחמתה של פייסבוק בפייק ניוז שמופצות ברשתות החברתיות – נושא שעלה בעיקר על רקע החשד למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, שבסוף השבוע הפך לכתבי אישום. פייסבוק, מן הסתם, רוצה למנוע חזרתם של אירועים כאלה בעתיד – דבר שעלול מאוד לקרות, לפי גורמים אמריקניים. כך, ביום ג' האחרון אמר בוועדת המודיעין של הסנאט ראש מנהל המודיעין, דן קואטס, שרוסיה עלולה לשבש את בחירות אמצע הקדנציה הקרובות בארצות הברית. לדבריו, רוסיה כבר פועלת בניסיון להשפיע על הבחירות, שייערכו בנובמבר הקרוב, בין היתר באמצעות המדיה החברתית.
"אין כל ספק שרוסיה רואה שמאמציה בעבר היו מוצלחים ומחשיבה את בחירות אמצע הקדנציה כיעד פוטנציאלי לפעולות בהשפעתה", ציין קואטס. "אנחנו מצפים שרוסיה תמשיך להשתמש בתעמולה – במדיה החברתית, ב-'דגל כוזב' (False flag), בדוברים מעוררי אהדה ובאמצעים אחרים – בכדי להשפיע ולנסות לבנות על מגוון הפעולות הנרחב שלה, על מנת להחריף סדקים חברתיים ופוליטיים בארצות הברית".
ניתוח של פייסבוק מהשנה שעברה גילה כי במהלך המרוץ לבית הלבן הוצאו עד 100 אלף דולר מחשבונות המקושרים לרוסים. הניתוח מצא שהחשבונות המזויפים הללו התמקדו בעיקר בהדהוד מסרים חברתיים ופוליטיים בנוגע לנושאים שבמחלוקת ציבורית, כגון: בעלות על כלי נשק, הגירה, זכויות להט"בים ונושאי גזע. באמצעות הצפת נושאים אלה הביאו הגורמים החיצוניים להטיות דעת שונות, ומשונות, בקרב המצביעים האמריקנים – תופעה שפייסבוק מנסה להיאבק כעת נגד חזרתה.
בחודש שעבר אף ציינה החברה שתחדד את החקירה בשאלה האם הייתה לתעמולה רוסית על גבי הפלטפורמה שלה השפעה גם על הברקזיט – משאל העם שבו החליטו הבריטים לעזוב את האיחוד האירופי.
איך המהלך החדש של פייסבוק יבוצע?
"אם יש לך מודעה שמוזכר בה מועמד, נשלח לך גלויה עם קוד ותצטרך להשתמש בו כדי להוכיח שאתה נמצא בארצות הברית", הסבירה השבוע קייטי הארבט, מנהלת גלובלית של תכניות מדיניות בפייסבוק, לקבוצה של בכירים העוסקים בנושא הבחירות הקרבות בארצות הברית. היא אמנם הודתה כי "זה לא יפתור את הכל", אבל טענה שהמהלך ישפר את המצב.
פייסבוק לא מסרה מתי תתחיל ליישם את המדיניות החדשה, אלא רק ציינה שהיא תהיה בשימוש לפני בחירות האמצע לקונגרס האמריקני – שכאמור, ייערכו בנובמבר. כך או כך, לא אמורים להיות מושפעים ממנה גורמים שקונים מודעות אחרות, בנושאים כלליים, שאותן הגדירה החברה כמודעות Issue based.
הצעד החדש מתווסף למהלכים אחרים שפייסבוק ביצעה בנושא. כך, החברה השקיעה רבות בלימודי מכונה מבוססי בינה מלאכותית כדי להגביל את הספאם ואת ההתחזות בשירות שלה, וכן על מנת לבחון דרכים לצמצם את מספר פוסטי הקליקבייט (פוסטים שמציעים כותרות מפתות כדי למשוך את המשתמשים להיכנס לאתרים – שרבים מהם בעלי תוכן נחות). החברה מתאמצת לחסום דפים שמפרסמים באופן חוזר ונשנה סיפורים ויראליים חסרי ביסוס וטוענת ששינתה את הפיד שלה בדיוק מהסיבה הזו.
תגובות
(0)