דיווח: פייסבוק אפשרה מודעות לטיפולי "המרה" לבני נוער להט"בים
תחקיר של העיתון הבריטי טלגרף חשף כיצד פייסבוק עושה כסף ממודעות למה שכונה "ריפוי מהומוסקסואליות", שמוקדו למשתמשים צעירים המשתייכים לקהילה הלהטב"ית ● הדברים עוררו זעם רב והחברה הסירה את המודעות
חשיפה חדשה של הטלגרף הבריטי הציגה תופעה מטרידה במיוחד: פייסבוק נתפסה כשהיא מפרסמת מודעות שמוקדו לבני נוער להט"בים ושהציעו להם "ריפוי" מנטייתם ההומוסקסואלית או הלסבית. החברה הסירה את המודעות לאחר הפרסום, אבל רק אחרי שהתגלה כי רבים "זכו" להיחשף לפרסומות ל-"ריפוי גייז" ולאחר שהרשת החברתית חטפה קיתונות של זעם בגין הפרסום המניפולטיבי והסטיגמטי.
אחד מסרטוני הפרסום שפייסבוק הציגה לבני ובנות הקהילה כלל מודעה שכונתה "הומוסקסואליות הייתה הזהות שלי". משתמשת בשם טסה אן שוורץ ראתה את הסרטון, שהציע טיפול "המרה" לנטייתה, ופנתה מזועזעת אל פייסבוק בכדי להתלונן עליו.
מודעה נוספת קידמה ספר שנקרא עזרה לגברים בעלי משיכה לבני מינם, שהציע גם הוא טיפול "המרה" ללהט"בים. אליסטר ריידר, משתמש שראה את המודעה מתפרסמת בפיד שלו, ציין כי "לא היה שום דבר הומופובי גלוי במודעה שראיתי, אבל זה נכתב בצורה שניסתה לפנות לאנשים שמדוכאים או עוסקים בתיעוב עצמי בגלל המיניות שלהם". הוא הוסיף ואמר ש-"זה חסר אחריות" מצד פייסבוק לאפשר פרסומת שאורבת ללהט"בים שמתמודדים עם קבלת הנטייה "בצורה כל כך שלילית בפיד שלהם".
ממשיכה לנצל מידע אישי של משתמשים?
פייסבוק ספגה באחרונה ביקורת רבה וקשה הן מהציבור והן ממחוקקים בארצות הברית ובבריטניה על האופן שבו האלגוריתמים שלה מטרגטים מודעות ותוכן אחר למשתמשים. במיוחד הופנו חצי הביקורת נגד קידום מודעות מטעות, מניפולטיביות או מזויפות, ופרסום שנועד במכוון להטיית דעת הקהל על בסיס ניצול הידע המוקדם של החברה על משתמשיה. הדברים עלו לכותרות בעיקר עקב פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, חברת מחקר שעשתה שימוש במידע אישי על כ-87 מיליון משתמשי פייסבוק בכדי להשפיע עליהם ועל בחירותיהם לנשיאות ארצות הברית – בעד דונלד טראמפ – ובמשאל הברקזיט הבריטי.
בעקרון, מדיניות הפרסום של החברה אוסרת מודעות ש-"מפלות, מטרידות, מתגרות או מעליבות אנשים", אבל כיום כבר אין ספק שענקית המדיה החברתית לא תמיד מצליחה (או רוצה) לבדוק ולנטר את כמות המודעות העצומה שבעבור פרסומן היא מהווה פלטפורמה ומקבלת על כך כסף.
נציג פייסבוק אישר כי המודעות שהציעו "ריפוי להומוסקסואלים", ושאודותיהן דיווח הטלגרף, כבר לא מופיעות על הפלטפורמה של הרשת החברתית.
תגובות
(0)