"ההיסטוריה מלמדת כי משבר מייצר הזדמנויות חדשות; לכן לדעתי ה-ICT ייפגע פחות מהמצב"
"העולם אינו חדל מלכת והארגונים והלקוחות לא נעלמים. מאחר ועיקר תפקידה של תעשיית ההיי-טק הוא להציע פתרונות להתייעלות, לשיפור יכולת התחרות ולחיסכון ארגוני, סביר שהיא תיפגע פחות", אומר אלון, שדווקא בימים אלו עוסק בפיתוח עסקים חדשים, ביצירת קשרים ובליווי מיזמים צעירים ● לדבריו, "התחרות והצורך בשמירה על איכות השירות, תביא ארגונים לחשיבה מחודשת על הגמישות שמציע מודל מיקור החוץ"
משה אלון, אחד מהאנשים הוותיקים והמתוקשרים ביותר שידע ענף ה-ICT הישראלי, מקדיש את זמנו דווקא בימים אלו לפיתוח עסקים חדשים, יצירת קשרים וליווי מיזמים צעירים. זאת, על סמך ניסיונו הרב בכלנית-כרמון, אותה הקים, ניהל, וכעת – לאחר השינוי במבנה הבעלות בחברה, הוא משמש כנשיאה. מה שמותיר לו זמן לעסוק במה שהוא הכי אוהב: נטוורקינג וסיוע ליוזמות עסקיות.
איך אתה רואה את המשבר מנקודת המבט הרחבה שלך?
"ההיסטוריה מלמדת שכל משבר מייצר הזדמנויות חדשות. העולם אינו חדל מלכת והארגונים והלקוחות הרי לא נעלמים. לכן, יכול להיות שדווקא תעשיית ההיי-טק, ובמיוחד ה-ICT, תצא פחות נפגעת. זאת, משום שהיא תעשיה שאחד מתפקידיה המרכזיים הוא להציע פתרונות להתייעלות, לשיפור יכולת התחרות ולחיסכון ארגוני. ברמת תשתיות ה-IT, אני מעריך שיהיו שינויים וחברות יעברו משימוש בפלטפורמות יקרות, לסביבות עבודה יעילות יותר. הווירטואליזציה, למשל, היא דוגמה טובה לפתרון לארגונים שרוצים להתייעל".
האם להערכתך אנו עומדים לפני גל פיטורים?
"אני לא שותף לדעה שאנו עומדים בפני גל פיטורים גדול בענף שלנו. המשבר הזה שונה מהמשבר הקודם, שהיה ממוקד בתעשיית ההיי-טק, כאשר התנפצה ה-'בועה'. כיום ברור שההיי-טק הוא זה שיכול לסייע לכלכלה להתגבר על המשברים שלה.
השלכה אחרת של המשבר תהיה, כנראה, ניסיון לצמצום בעלויות העבודה, במקביל להיצמדות חזקה יותר של עובדים למקום עבודתם. לדעתי, הדרישות של העובדים יהיו שפויות יותר. הם יבינו שהם צריכים לעזור למעסיקים להתמודד עם המצב החדש. אם עלויות ההעסקה ירדו, או לפחות לא יעלו, זה בהחלט יקטין את הצורך לפטר עובדים".
הדעות חלוקות לגבי עתידם של פרויקטי מיקור חוץ עתירי כח אדם. מה דעתך?
"אני מאמין שדווקא בתקופות אלו עשוי להיות ביקוש יתר למיקור חוץ, כי בסופו של דבר, בניהול נכון, מיקור חוץ מאפשר לקבל שירותים ומוצרים טובים יותר, תוך צמצום העלויות ושיפור הגמישות התפעולית. לדעתי, הגמישות בהעסקת עובדים תהווה שיקול חשוב אצל הלקוחות המעסיקים. לפיכך, לגבי חברות המספקות שירותי IT במיקור חוץ, אני מניח שלא יהיו צמצומים משמעותיים – הן מבחינת כוח אדם והן מצד הלקוחות. אני מקווה שההיפך הוא הנכון.
מצד שני, אני חושש ממקרים שלקוחות מסוימים שייפגעו יותר מן המשבר ומן ההאטה העולמית, יפעילו לחץ על הספקים במטרה לצמצם עלויות. ההשפעה עלולה להיות בדחיית פרויקטים או במתיחת לוחות הזמנים שלהם, ולעיתים אפילו בפגיעה ברמת השירות. האתגר של חברות כמו כלנית-כרמון ואחרות, יהיה לשמור על רמת השירות והמקצועיות שלהן באותן עלויות. חשוב לנו להבטיח שהארגונים והלקוחות יבינו שבצד הצורך להתייעל, אסור להם לרדת ברמת השירות ללקוחות, ואנחנו, כמו תמיד, נהיה כאן לצידם במלחמת ההישרדות שלהם".
תגובות
(0)