צוקרברג על תגובתו של קוק לפרשית קיימברידג' אנליטיקה: "שטחית במיוחד"

מנכ"ל ומייסד ענקית הרשתות החברתיות הפשיל שרוולים הגיב סופסוף לביקורת הקשה שהטיח מנכ"לה של המתחרה אפל בפייסבוק ● "אני אופטימי שאנחנו הולכים להתמודד עם הרבה מהאתגרים האלה, ושנעבור את זה", הבטיח

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

בריאיון שערך כתב Vox עם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק (Facebook) החזיר מנכ"לה של הרשת החברתית הדומיננטית ביותר מהלומה לטים קוק, מנכ"ל אפל (Apple) במה שמסתמן כקרב ענקים על לב הציבור וחיבת התקשרות.

מנכ"ל פייסבוק הגיב למעשה להערותיו של מנכ"ל אפל על מעורבותה, לכאורה, של החברה בשערוריית שיתוף הנתונים עם חברת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica). בתחילת השבוע שעבר, במהלך ראיון, אמר קוק לכתבת Recode, קארה סוויסר, ולכריס הייז מ-MSNBC כי אפל הייתה עושה "טונות של כסף" על ידי מוניטציה של נתוני משתמשים, אבל שבמקרה של החברה שלו "בחרנו שלא לעשות זאת".

קוק ציין בדבריו ששלא כמו פייסבוק או גוגל (Google), אפל לא מעוניינת להפוך את עיקר הכנסתה לכזו שמגיעה ממכירת דטה של משתמשים. על פי קוק, פרטיות היא זכות אדם קריטית, ולכן פייסבוק לא צריכה לאסוף את נתוני המשתמש כפי שהיא עושה נכון להיום. דבריו של קוק שהגיעו לתקשורת היו רק ציטוטים נבחרים מהראיון המלא, שיתפרסם בגיליון Revolution מיוחד, שיצא רק תחילת אפריל.

עוד קודם לכן, במהלך מפגש של פורום הפיתוח של סין (China Development Forum), שהתקיים בבייג'ין ב-24 במרץ, אמר קוק גם שהוא מאמין שהמצב "קשה" ויש לנקוט בפעולה דרמטית. "אני חושב שהמצב הספציפי הזה הוא כל כך חמור והפך להיות כל כך גדול, שכנראה יש צורך ברגולציה מתוכננת היטב", אמר קוק לאחר שנשאל האם יש להגביל את השימוש בנתונים לאור תקרית פייסבוק. "היכולת של כל אחד לדעת במה גלשת כבר מזה שנים, מי הם אנשי הקשר שלך, מי הם אנשי הקשר שלהם, דברים שאתה אוהב ולא אוהב וכל פרט אינטימי של החיים שלך – מנקודת המבט שלי זה לא צריך להיות קיים".

אתמול (ב') הגיעה תגובתו של צוקרברג לקוק, והטיחה מהלומה מילולית בפניו של מנכ"ל אפל. האיש שמאחורי פייסבוק אמר ל-Vox כי אמירותיו של קוק בנוגע לשערוריית שיתוף הנתונים היא "שטחית במיוחד ולא מתיישבת בכלל עם האמת".

עובדים קשה בכדי להציע שירות חינם לכולם

מנכ"ל פייסבוק גם דיבר על ההבדל בין המודל העסקי של אפל לבין המודל של החברה שלו. לדבריו, אפל מתבססת בעיקר על מכירת מכשירי iPhone ו-iPad ללקוחות, במקום למקד למשתמשים מודעות על סמך המידע האישי שלהם. פייסבוק, לעומת זאת, מספקת שירות ללא תשלום, המסתמך על מודעות בעבור חלק גדול מהכנסותיו. "המציאות כאן היא שאם אתה רוצה לבנות שירות שמסייע לחבר את כל העולם יחד, אז יש הרבה אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם", אמר צוקרברג, שהסביר כי זוהי הסיבה העיקרית ביותר שהעסק שלו מבוסס על מודל שנתמך על ידי פרסומות.

צוקרברג גם ציטט אחד ממנכ"לי הטכנולוגיה החזקים ביותר בכדי לתמוך בטענתו ואמר שלג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון (Amazon) הייתה "אמירה מצוינת על זה" כאשר החברה שלו השיקה את קינדל (Kindle) לפני כמה שנים. בזוס אמר בזמנו ש"יש חברות שעובדות קשה בכדי לגבות מכם יותר ויש חברות שעובדות קשה בכדי לגבות מכם פחות". צוקרברג רמז שבהתבסס על דברי בזוס, פייסבוק היא בין החברות שעובדות קשה בכדי להציע שירות חינם לכולם.

רגולציה של השלטונות על כל ענקיות הטכנולוגיה?

המאבק הזה בין צוקרברג לקוק אינו רק מלחמת אגו של שני מובילי טכנולוגיה עולמיים, אלא בעל השפעה נרחבת פוטנציאלית, משום קריאתו של קוק לרגולציה על פייסבוק, דבר שאם יתקבל יכול בהחלט להשפיע ספציפית על הרווחים של הענקית ממאנלו פארק ועל כלל חברות ההיי-טק במובנים אחרים.

ב-2016 הוכיחה אפל את יכולתה לגונן על פרטיות משתמשיה בפרשית סן ברנרדינו, עת סירבה לסייע לרשויות החוק ול-FBI לפרוץ למכשיר ה-iPhone של היורה. אלא שבאותה עת התמודדה החברה עם ביקורת נרחבת על החלטתה זו, משום שהרשויות כעסו על מה שנתפש לרגעים כבגידה בביטחון המולדת. ללא ספק מוזר לשמוע מקוק המלצה לעירוב מאסיבי של השלטונות בהתנהלות ענקית הטכנולוגיה היריבה, שכן המצב עלול להתהפך עליו ועל אפל בעתיד. לפני מספר ימים הבהיר קוק שהתכוון ל"רגולציה עצמית" שפייסבוק הייתה אמורה לבצע אבל ציין כי "כעת זה כבר מאוחר מדי".

"דבר חיובי באופן משמעותי בעולם"

כך או כך, במובנים מסוימים זה באמת קצת מאוחר מדי בעבור פייסבוק, שנותרה ללקק את פצעיה אחרי התפוצצות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה. הפרשיה הוסיפה עוד יותר לצרותיה של ענקית הרשתות החברתיות, שכבר עמדה בפני ביקורת על השימוש שאפשרה הפלטפורמה שלה לטרולים רוסים בכדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016.

שערוריית שיתוף הנתונים גבתה מפייסבוק גם מחיר כספי – המניה שלה ירדה ב-13% מאז ה-16 במרץ, כאשר החברה הודתה לראשונה הגעת הנתונים שלה לידיים הנצלניות של קיימברידג' אנליטיקה. ענקית הרשתות החברתיות הפסידה מאז בין 70 ל-100 מיליארדי דולרים. שוויו האישי של צוקרברג ירד ביותר מ-10 מיליארד דולרים, כך לטענת הדיילי מייל (The Daily Mail).

והפרשיה עוד רחוקה מסופה, ענקית הרשתות החברתיות עומדת גם בפני בדיקה של ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. בשבועות הקרובים צפוי צוקרברג להעיד גם בגבעת הקפיטול, לאחר פניות חוזרות ונשנות מצד גורמים רשמיים.

אתמול (ב') נודע כי פרקליט מדינת מיזורי, הרפובליקן ג'וש הולי, דורש שענקית המדיה החברתית תחשוף בפני משרדו את כל הפעמים שבהן שיתפה נתונים עם קבוצה פוליטית כזו או אחרת, וכן שתספר לעולם כמה קבוצות שכאלו שילמו לה בעבור העברת נתונים לידיהן. לדברי העיתון, הולי הוציא את דרישת החקירה האזרחית הרשמית ביום ב' האחרון.

החידוש הדרמתי בכל הנוגע בחקירה שיוזם הולי הוא דרישה לחשיפתם של מסמכים, פרטי התקשרות ומפגשים של פייסבוק עם אנשי מטה קמפיין ברק אובמה, שניהל את הריצה שנייה שלו לקדנציית הנשיאות בשנת 2012. לפי הדיווחים, הולי ואנשיו סבורים כי כבר אז השתמשו אנשי המטה בפלטפורמה של פייסבוק, שלא הסתירה בזמנו את אהדתה לאובמה, על מנת לאסוף מידע של אנשים ולמקד כלפיהם פרסומי בחירות.

ולסיום עומדת הפלטפורמה של "צוקי" מול מחאה הקוראת לציבור למחיקתה DeleteFacebook#.

למרות כל אלו, את הראיון שלו ב-Vox חתם צוקרברג באמירה: "אנחנו באמצע הרבה בעיות, ואני בהחלט חושב שיכולנו לעשות עבודה טובה יותר עד כה. אני אופטימי שאנחנו הולכים להתמודד עם הרבה מהאתגרים האלה, ושנעבור את זה, ושכאשר נסתכל אחורה בעוד חמש שנים, עשר שנים מהיום, אנשים יסתכלו על ההשפעה נטו של להיות מסוגל להתחבר לאינטרנט, להשמיע קול ולשתף מה שחשוב להם רק כדבר חיובי באופן משמעותי בעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים