מה עומד להשתנות בפייסבוק אחרי רגולציית ה-GDPR?

בחודש הבא תיכנס לתוקפה רגולציית הגנת הפרטיות האירופית ● היא תשפיע על כולנו באינספור דרכים, וכמובן גם על הרשת החברתית הדומיננטית ● החברה הודיעה כיצד היא נערכת לשינויים

החוקרים האירים בודקים: האם חברות הטכנולוגיה הגדולות, ובמרכזן פייסבוק, הפרו את תקנות ה-GDPR? אילוסטרציה: BigStock

על אף שכרגע נראה שמרבית התלאות של פייסבוק (Facebook) בנושא השמירה על נתוני המשתמשים – אחרי התפוצצות פרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – הן מול הרשויות בוושינגטון, הקושי האמיתי של ענקית הרשתות החברתיות בנושא הנפיץ הזה עומד להיות בכלל באירופה. רגולציית הגנת הנתונים המכונה GDPR תיכנס לתוקפה ב-25 במאי, והיא צפויה לשנות דבר מהותי להמשך דרכה של הרשת החברתית העצומה – את האופן שבו היא ממקדת אלינו פרסומות ומרוויחה מעצם הימצאותנו על הפלטפורמה שלה.

פייסבוק היא מכונה המפיקה חצי טריליון דולר רווח בשנה בזכות המודל העסקי שלה, שתלוי בנתונים שאנחנו מספקים לה. ההתנהלות מול נתונים אלה בדיוק תעבור בחינה ורפורמה לקראת סוף מאי, תחת מדיניות ה-GDPR החדשה.

ההכנסה הממוצעת למשתמש בפייסבוק, המכונה ARPU, עומדת כיום על 26.76 דולר, לעומת 4.08 דולר בזמן ההנפקה שלה לציבור. עם מדיניות קפדנית של בקרת נתונים, הצורך בהסכמת המשתמש ויתר הסעיפים שכוללת הרפורמה, ה-ARPU והרווחים של פייסבוק עלולים לרדת באופן משמעותי.

פייסבוק לא תוכל להתבסס על נתוני הודעות לחברים בלבד

אחד האלמנטים המשמעותיים של הרפורמה הוא העובדה שפייסבוק לא תוכל עוד לעבד פוסטים מפיד החדשות למטרות מיקוד מודעות, אלא אם ההודעות האלה מסומנות כציבוריות (Public) או ככאלה שרק חברים של חברים יכולים לראות. הסיבה לכך היא שהפוסטים הללו נוטים לכלול את מה שרגולציית ה-GDPR מגדירה כ-"קטגוריות מיוחדות של נתונים", בהן האתניות, האמונות הדתיות, השיוך הפוליטי והנטייה המינית של המשתמש.

"פירוש הדבר הוא שעל אף שפייסבוק מבוססת על נתונים אישיים, היא צריכה להתחיל להציע סוג של מיקוד פרסומות שאינו מעבד נתונים של המשתמשים הללו, אלא אם כן היא יכולה לקבל את הסכמתם המפורשת לכך", אמר ג'וני רייאן, ראש האקו-סיסטם של PageFair, שעוסקת בנטרול טכנולוגיית חוסמי המודעות ובקידום רווחיות עבור מו"לים של אתרי תוכן. "לנוכח המקרה של קיימברידג' אנליטיקה, אין זה סביר שאנשים יתנדבו להסכמה זו", הוסיף.

פוסט בבלוג: סעיפי התייחסות לרפורמה

פייסבוק שחררה עדכון על האופן שבו היא עומדת להתייחס לרפורמה המתגעשת. בפוסט שפרסמה בבלוג שלה מסרה החברה כי לנוכח רפורמת הנתונים האירופית, בכוונתה לנהוג באופנים הבאים:

  • היא תשאל את המשתמשים אם הם רוצים שפייסבוק תשתמש בנתונים משותפים שלה, כגון אתרים אחרים, בכדי להציג להם מודעות.
  • היא תבקש מהמשתמשים לבחור אם להמשיך לשתף מידע, כמו את ההשקפות הפוליטיות והדתיות או את מצב מערכת היחסים שלהם.
  • היא תתחיל לאפשר טכנולוגיית זיהוי פנים רק אם משתמשים יהיו מעוניינים בכך. השבוע הוגשה נגד הענקית תביעה ייצוגית בנושא וכעת היא תיאלץ, ככל הנראה, לחדול מהנוהג שלה להציע לחברים לתייג בתמונות פרצופים שהיא מזהה ולזהות כשאחרים עשויים לנסות להשתמש בתמונה שהמשתמש העלה כתמונת הפרופיל שלהם. פייסבוק כבר הורידה את התכונה הזו באירופה ב-2012, לאחר לחץ של רגולטורים וקמפיינים להגנה על הפרטיות.
  • היא תבקש ממשתמשים להסכים לתנאים ולהגבלות המעודכנים, כמו גם למדיניות הנתונים שלה.

"אנחנו לא מבקשים זכויות חדשות לאסוף, להשתמש או לשתף את הנתונים שלכם בפייסבוק, וממשיכים להתחייב שאנחנו לא מוכרים מידע אודותיכם למפרסמים או לשותפים אחרים", הבהירה פייסבוק בפוסט.

המשתמשים באיחוד האירופי יתחילו לראות את הבקשות האלה השבוע ובסופו של דבר, הן יוצגו בכל רחבי העולם. "נציג את המידע בדרכים שיהיו הגיוניות ביותר גם באזורים אחרים", הודיעה פייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים