בכיר בוואווי נעצר בחשד לריגול בפולין

המעצר הגיע עקב חיפוש במשרדי החברה במדינה ● ענקית הטכנולוגיה פיטרה את העצור לאחר התקרית וטענה שפעל באופן עצמאי ● שר הפנים הפולני אמר כי המקרה מעלה את הצורך שבארצות המערב יגבשו קו פעולה בנוגע ליצרנית הסינית ולחששות שהיא מעורבת בריגול למען ארצה

שוקעת. וואווי

וואווי הסינית מעורבת באחרונה בשלל דרמות פוליטיות מול ארצות הברית, שהגישה בקשה לקנדה למעצר והסגרה של סמנ"כלית הכספים שלה, ובתו של המייסד, מנג ואנזו, שמעוכבת במדינה ונמצאת לקראת שימוע בנושא.

כעת החברה הסינית נכנסת תחת אור זרקורי החקירות גם באירופה. הרשויות הפולניות הודיעו כי משרדיה של וואוויי נבדקו בשבוע שעבר בחשדות לריגול, וכי עובד בכיר אחד של החברה נעצר. בנוסף, מומחה לביטחון סייבר פולני נמצא גם הוא במעצר מאותו היום.

בוואווי, שהיא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של ציוד טלקום, אמרו ביום שבת כי העובד פוטר. "הפעולות שעשה, לכאורה, אינן קשורות לחברה. בהתאם לתנאי חוזה העבודה של וואווי, עשינו את ההחלטה הזו משום שהאירוע המדובר גרם פגיעה לוואווי", הבהירו בחברה את סיבת הפיטורים בהצהרה שמספרה בשבת. בתגובה על החיפושים והמעצרים הודיעה החברה כי תחקור את הטענות וכי היא מצפה שכל עובד שלה יציית לחוק המקומי.

ביום ו' הביע משרד החוץ הסיני חששות כבדים בנוגע לאירוע, וקרא לפולין להגן על זכויותיו החוקיות של העצור הסיני. דובר שגרירות סין בוורשה אמר לתקשורת הסינית כי בייג'ינג "ייחסה חשיבות רבה" למקרה, ומעודכנת לגביו על ידי משרד החוץ הפולני.

האם להוציא את וואוויי מהשווקים של אירופה?

שר הפנים של פולין, יואכים ברודז'ינסקי, קרא ביום ו' לאיחוד האירופי ולנאט"ו לפעול לגיבוש עמדה משותפת בנוגע לשאלה האם להוציא את וואוויי מהשווקים של אירופה בעקבות המעצרים.

ברודזינסקי אמר בראיון לרדיו בסוף השבוע כי על הגופים לפעול עקב הדאגה הגוברת מפני התנהלות ענקית הטכנולוגיה הסינית. "אנחנו רוצים יחסים טובים, אינטנסיביים ומושכים עם סין; זה שוק ענק", הבהיר עם זאת ברודז'ינסקי בראיון לרדיו FM RMF.

יצוין כי דובר של שירות הביטחון הפולני אמר לרויטרס שההאשמות נגד העצורים קשורות לפעולות אינדיבידואליות ולא היו קשורות ישירות לוואווי כחברה.

העובד שנעצר הפולין הוא אזרח סיני בשם ווייג'ין ו., שלפי הדיווחים עבד בשירות החשאי הסיני. הוא ומומחה הביטחוני הפולני מוחזקים כעת בכלא ל-3 חודשים, לאחר צו בית משפט בעניין זה. הם אמורים להתייצב למשפט בגין ריגול, ואם ימצאו אשמים במעל הם עלולים להיאסר לתקופה של עד 10 שנים. פרטים נוספים על ההאשמות עדיין לא פורסמו בפומבי.

הטענות החדשות באות בזמן רע מאוד בעבור וואווי – החברה כבר נמצאת תחת לחץ בארצות הברית משום חששות שהיא עוסקת בריגול למען סין עם אמצעים המושתלים במכשיריה, וכן בשל הפרת הסנקציות נגד איראן ורוסיה שבהן, לטענת האמריקנים, לקחה חלק. על פי דיווח שהתפרסם השבוע (ג') ברויטרס, מסמכים חדשים שהתגלו מראים את עומק קשריה של ענקית הטכנולוגיה הסינית עם איראן ועם סוריה, ואת העובדה שהיא אכן הפרה את הסנקציות העולמיות.

אם הטענות האחרונות לריגול גם באירופה יימצאו נכונות, הדבר יכול להתבטא בהפסדים עסקיים מסיביים בעבור וואווי, שכן מרבית הלקוחות יעדיפו, כנראה, לעבור למתחרות ולא להסתכן בשיתוף פעולה עם ריגול.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים