האיחוד האירופי: "הרוסים התערבו לנו בבחירות"
דו"ח שפרסם האיחוד קבע כי חשבונות רוסיים שפעלו בפייסבוק, בטוויטר וביוטיוב ניסו להשפיע על העדפת הבוחרים על ידי ערעור על הלגיטימיות הדמוקרטית של האיחוד והצפת וויכוחים ומחלוקות בנוגע לתופעת ההגירה הרווחת באירופה
האיחוד האירופי חשד שרוסיה ניסתה לשבש את הבחירות לפרלמנט שנערכו ביבשת בין התאריכים 23 עד ה-26 במאי השנה. החשדות הקודמים, שנסובו סביב התערבות סייבר באמצעות פריצות והפרעות מקוונות אחרות, אמנם אוששו, אבל עיקר ההתערבות התבצעה, לדברי האיחוד, דווקא באמצעות חשבונות מזויפים שפעלו ברשתות החברתיות במטרה להטות את דעת הקהל. הדברים נחשפו באחרונה בהודעה רשמית לתקשורת מטעם האיחוד. הרוסים הכחישו את ההאשמות.
את הממצאים הללו פרסמו גורמים רשמיים של האיחוד האירופי במסגרת דו"ח, המאשים את רוסיה בתזמור של קמפיין סייבר "מתמשך" במהלך הבחירות, בדומה להתערבות שכבר ביצעו, לכאורה, בבחירות לנשיאות ארה"ב, צרפת ומדינות אחרות.
רוסיה, לפי האיחוד, השתמשה בסיפורים מזויפים שהופצו בפלטפורמות של פייסבוק, יוטיוב וטוויטר בכדי "לקדם דעות קיצוניות" ולייצר מתחים פוליטיים, ועשתה גם מניפולציות שונות בכדי להשפיע על שיעור ההצבעה.
בבחירות שעליהן מדובר הצביעו אזרחים ב-28 המדינות החברות באיחוד בנוגע לבחירתם של 751 חברי הפרלמנט, שנבחרו לייצג את 500 מיליון אזרחי האיחוד האירופי. שיעור ההצבעה בבחירות השנה הגיע כמעט ל-51 אחוזים, והיה הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות, בעיקר משום העיסוק המשמעותי בעתיד האיחוד האירופי.
השפעת ההתערבות לא ידועה
בדו"ח נכתב כי למרות הממצאים, מוקדם להעריך אם הקמפיינים אונליין באמת השפיעו על דעת הקהל או על בחירת המצביעים.
"לאור האופי המתוחכם יותר של פעילויות הדיסאינפורמציה, והקשיים של חוקרים עצמאיים לגשת לנתונים הרלוונטיים מהפלטפורמות, לצורך הערכה מקיפה של השפעת מסעות הדיסאינפורמציה יידרשו זמן ומאמץ מתואם בין החבר האזרחית, האקדמיה, גורמים ציבוריים ופלטפורמות האונליין", נכתב בדו"ח.
במסמך בן עשרת העמודים שפרסם האיחוד האירופי צוין כי כ-1,000 מקרים אותרו על ידי כוח משימה ייעודי, שעובדיו הוכפלו לפני מועד ההצבעה. היחידה עקבה אחרי מקורות חדשות זרים ואמתה מידע שפורסם בהם, אך לא הייתה מצוידת בכלים של סוכנות מודיעין בכדי לחקור את הנושא לעומקו.
פייסבוק טענה: נערכה ופעלה אבל המאבק בפייק ניוז נצחי
בתגובה לממצאים ולדו"ח של האיחוד הדגישה פייסבוק את הצעדים שנקטה לשמירה על "ניקיון" ההצבעה בבחירות, כגון שיתוף פעולה עם ארגונים מקומיים לשם בדיקת עובדות והקצאת צוותים ייעודיים שתפקידם היה לפקח על ההצבעה.
"המאבק בפייק ניוז לא ייגמר לעולם", כתבה פייסבוק בהצהרה לתקשורת והוסיפה כי "אנחנו עושים השקעות משמעותיות בכדי להסיר חשבונות מזויפים ו-Clickbait (קישורים עם כותרות 'צהובות' שמושכים גולשים למידע שגוי או פרסומי – ג"פ) ולקידום עיתונות ואוריינות חדשותית באיכות גבוהה".
גוגל וטווויטר לא הגיבו לדברים כלל.
לפי רויטרס, הדו"ח קרא לפלטפורמות האינטרנט המובילות כמו גם לרשתות החברתיות לפתח כלים לבדיקת מודעות פרסום, וכן להגביר את בדיקת העובדות ואת השקיפות על ידי מתן גישה לדטה ולמידע מממשלות על השחקנים הרעים.
לדברי האיחוד, חוקים נוקשים יותר בנוגע לפרסום פוליטי, שייושמו על ידי פייסבוק, הם מחויבי המציאות הן ברחבי הגוש והן בהקשר לבחירות מקומיות במדינות השונות.
תגובות
(0)