המפקחת: "על הדירקטוריון להוביל את המסע לדיגיטל בבנקים"
"בנק שלא ישתנה – לא יהיה", אמרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, וציינה את הצעדים שהפיקוח על הבנקים הורה להם לעשות כדי להתאים את עצמם לעידן החדש
"עידן הדיגיטל והאוטומציה שינה את חיינו ואת חיי החברות במשק. חברות מענפים רבים מושפעות ויושפעו מהמהפכה הדיגיטלית-טכנולוגית – בתחומי הקמעונות, התקשורת, התיירות, התעשייה, הרפואה, ובתחום הפיננסים והבנקאות. הסיכון הגדול הוא שמי שלא ישתנה – פשוט לא יהיה, או, במקרה הפחות חמור, הוא יחווה פגיעה משמעותית ברווחיות שלו. לכן, על הדירקטוריון להוביל את ההתאמה של החברה לעולם החדש – מהבחינות הטכנולוגית, העסקית והארגונית", כך אמרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בכנס השנתי לעדכון הדירקטורים, שעורכים איגוד הדירקטורים ואיגוד החברות הציבוריות.
המפקחת ציינה כי עוברים על הבנקים שינויים טכנולוגיים, בעיקר בכל מה שנוגע לבנקאות הדיגיטלית, אבל גם כאלה שאינם טכנולוגיים, כגון הקשיים של חלק מהלקוחות להתרגל למצב החדש והעובדה שהטכנולוגיה תייתר את הצורך בחלק מהעובדים.
כיצד על הבנקים להיערך לכך?
דבריה של המפקחת באים בהמשך להודעה שהוציאה באחרונה, שבה היא דורשת מדירקטוריוני הבנקים למנות בכל אחד מהם ועדה שתעסוק בטכנולוגיה ובחדשנות. על פי ההנחיות, הנושאים שבהם הוועדות האלה ידונו הם אסטרטגיה ומדיניות IT, לרבות אבטחת מידע, ניהול ושימוש במאגרי מידע וחדשנות טכנולוגית לתמיכה בחדשנות עסקית; אופן היערכות הבנק לבנקאות העתיד, ולהתמודדות עסקית עם אתגרי חדשנות טכנולוגית בכלל וחדשנות משבשת בפרט; וניהול סיכונים טכנולוגיים, לרבות סיכוני אבטחת מידע וסייבר.
היא ציינה מספר צעדים נוספים שבהם נקט הפיקוח על הבנקים באחרונה, בהם דרישה מהבנקים לבצע הכשרות ייעודיות לדירקטוריון בתחומי טכנולוגיה וחדשנות, שיעסקו בנושאים שקשורים גם להזדמנויות עסקיות וגם לסיכונים השונים בנושאים כגון אוטומציה, בינה מלאכותית, בנקאות פתוחה, ענן, דיגיטציה, טרנספורמציה דיגיטלית, וסייבר ואבטחת מידע.
עוד דרשה המפקחת מהדירקטוריונים לבחון את התאמת מערכות הליבה של הבנקים שבראשם הם עומדים לעידן החדש. לדבריה, "הארגונים נדרשים למערכות IT גמישות, שיאפשרו הגדרת מוצר חדש והטמעתו בשטח באופן מהיר".
כמו כן, אמרה בר, "עודדנו את הדירקטוריונים לדון בתרחישים השונים שייתכנו בעולם הבנקאות בעקבות השינויים הטכנולוגיים, תוך התייחסות לשינויים שקורים כבר כיום בעולם".
צעד נוסף, ומשמעותי, שהפיקוח על הבנקים הורה להם לעשות בשנים האחרונות הוא מעבר מפונקציית ייצור מוטת אנשים לכזו שהינה מוטת טכנולוגיה. "כתוצאה מכך, הבנקים מאוד התייעלו בשנים האחרונות. מדובר בתהליך לא פשוט אולם הכרחי, שנעשה בצורה שמכבדת את עובדי הבנקים, ונועד להבטיח את זכות הקיום של הבנקים גם בעתיד".
"השינוי שנגזר מהמהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית אינו רק טכנולוגי. הוא הוליסטי, ונוגע גם בעובדי החברה ובלקוחותיה. לכן, לדירקטוריונים יש תפקיד מרכזי בהובלת התאמת הבנקים לעולם החדש", אמרה בר. "מעבר לתפקיד המסורתי של ממשל ופיקוח, על הדירקטוריון לוודא שהארגון נערך להתאים את עצמו למהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית, ולהוביל את ההיערכות".
גברת הנכבדה...האם יש הערכות לכל ציבור הלקוחות פרטים עסקים חולים קשישים נכים ? לא בלתי נסבל וחוסר סובלנות לאן הגענו. אתמול נשארתי ללא מזומנים בכיס, הייתי בדיזניגוף סנטר ת"א, זכרתי כי בקומת כניסה יש בנק דיסקונט וכספומט,...הועבר לקומה 1 , תתחילו נכים קשישים לטפס. המשכתי ללכת זכרתי שבפינת דיזינגוף המלך ג'ורג' יש כספומט בנק לאומי...נסגר. בפוקס ראיתי כספומט בנק המזרחי שטרם הועבר או נסגר. סניף בנק דסקונט כולל כספומט בבלי ת"א נסגר ועובר לככר המדינה, תתחילו לצעוד או לקחת מונית. ברחוב הברזל לא תהיה יותר קבלת קהל רק כספומט בבד"ל, אדם שיגיע להפקיד כמות שקים ....,.לי ולאחים יהיה 0 סבלנות לחכות. צמצמתם פקידים לסגור סניפים... אגיד לך דבר רציני: אולי אפשר להחליף אותך ברובוט לחסוך הרבה כסף ולעשות מהפכה והערכות מאוזנת. כשלת !