האיחוד האירופי קנס את גוגל בכ-1.5 מיליארד יורו
¬¬לפני שלושה ימים נודע כי האיחוד האירופי עומד להעניש את גוגל שוב בקרוב בקנס הגבלים עסקיים משמעותי ● עכשיו הענישה יוצאת לפועל ● הקנס הוא השלישי שהעניקה אירופה לגוגל, והוא קטן מקודמיו
גוגל קיבלה היום (ד'), כצפוי, קנס מאסיבי מטעם הנציבות האירופית, הגוף המבצע של האיחוד האירופי, בגין "פרקטיקות בלתי חוקיות בפרסום ובתיווך הפרסום". החברה נקנסה ב-1.49 מיליארד יורו (יותר מ-1.7 מיליארד דולר), כך הודיעה נציבת התחרות של אירופה, מרגרט וסטגר, במסיבת עיתונאים שנערכה בבריסל היום, ושמסכמת בדיקה ארוכת טווח של עסקי הפרסום של Google AdSense.
הבחינה של התנהלות גוגל בתחום הפרסום הספציפי התחילה, לפי הדיווחים, כבר בשנת 2016, משום שהנציבות חשדה שגוגל עשתה שימוש ב-AdSense שלה בכדי למנוע מגורמי צד שלישי להציג בחיפוש מודעות של יריבותיה. הרגולטורים של האיחוד האירופי אמרו כי מצאו שגוגל ניצלה את תפקידה הדומיננטי בפרסום מקוון וחיבלה בתחרות.
כבר חטפה מהגוף האירופי קנסות הגבלים עסקיים בעבר
ענקית החיפוש ממאונטיין וויו כבר חטפה מהגוף האירופי קנסות הגבלים עסקיים בעבר. קנס של 2.7 מיליארד דולר הוענק לה ב-2017 – על שהעדיפה בתוצאות במנוע החיפוש את שירות השוואת המחירים שלה על פני אלה של המתחרים. לאחריו הטילה עליה הנציבות קנס של 5 מיליארד דולר בשנה שעברה – בשל אילוץ יצרני מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד להתקין את אפליקציית החיפוש ואת דפדפן האינטרנט שלה, כרום, כברירת מחדל על מכשיריהם. הקנס האחרון שהוטל על גוגל היום הוא הקטן מבין הקנסות.
בהתייחסה לענישה הכבדה אמרה וסטגר לתקשורת באירוע העיתונאים כי "היום הנציבות קנסה את גוגל ב-1.49 מיליארד יורו בעבור שימוש בלתי חוקי לרעה בעמדתה הדומיננטית בשוק בתיווך של פרסומות בחיפוש באינטרנט".
לדבריה של וסטגר, גוגל ביססה את הדומיננטיות שלה בפרסומי חיפוש מקוונים והגנה על עצמה מפני לחץ תחרותי על ידי הטלת הגבלות חוזיות אנטי-תחרותיות על אתרי אינטרנט של צד שלישי. מהלך זה אינו חוקי על פי כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. נציבת התחרות הוסיפה ואמרה כי "ההתנהגות הלא הולמת הזו נמשכה למעלה מ-10 שנים ומנעה מחברות אחרות את האפשרות להתחרות על היתרונות והחדשנות – ומהצרכנים את היתרונות של התחרות".
גוגל טרם הגיבה לידיעה על הענישה החדשה של האיחוד.
תגובות
(0)