סין: בתי ספר משתמשים בבינה מלאכותית לבדיקת חיבורים

האם הרובוטים עומדים להחליף את המורים בני האנוש? ניסויים בטכנולוגיה המתקדמת, המבוססת על למידת מחשב, כבר נערכים בכ-60 אלף בתי ספר ברחבי המדינה

בפיתוח. רובוט דמוי אדם של טסלה. צילום אילוסטרציה: Phonlamaiphoto/BigStock

כ-60,000 בתי ספר ברחבי סין – המהווים אחד מכל ארבעה במדינה – לוקחים חלק בפיילוט מקיף שבו נעשה שימוש בתוכנת בינה מלאכותית בכדי לבדוק ולהעניק ציונים לעבודות של תלמידים, כך על פי דיווח של The South China Morning Post.

הטכנולוגיה, שעליה שוקדים מפתחים וחוקרים כבר מזה עשור, נועדה לבדוק חיבורים של תלמידים על פי סגנון הכתיבה והמבנה שלהם, כמו גם להעריך עד כמה בהצלחה דבקו החיבורים בנושא הנתון. החוקרים אומרים שה-AI תוכל להפוך את הציון להוגן ומדויק יותר.

התכנית נתמכת ומקודמת על ידי השלטונות הסינים. מסמך ממשלתי טוען שהאלגוריתם והבודקים האנושיים נתנו ציון זהה ביותר מ-90% מהמקרים. אבל בתי ספר ומורים שרואיינו על ידי SCMP אמרו שיש מקרים רבים שבהם חיבור מצוין קיבל ציון נמוך.

יצוין כי המדענים שמאחורי הפרויקט הסיני טוענים שהטכנולוגיה שלהם אינה מיועדת להחליף מורים אנושיים, אך שהיא יכולה לסייע לסטודנטים המתגוררים באזורים מרוחקים, שבהם הגישה למשאבים חינוכיים מוגבלת.

סין התנסתה בדרכים שונות שיאפשרו שילוב אינטליגנציה מלאכותית בלימודים. ספר לימוד מבוסס AI הוכנס לעשרות בתי ספר תיכוניים, והילדים הסינים גם לומדים רובוטיקה ומחשוב ענן. המדינה אינה מסתירה את העובדה כי עד לשנת 2030 ברצונה להפוך למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית.

'כמעט טוב' למאמר של הוושינגטון פוסט

משתמש אחד, שהעביר מאמר פרשנות של הוושינגטון פוסט (Washington Post) באמצעות התוכנה, אמר כי היצירה השיגה את הציון 71.5 (מתוך 100) – מה שמכונה באופן מילולי 'כמעט טוב' – בזכות השימוש ה"עשיר ומתאים" שלה באוצר מילים, אבל שהבינה המלאכותית הורידה למאמר בניקוד משום שהוא "צריך שיפור בזרימה ובהתמקדות בנושא".

בתי הספר המשתתפים בניסוי השיטה אומרים לעת עתה כי תכנית האינטליגנציה המלאכותית משמשת אותם רק להענקת ציונים לבחינות, ולא תשפיע על הציון הרשמית של התלמיד.

מחקר שנערך בארה"ב בשנת 2012, שכלל מנגנון e-rater בשם Education Testing Service, מצא כבר כי מכונות הצליחו להעניק ציונים למאמרים בבדיקות סטנדרטיות, ממש כמו היו בני אדם. אך מחברי המחקר הודו בזמנו כי מחשבים אינם יכולים להעריך ניואנסים בכתיבה, או יצירתית. הם גם לא יכלו לבדוק את הדיוק העובדתי של מה שנטען בטקסטים. אבל לנוכח הדיווחים על הניסוי הנרחב בסין, נדמה שזה רק עניין של זמן עד שיוכלו.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים