גוגל אישרה: עובדים יכולים להאזין להקלטות משתמשים מהעוזר הווירטואלי

החברה נאלצה להודות בכך עקב דליפת 1,000 שיחות פרטיות בשפה ההולנדית, שהגיעו לאתר חדשות בלגי משותפי גוגל לחקר זיהוי השפה בתחום הבינה המלאכותית שלה

Google Assistant

עובדי קבלן של גוגל יכולים להקשיב ולסקור תיעודים של מה שאנשים אומרים ליד ולמערכת הבינה המלאכותית שמשמשת כעוזר קולי חכם, ה-Google Assistant. המערכת קולטת באמצעות הטלפון שלהם, או הרמקולים החכמים שברשותם – כמו ה-Google Home – את שנאמר, והדברים מוקלטים ונשמרים עליה, כך שסוקרים מטעמה יכולים להאזין להם בכל זמן שהוא.

גוגל נאלצה להודות בכך שההקלטות אינן נחלת המנגנון הטכני של ה-AI בלבד, אלא שגם בני אנוש יכולים לגשת אליהן, לאחר שיותר מ-1,000 קטעי שמע בהולנדית הודלפו לגוף התקשורת הבלגי VRT NWS

בפוסט שהתפרסם בבלוג החברה ביום ה' הודה מנהל המוצר של גוגל, דיוויד מונסיס, באותנטיות של הדליפה, וכתב כי גוגל בוחנת את ההפרה. "אנו עורכים סקירה מלאה של אמצעי ההגנה שלנו במרחב זה, כדי למנוע התנהגות בלתי הולמת שכזו", כתב מונסיס בפוסט.

על פי הענקית ממאונטיין וויו, פרטי חשבון משתמש לא היו משויכים להקלטות, והסוקרים שלהן מתבקשים שלא לתעתק שיחות רקע. אבל כתבים של VRT טענו שיכלו לשמוע פרטים כמו למשל כתובות בתים שצוינו בחלק מההקלטות, וכן שהיו מסוגלים לאתר את מיקום הרמקולים שהקליטו את הדברים. בנוסף, לפי הדיווח, חלק מהדיבורים שהוקלטו כלל לא הופנו לעוזר החכם, ומנגד גם לא נשמעו כקולות רקע שתועדו באקראי, למשל כשהעוזר חשב שפונים אליו.

Google Home. צילום: אתר הבית

Google Home. צילום: אתר הבית

סוקרי קבלן לצורך פענוח שפות שונות ולמידתן

גוגל מצידה אומרת שהסוקרים הקבלנים ביחידת זיהוי השפה וביתר האגפים החוקרים את תחום הבינה המלאכותית וההוראות הקוליות מקשיבים להקלטות בכדי להבין טוב יותר את דפוסי השפה והמבטאים. עוד אמרה החברה כי תנאי השימוש שהמשתמשים מאשרים מביאים לידיעתם שההקלטות יכולות לשמש אותה לטעמים שונים, ושמצוין בהם כי העוזר "מקליט את הקול והשמע שלך בשירותי גוגל בכדי לשפר את זיהוי הדיבור". מונסיס הסביר שגוגל עובדת עם קבלנים ברחבי העולם, בכדי לנתח את התוכן בשפות השונות.

מוקדם יותר השנה, עקב תחקיר בנושא שפרסם בלומברג, הודתה כבר גוגל כי הסוקרים שלה מאזינים להקלטות אנונימיות. התחקיר עסק דווקא באמזון ובהתנהלות דומה, וחשף כי חוקרים קבלניים שעובדים על פיתוח הזיהוי הקולי בעבור אלקסה – העוזרת הקולית הפועלת ברמקול Echo של ענקית הקמעונאות – יכולים להקשיב להקלטותיה. לפי הדיווח, העובד לא מתעניין בהכרח במהות התוכן שהקליטה אלקסה, אלא שתפקידו הוא להקשיב לקטע האודיו, לתעתק אותו, ולהוסיף לו הערות מחכימות, וכל זאת בכדי לסייע לאלגוריתמים של אמזון להשתפר.

יצוין כי לדיווח של בלומברג הגיבה ראש וראשון אמזון, שהודתה בדברים אך אמרה ש"אנחנו לוקחים את האבטחה והפרטיות של המידע האישי של הלקוחות שלנו ברצינות", ושהוסיפה כי "אנו אוספים רק דוגמה קטנה ביותר של הקלטות קוליות של אלקסה, בכדי לשפר את חוויית הלקוח".

גוגל טוענת: אם תכבו את ההקלטה – העוזר יבין אתכם פחות טוב

חשוב לדעת כי ההקלטה מטעם העוזרים הקוליים מגיעה למעשה כבויה כברירת מחדל, אבל הטכנולוגיה מבקשת מהמשתמשים להפעיל את ההקלטה וכלים אחרים בכדי לקבל תכונות מותאמות אישית. אם כבר הפעלתם את האופציה – ניתן לכבות את התכונה הזו של גוגל, אבל אז, לפי החברה, מאבדים את היכולת של העוזר לזהות קולות בודדים וללמוד את דפוס הקול הספציפי של הלקוחות.

Google Assistant זמין ביותר ממיליארד מכשירים, כולל סמארטפונים ורמקולים חכמים. התחום נמצא בלבלוב ומספר המשתמשים בעוזרים הקוליים בכלל הולך ותופח, אם כי העוזרת הדומיננטית בשימוש בשוק כיום היא אלקסה, ולא הבינה המלאכותית של גוגל, כך שאפשר אולי להבין מדוע ענקית החיפוש כה לחוצה על מחקר מעמיק ולמידה מתקדמת לצורך שדרוג השירותים שלה בתחום.  

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים