ארבעה סטארט-אפים שמסייעים לשינוי בעולם הקמעונות
ויזה השיקה באחרונה מעבדת חדשנות בברלין, שארבעה מתוך עשרת הסטארט-אפים שפועלים בו הם ישראליים ● מיהן אותן חברות? מה הן מציעות? והאם שוב הראש הישראלי ממציא לנו פטנטים?
תחום הקמעונות עובר בימים אלה שינוי טכנולוגי, שיש שיגדירו אותו מהפכה. ההגדרה הזאת מעט מוגזמת, אבל אין ספק שהצורה שבה נעשה את הקניות שלנו בעוד מספר לא רב של שנים לא תהיה כמו שאנחנו עושים אותן כיום. די להזכיר את הסופרמרקטים, שכבר קמים, שבהם ניתן לקנות את הירקות, הפירות, כלי הניקוי ושאר מוצרי הסופר בלי לעבור דרך הקופאיות, דוגמת Amazon Go. המומחים מעריכים שהמגמה תלך ותתרחב בשנים הקרובות. האמת? לא צריך מומחים כדי להבין שזה מה שיקרה.
ויזה (Visa) כבר הבינה את זה והקימה לפני כחודשיים מרכז חדשנות בתל אביב. שחר פרידמן, שמנהל אותו, ציין כי מדובר בחלק מרשת גלובלית של מרכזים, שדומים לו נמצאים בסן פרנסיסקו, לונדון, ברלין, סינגפור, סאו פאולו ובדובאי.
לדבריו, "הפעילות בתל אביב מהווה שער לחיבור בין סטארט-אפים ישראליים לאקו-סיסטם של ויזה, לרבות ליותר משלושה מיליארד מחזיקים של הכרטיסים שלנו ולמעל ל-40 מיליון בתי עסק שמאפשרים לשלם באמצעותם. מלבד זה, הסטארט-אפים שמהווים חלק מהמרכז יכולים להתייעץ עם המומחים שלנו ולקבל מהם הדרכה".
פרידמן הבטיח ש-ויזה עומדת להשקיע בסטארט-אפים ישראליים בתחומי התשלומים והקמעונות וציין שהיא מחפשת שיתופי פעולה. בשנה הקרובה צפויה החברה להתמקד באבטחה ואימות, פתרונות חדשים להנפקת כרטיסים, עמדות תשלומים חדשות, כמו מובייל, חוויות תשלום חדשות, למשל מהרכב החכם או מהמקרר, וביצירת חוויית לקוח בטוחה ונוחה בעולם התשלומים המשתנה".
ארבע מתוך 10 החברות במעבדת החדשנות בברלין – ישראליות
כחלק מפעילותה בתחום הקימה באחרונה ויזה בברלין מעבדת חדשנות לתחום הקמעונות, שכוללת 10 סטארט-אפים שמפתחים כלים טכנולוגיים חדשים לעולם זה. גם כאן הראש הישראלי ממציא לנו פטנטים: ארבע מאותן חברות הן מתוצרת הארץ. ויזה הציגה את החברות הללו בפני עיתונאים באירוע שנערך הבוקר (א').
אחד מאותם סטארט-אפים הוא MemoMI, שפיתח מראה דיגיטלית, שמאפשרת להשתמש במציאות רבודה על כל פריט בחנות או על איברים בגוף. כך, הלקוחות יכולים למדוד על עצמם משקפיים, בגדים, מוצרי איפור וכל דבר אחר – בעזרת AR. באופן טבעי, MemoMI פנתה קודם כל לחברות בתחומים אלה, ואסתי לאודר ולוריאל כבר נמצאות ברשימת לקוחותיה. בין השותפות הטכנולוגיות שלה ניתן למנות את יבמ (IBM), אינטל (Intel) ואדובה (Adobe).
Supersmart היא חברה שמאפשרת ללקוח לבצע את הקניות שלו בסופר בלי עזרה של אדם אחר – בין אם זה הסדרן או הקופאי. היא עושה זאת באמצעות סריקת ברקודים באמצעות חיישנים. הלקוח סורק את המוצרים, מכניס אותם לעגלה ויכול לצאת מהחנות. התשלום כבר מתבצע באמצעות המובייל, מבלי הצורך לעמוד בתור.
ב-Supersmart טוענים שהם מביאים לחיסכון של עד 14% מהמוצרים עבור הסופרים הלקוחות שלהם, משום שהפתרון של החברה מבטל טעויות שלקוחות מבצעים ומונע גניבות. הם מציינים כי המוצר בודק האם יש הבדל בין מה שנסרק לבין מה שהלקוח שם בעגלה ואם פער שכזה קיים – החברה מיידעת אותו.
כמו כן, המוצר שלה מאפשר פרסונליזציה, באמצעות איסוף מידע וניתוחו. אפשר לקרוא לזה פרסונליזציה בתוך הסופרמרקט, אבל אפשר לקרוא לזה גם מכירת מידע עלינו לחברות שלישיות. גם כאן, המטרה היא להציע לנו פרסומות ומבצעים. כך, אם נשתמש במוצר של Supersmart ונגיע למדף של הקפה, למשל, המערכת יכולה להציע לנו מבצע על מוצר של אחת החברות – גם אם אנחנו מעדיפים בדרך כלל מותג אחר.
בינתיים, כבר משתמשים במוצר של החברה 3,000 לקוחות בארץ, או 65 לקוחות בשעה, בעיקר בסופרמרקט של אושר עד בתל אביב. כל אחד מהם קונה בממוצע 65 פריטים בכל קנייה.
כבר עתה מתרחבת החברה לעולמות הפארמה וחנויות העשה זאת בעצמך.
החברה השלישית שהוצגה היא Quickwy, שפיתחה תג IoT מיניאטורי קטן הרבה יותר מהתגים האחרים (5 מ"מ בלבד) ולטענת החברה, עולה כעשירית מהמחיר שלהם.
התג נתפר לבגד וניתן לקרוא אותו בכל סמארטפון, בשיטת ה-BLE. בחברה אומרים כי הוא מאפשר לקמעונאי מענה לארבעה צרכים: האחד הוא דטה על מה שקורה בחנות – כמה מלאי יש, סטטיסטיקות מדידה לכל פריט והמיקום הספציפי שלו בתוך החנות. השני – Just check out. הפתרון מאפשר ללקוח לקחת את הפריט שהוא חפץ בו ולצאת מהחנות, בלי לעבור בקופה. גם כאן, התשלום נעשה באמצעות הסמארטפון והצ'יפ, שמזהה אותו. הצורך הרביעי הוא ארון חכם, עם פריטים שאפשר לסרוק עם הטלפון. הארון "מדבר" אל הלקוח באמצעות אפליקציות.
WiseShelf היא חברה שמפתחת מדפים חכמים, שעליהם ניתן לשים את הסחורה. מדובר במדפי מתכת קטנים ודקים, שיושבים על המדפים הקיימים, אוספים את המידע על המוצרים שנמצאים עליהם – וזה עולה לענן. מטרת החברה היא שהמדפים החכמים שלה יחליפו בסופו של דבר את אלה הקיימים בסופרים ובחנויות.
זוהי חברת B2B, שלדבריה באה לייעל את הלוגיסטיקה בחנות, ולפתור בעיות אספקה בסניף ואונליין – למשל, במקרים שבהם נגמר מלאי המוצרים.
בשלב זה ביצעה WiseShelf, שגייסה מאז הקמתה לפני כשנתיים 1.5 מיליון דולר, התקנות בשלושה סניפים של סופר פארם בארץ ובחנויות בחו"ל. לדבריה, המוצר שלה מאפשר להגיע להפחתה של 25% בחוסרים על המדף, קרי: לעלייה של 25% במכירות. ב-WiseShelf עשו חישוב ומצאו שמדובר בחיסכון של 5,500 דולר לחודש לחנות פיזית (בגודל של 2,500 מ"ר), ושל 3,150 דולר לחודש לחנות אונליין.
תגובות
(0)