ירידה בהכנסות שוק התקשורת בשנת 2018
דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2018 מציין, שהירידה נובעת בעיקרה מהרחבת התחרות, ובפרט במגזרי השידורים, התקשורת הבינלאומית והסלולר ● הירידה המתמשכת בהכנסות הסלולר, לדברי כותבי הדו"ח, מעלה חשש ממשי לשדרוג הנדרש ברשתות הסלולר
אגף הכלכלה של משרד התקשורת פרסם את דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2018, שעולה ממנו כי ההכנסות בשוק זה קטנו ב-4% לעומת 2017 והסתכמו ב-18.45 מיליארד שקלים. הדו"ח מציין, כי הירידה נובעת בעיקרה מהרחבת התחרות בתחום, ובפרט מירידה מדווחת בהכנסות במגזר השידורים, במגזר התקשורת הבינלאומית ובמגזר הסלולר.
הדו"ח מפרט את הכנסות מגזר התקשורת לפי מגזרי הפעילות בו: תשתיות האינטרנט, הגישה לאינטרנט, תקשורת נייחת, טלוויזיה רב ערוצית, סלולר ותקשורת בינלאומית.
ירידה גדולה נרשמה בתחום הסלולר, של 5.6%, שהסתכמה בכחצי מיליארד שקלים, לאחר שגם בשנת 2017 התכווצו ההכנסות ב-4.5%. הירידה בהכנסות מתבטאת כמובן גם בירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי, העומדת כיום על 64 ש"ח לחודש, לעומת 170 ש"ח בשנים 2006-2010, ובשיעורי נטישה ממוצעים גבוהים, שקפצו לרמה של 35%-40% בשנים 2015-2018. "שינויים אלה", מציין הדו"ח, "מעידים על השינוי הדראסטי שעבר תחום הסלולר בעשור האחרון כתוצאה מרפורמות שנערכו בו".
הדו"ח מציין, כי "להערכתנו, על אף עמידת החברות ביעדי פריסת רשתות דור 4, הירידה המתמשכת בהכנסות מעלה חשש ממשי לשדרוג הנדרש ברשתות הסלולר, שיאפשר לישראל להדביק את קצב ההתקדמות העולמי בתחום. אנו סבורים, כי בשנים הקרובות נדרש להגיע לנקודת איזון חדשה בין רמת התחרות הטכנולוגית ובין רמת התחרות על המחיר, כך שלחברות הסלולר יעמוד תמריץ מספק לערוך את ההשקעות הגדולות הנדרשות מהן בשדרוג רשתות דור 4 ובמעבר לדור ה-5".
בתחום התשתיות, מציין הדו"ח כי התחום ממשיך לשמור על חלק משמעותי מסך ההכנסות ונרשמה בו עלייה של כ-2.4%, מגמה הממשיכה מאז 2015. בנוסף, הדו"ח מציין כי בשנת 2018 נרשמה עלייה של 19 מגה-ביט לשנייה במהירויות המשווקות הממוצעות, המהווה עלייה של כ-30% במהירות ביחס לשנת 2017, הנובעת בעיקרה מכניסת מתחרים חדשים לשוק (סלקום ופרטנר), הפורשים תשתיות מבוססות סיבים אופטיים, שהחלו לשווק תשתיות במהירויות גבוהות משמעותית מאלה הניתנות לשיווק בתשתיות תקשורת מבוססות נחושת ו/או כבלי COAX. בנוסף, המחיר הממוצע למגה משווק ממשיך לרדת, ועמד בשנת 2018 על כ-1.1 ש"ח.
עוד מציין הדו"ח, כי בשנת 2018 ועד אמצע 2019 עלה שיעור הנגישות לשירות מבוסס סיב מ-2% לכ-20% ממשקי הבית בישראל, בעקבות פריסת רשתות תקשורת חדשות בהיקפים משמעותיים על ידי מתחרים חדשים. פריסה זו התאפשרה, לדברי הדו"ח, בזכות רפורמת השוק הסיטונאי, ובפרט בזכות מתן האפשרות למתחרים לפרוס תשתית עצמאית על גבי הרשת הפסיבית של בזק.
גם מגזר הגישה לאינטרנט הראה עלייה בהכנסות של 4.4%, אם כי מגזר זה מושפע משינויים בשיטות הקצאת ההכנסות בין פעילויות שונות במכירת חבילות שירותים של חברות התקשורת.
גם מגזר התקשורת הנייחת ותחום הטלוויזיה הרב ערוצית הראו ירידה בהכנסות, של 1% ו-8.7%, בהתאמה. הירידה תחום הטלוויזיה הרב ערוצית מוסברת בהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של שחקנים במגרש זה, שגרמה לירידה בתשלום החודשי הממוצע למנוי של 27% במהלך השנים 2011-2019, ועומדת כיום על 189 ש"ח לחודש.
תגובות
(0)