הכירו את הרחפן שיכול גם לנסוע על הקרקע

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנו רובוט היברידי ראשון מסוגו, שמסוגל לנסוע, לעוף ולזחול במהירות - באמצעות אותם המנועים

Flying STAR. צילום: אוניברסיטת בן גוריון בנגב

העידן שבו רובוטים יחליפו שליחים ויובילו דברי דואר או מגש פיצה עד לדלת בית הלקוח, או להבדיל הגשת סיוע לנפגעי אזורי אסון באמצעות רחפנים נראה קרוב מתמיד: חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנו רובוט היברידי ראשון מסוגו, שמסוגל לנסוע, לעוף ולזחול במהירות – באמצעות אותם המנועים.

הרובוט החדש שזכה לכינוי Flying STAR (ר"ת flying sprawl-tuned autonomous robot), הוצג בכנס הרובוטיקה והאוטומציה העולמי שהתקיים במונטריאול לאחרונה. הוא פותח במעבדה לביו-רובוטיקה ורובוטיקה רפואית, על ידי ד"ר דוד זרוק, ראש המעבדה ומרצה בכיר במחלקה להנדסת מכונות ותלמיד המחקר ניר מאירי.

לדברי ד"ר זרוק, "הייחודיות של Flying STAR היא בכך שהוא מונע על הקרקע עם אותם מנועים שמניעים את הפרופלורים שלו, מה שמקנה לו מהירות נסיעה קרקעית של עד 2.6 מטר לשנייה ויכולת דחיפה מאוד גבוהה".

בראיון לאנשים ומחשבים הסביר ד"ר זרוק כי מדובר בפיתוח שיאפשר להרחיב את השימוש ברחפנים. עד כה כל מי שניסה לפתח רחפן שגם יוכל לנסוע על פני הקרקע נאלץ להשתמש במנועים נפרדים, דבר שגרם לבעיות משקל וביצועים.

לדבריו, "אנחנו עובדים במעבדה כדי לבנות רחפנים שיהיו פשוטים להפעלה ויוכלו להתאים את עצמם לכל מיני אזורים ומשטחים. הרעיון היה להשתמש באותם מנועים כדי לעוף וגם לנסוע, זה מאפשר לנו יכולת נסיעה גבוהה מאוד כי המנועים של הטיסה הם מאוד חזקים בנוסף אנחנו משנים את הזווית של הצירים להחליף בין מוד של נסיעה למוד של טיסה. עשינו זאת תוך חסכנות מכאנית"

"השילוב בין המעוף והנסיעה, באמצעות שליטה על זווית הצירים של המנועים, מאפשר לרובוט ליהנות מהיתרונות של שניהם. הוא עובר מתצורה של 55 מעלות לתצורת השתטחות מלאה, וזו מאפשרת לו לעבור מרחקים ומכשולים בצורות שונות שלא ניתן לעבור אותם במעוף או בנסיעה בלבד. הרובוט גם מתאים את הרוחב שלו כדי לזחול או לרוץ על פני משטחים, לטפס על מכשולים גדולים ולהשתחל לתוך מנהרה או פתחים צרים", הוא הוסיף.

האם הוא יוכל לעבור כל תוואי קרקע?

"אם תנאי השטח הם לא ישרים במידה קיצונית עדיף להשתמש במצב טיסה, אם הם ישרים הוא מספיק חזק כדי לנסוע על רוב סוגי הקרקע. פרט לחוף ים. הוא יכול להסתדר עם אדמה רכה ודשא".

איך הגעם לרעיון?

"יש צורך גדול היום לשלב גם נסיעה וגם טיסה. הרבה פעמים אתה רוצה שרובוט יעוף מעל מכשולים יגיע לאיזור המטרה ושם הוא ייסע. במצב נסיעה הוא יכול לרדת מתחת למכשולים, לחפש דברים באזורים המוסתרים מעיני רחפנים אחרים".

"בנוסף לזה, יש בעיה מוכרת – בעיית המשלוחים. כשאתה רוצה לשלוח משהו בצורה בטיחותית למטרה – חבילה למשל – אני יכול לשלוח רחפן אבל הרחפן לא יכול להתקרב לאנשים ויהיה מסוכן להנחית אותו בקרבה כזו.. אנחנו יכלים להנחית את הרחפן 100 מטר מאנשים ואז לנסוע אליהם. כך הוא לא מסוכן וגם לא מרעיש".

עד כמה הרובוט החדש אוטונומי.

"בשטחים פתוחים יש לנו אוטונומיה, אנו יכולים להורות לו לפי GPS סע חמישים מטר אחר כך ימינה אחר כך שמאלה. אם הוא נתקל במכשול – זו בעיה. אפשר לתת לו תוכנית ידועה מראש בהנחה שאתה יודע שאין מכשולים. כשיש מכשולים צריך שאדם יהיה מעורב באופן מלא או חלקי. מלא – אדם שולט עליו מרחוק ואז הוא כל הזמן אומר לו ע השלט לאן לפנות. חלקי – אתה שולח אותו לאיזור מסוים ואז אתה מתערב כשיש קבלת החלטת משמעותית האדם מפעיל אותו".

"מערכות שיכולות לקבל החלטות אוטנומיות שוקלות יותר מאשר מה שרחפנים יכולים לשאת . אבל יכול להיות שבעתיד נשתף פעולה עם חברה שעושה משהו בתחום הרכ האוטונומי ונעשה משהו ביחד".

על אילו פרוייקטים נוספים אתם עובדים?

"אנחנו עובדים הרבה עם רובוטים זוחלים – יש רובוט אחד שאנחנו נעזרים בו כדי לבנות קפסולה מונעת שאפשר לבלוע ותצלם בתוך המעים. יש רובוט שנוסע על הקרקע ומשנה את צורתו כדי לעבור על מכשולים."

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים