אלה תכניות אגף התקשוב של צה"ל לשנים הקרובות

בכיר באגף מדבר על הפעילות המרכזיות שלו: שילוביות רב זרועית, כוח אדם וכמובן - סייבר ● לדבריו, "אתגר העליונות בסייבר - כמו שפעם התקנו את האנטנות הכי גבוהות בשטח"

אגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

"האתגר שלנו הוא לקחת את התקשוב הצה"לי ולהביא אותו למצב של עליונות במרחב הקיברנטי. זהו עוד ממד שאנחנו מנהלים בו לחימה. הוא לא שונה מהאתגרים של פעם – להתקין את האנטנה הכי גבוהה בשטח", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים בכיר באגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל.

בראיון חושף הבכיר צוהר לפעילות אגף התקשוב ומספר על תכניותיו לקראת סוף העשור. ככלל, לדבריו, "פעם היינו ה-'מעד למפקד', והבאנו את הקולות ברשת הקשר. כיום המפקד יושב עם הטאבלט ומשימתנו היא להביא לו את כל עושר המידע הקיים בצה"ל – לא רק מידע קולי אלא גם וידיאו ובכלל, נתונים על האויב ועל כוחותינו".

הוא ציין כי האגף פועל לעליונות קיברנטית של צה"ל, עיצוב דיגיטלי עד הקצה ועליונות בממד המידע. "תכלית המאמצים הרב זרועיים הללו היא להביא לתפוקה מבצעית שונה בסדרי גודל לעומת היום", אמר.

הבכיר דיבר על המצב כיום לעומת בימי מלחמת לבנון השנייה, שבהם הוא שימש כמג"ד קשר. "אז היה הרבה מודיעין במרכז הארץ, שלא הגיע למטה, לכוחות בשטח. כיום אנחנו במקום אחר לגמרי: צוק איתן היה המלחמה הדיגיטלית הראשונה. לפני שמ"פ נכנס לסמטה ולבית, הוא ידע בדיוק מה יש לו, באמצעות מערכת משואה, שהותקנה בטאבלט שלו".

"אנחנו מבצעים עיצוב דיגיטלי על זרועי עד הקצה, כחלק ממימוש לקחי מלחמת לבנון השנייה. זה אומר שינוע תמונות אחורה ומענה ליחידות ההנדסיות המבצעיות הפועלות בשטח. זה אומר קשר רב זרועי, של המפקד בשטח עם חיל האוויר ואמ"ן, על מנת לתמוך בפעולות ולהביא תוצרים משולבים, שנעשה על תשתיות אינטרנט מתקדמות במערכות השו"ב שלנו. אין פעולה שאנו עושים שהיא חד זרועית", הוסיף הבכיר.

"'Waze' להשלמת המשימה"

"ניהול לחימה במרחב הקיברנטי הוא אתגר שאנחנו מתחילים ללמוד איך מתארגנים אליו", אמר. הוא ציין ש-"אני רואה בסייבר מרחב, הוא ממד לחימה כמו אוויר, ים ויבשה. למעט העובדה שאי אפשר לתחום אותו בשטח, כל השאר חל עליו: יש בו הגנה, התקפה, איסוף מודיעין אויב, כוחותינו, סיורים, מארבים ואיומים. יש לקחת בחשבון שמתקפות הסייבר יכולות להגיע מכל העולם. למשל, תוקף איראני לא חייב להגיע דווקא מאיראן. גם האויבים מפתחים יכולות טכנולוגיות. המרחב מאותגר קיברנטית והרעים של העולם – הם הרעים גם 'שלנו'".

"צריך להכיר את האיומים, ולהביא למפקד בשטח נתונים – למרות כל האיומים. אנו מכשירים את אנשינו להבין שהם לוחמים במרחב שהוא חדש עבור כולנו. לא מספיק שקצין התקשוב יבין את האתגרים, גם מפקדו נדרש להבין זאת", ציין.

כך, הוא אמר ש-"אנחנו מאפשרים למידע לזרום במערכות, כדי שהמפקדים יקבלו החלטות טובות יותר, מבוססות על המידע שברשותם. Waze עוזרת להגיע הכי מהר בכבישים. אנחנו רוצים 'Waze' להשלמת המשימה, אבל בלי להטביע את המפקד בנתונים. פה נכנס עולם מיצוי המידע: ליצור עליונות מבצעית בממד המידע פירושו להביא לשטח מידע רלוונטי, שעבר היתוך. אם Gett מפגישה לקוח עם מאגר מוניות, אנחנו עושים 'Gett בין מאגרי מטרות וחימושים. כך, מתקצר הזמן של Sensor2Shoter: בעידן ריבוי חיישנים, המערכת מחפשת איזה טיל הכי קרוב וזמין 'להוריד' בית – במינימום נזק".

Big Data ו-ERP בירוק זית

הבכיר דיבר בראיון גם על המערכות שמצויות באגף ומטפלות בהיבטי ה-ERP והביג דטה. "בעולם ה-ERP", אמר, "יש מקומות שבהם אנחנו מתקדמים מאוד, אך לא מספיק מהר כמו שאנחנו רוצים". הוא ציין את כניסת המודול הלוגיסטי של סאפ וציין שהיא "תביא למהפכה גדולה בעולם הלוגיסטי. אנחנו בתהליך מתקדם להכנסת סאפ לחיל האוויר בשנתיים הקרובות. בעוד ארבע שנים תהיה מערכת ERP של סאפ בצבא".

בהיבט כוח האדם הוא אמר כי "אנחנו נכנסים לעומק עולם הביג דטה, וכחלק מזה פועלים לאיתור אנשים העוסקים בתחום – מהנדסי מידע, מדעני מידע ועוד – לא רק בעולם המבצעי, אלא גם בזה הניהולי". הוא ציין בהקשר זה כי "אחד הדגשים שלנו הוא האנשים במרכז. אנחנו לא מתחרים עם האזרחות במשכורת, אבל מציעים אתגרים ומימוש עצמי, עם ניסיון מבצעי משמעותי. בנוסף, אנחנו לוקחים לוחמים שסיימו שירות צבאי ומכשירים אותם להיות מיישמי הגנה בסייבר. כמו כן, אנחנו עושים המון לשילוב נשים במערכות שלנו. בשנתון הגיוס 2018 יש 53% נשים במקצועות הטכנולוגיים ובקיץ הקרוב יהיו באגף התקשוב ארבע אלופות משנה". הוא תהייחס לתחרות של האגף מול 8200 על כוח אדם מקצועי ואמר כי "נצא עם קמפיין שיווק ומיתוג, עם הסלוגן 'העתיד שלך מתחיל כאן'. המערך המבצעי, יחידות מצו"ב ומצפן הם ה-'8200' שלנו".

עוד דיבר הבכיר על העבודה של האגף מול גורמים צבאיים אחרים וממשלתיים. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מול גורמי הסייבר בממשלה, שמביאה לתפוקות מבצעיות משמעותיות. כמו כן, אנחנו מנהלים שיח מול התקשוב בצבא ארצות הברית, אל ייקח זמן עד שנתארגן כמוהם. בתוך הצבא, המצב הנוכחי, שבו 8200 פועלת במתקפה בסייבר ואנחנו הגנה, הוא מצב טוב, שחיזק בעיקר את השיח המבצעי עם אמ"ן – ואין להקל בכך ראש. יש לחשוב איך מביטים על המערכה כמערכה כוללת. זה ייקח זמן ובינתיים, מצבנו טוב".

לסיכום ציין הבכיר באגף התקשוב כי "המרחב הדיגיטלי הוא מרחב עם הרבה פוטנציאל למעשה המבצעי והניהולי של צה"ל. האתגרים והאיומים גדלים, לרבות בהיבט כוח האדם. אני מניח שהתר"ש (התכנית הרב שנתית) הבאה תעסוק בצה"ל דיגיטלי – ונוביל מהפכה זו בצבא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים